Wielka piątka

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kto zdobędzie tytuł Car of the Year?
Połowa z prawie trzydziestu samochodów ubiegających się o prestiżowy tytuł Car of the Year została wyprodukowana poza Europą. Tradycyjnie już do ostatecznej rozgrywki zakwalifikowały się jednak auta pochodzące z europejskich fabryk. Audi TT, ford focus, opel astra, peugeot 206 oraz volvo S80, to - zdaniem 55 jurorów z 21 krajów - najlepsze samochody, których premiera odbyła się w tym roku.

Największe szanse na zdobycie prestiżowej nagrody Car of the Year ma ford focus. Prawdopodobnie już w przyszłym roku będzie to największy konkurent volkswagena golfa i opla astry w segmencie C europejskiego rynku motoryzacyjnego. Od swych konkurentów nowy ford różni się przede wszystkim oryginalną, wręcz rewolucyjną sylwetką. Focus jest następcą escorta, ale w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Jest pierwszym samochodem wyprodukowanym w ramach programu Ford 2000, chociaż sylwetką przypomina wcześniejsze produkty koncernu - modele ka i puma.
Najpoważniejszym konkurentem forda jest peugeot 206. Czy jednak nie podzieli on losu swojego "starszego brata" peugeota 406, który kilka lat temu przegrał rywalizację, chociaż wydawało się, że jest zdecydowanym faworytem konkursu? Dopiero piętnaście lat po premierze modelu 205 szefowie Peugeota zdecydowali się na zaprezentowanie jego następcy. Przez wiele lat peugeot 205, który pojawił się na rynku w 1983 r., był w wielu krajach europejskich jednym z najlepiej sprzedających się samochodów. Dopiero na początku lat 90., z chwilą pojawienia się modelu 106, jego popularność zdecydowanie spadła. Nowy peugeot jest większy od swojego poprzednika, a nawet dorównuje wymiarami modelowi 306. Stylistyką nadwozia nawiązuje do wcześniejszych modeli koncernu - peugeotów 106, 306 oraz 406. Zdaniem wielu ekspertów, jest jedną z najciekawszych propozycji w segmencie B na europejskim rynku motoryzacyjnym.
Jeszcze przed oficjalną premierą volvo S80 zdobyło miano jednego z najbezpieczniejszych samochodów świata. Jest to pierwsze auto, w którym zastosowano tzw. kurtynę bezpieczeństwa. System SIPS działa na podobnej zasadzie jak boczna poduszka powietrzna. Kurtyna bezpieczeństwa chroni głowę oraz ramiona obu osób siedzących z tej strony, z której nastąpiło uderzenie. Kolejną nowością zwiększającą bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów jest system WHIPS, czyli układ ochrony kręgosłupa. Konstruktorzy Volvo zaproponowali nowy kształt oparcia i zagłówka przedniego fotela, który chroni podróżnych przed skutkami uderzenia w tył auta. Układ STC przeciwdziała poślizgowi kół napędowych w czasie ruszania, przyspieszania i poruszania się po śliskiej nawierzchni, zaś system DSTC pozwala na korygowanie toru jazdy w wypadku poślizgu. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa układ EBD, nadzorujący rozkład sił hamowania na tylne lub przednie koła.
W jakim stopniu na ostateczne wyniki wpłynie decyzja szefów koncernu Adam Opel AG o przeprowadzeniu kontroli astry II? Jest to odpowiedź firmy na pojedyncze sygnały właścicieli nowej astry, którzy informowali sprzedawców o podejrzanych hałasach dochodzących z układu kierowniczego. Prawdopodobnie trzeba będzie przeprowadzić badania ok. 60 tys. samochodów, chociaż DPA podała, że sprawdzonych będzie 150 tys. aut. Ewentualne wady zostaną usunięte na koszt General Motors.
Kiedy w 1991 r. odbyła się premiera astry, niewielu wierzyło, że w ciągu siedmiu lat wyprodukowanych zostanie ponad 3,8 mln samochodów, które będą jeździły po drogach 90 państw. Astra nie tylko zdystansowała swojego poprzednika - opla kadetta - stając się najpopularniejszym modelem koncernu Adam Opel AG, ale także okazała się największym konkurentem volkswagena golfa. W 1998 r. - po czterech latach przygotowań - w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii rozpoczęła się produkcja astry II. Oferowana w wersji trzy- i pięciodrzwiowej oraz kombi, zewnętrznie niewiele różni się od vectry. Zwiększenie gabarytów samochodu przyczyniło się do wzrostu bezpieczeństwa i komfortu podróży.
W 1995 r. we Frankfurcie firma Audi zaprezentowała tzw. concept car oznaczony symbolem Al 2, samochód różniący się zdecydowanie od modeli konkurentów - Mercedesa, Porsche czy też BMW. Wzbudził on na tyle duże zainteresowanie zwiedzających, że podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji tego modelu. Już od dłuższego czasu firma Audi nie miała żadnej ciekawej propozycji dla osób zamierzających kupić auto coupé. Przy konstrukcji tego samochodu wykorzystano podzespoły z innych modeli produkowanych przez koncern Volkswagena, a w celu obniżenia kosztów produkcji przeniesiono montaż audi TT do węgierskiej fabryki w Györ.

Więcej możesz przeczytać w 47/1998 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.