MENU

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wydarzenia - Polska
"Z ogromnym smutkiem obserwujemy rosnącą falę pirackich płyt i kaset zawierających nagrania Ojca Świętego. Projekt ten, przygotowany i wydany wspólnie ze Stolicą Apostolską, ma dla nas szczególne znaczenie nie tylko z przyczyn czysto emocjonalnych, ale również ze względu na piękne przesłanie towarzyszące płycie, z której dochód przeznaczony jest na cele charytatywne. Trzeba sobie uświadomić, że każda płyta lub kaseta piracka zakupiona od nielegalnego sprzedawcy to kradzież pieniędzy, które Ojciec Święty mógłby przeznaczyć na szczytny cel" - pisze Małgorzata Maliszewska, dyrektor Sony Music Polska (wydawcy albumu z homiliami papieskimi "Abba Pater"), w liście do Episkopatu Polski. Drugi list w tej sprawie wystosowała do marszałków Sejmu i Senatu oraz ministrów kultury i spraw wewnętrznych. Dotychczas w sklepach sprzedano 115 tys. albumów. Płyt pirackich, które pojawiły się kilka dni po premierze (23 marca), sprzedano co najmniej 70 tys. - od oryginału różnią się srebrnoszarą okładką (właściwa jest barwna) i brakiem obszernej zawartości książeczki. Trzeba jednak podkreślić również to, że sprzedawcy często narzucają zbyt wysoką marżę, windując cenę ustaloną przez Sony Music Polska (ok. 40 zł) do 50, a nawet 65 zł.

Po Mozarcie i Monteverdim trzecim kompozytorem, którego twórczości operowej Warszawska Opera Kameralna zamierza poświęcić festiwal, będzie mistrz opery buffo Gioacchino Rossini. Jak dobrze pójdzie i znajdą się sponsorzy, pierwszy festiwal odbędzie się - zdaniem dyrektora Stefana Sutkowskiego - w przyszłym roku w ramach uroczystych obchodów 400-lecia opery. Plany są następujące: 6 października roku 2000 wystawiony zostanie spektakl "Euridice" Jacopo Periego - dokładnie 400 lat po florenckiej prapremierze, którą uznaje się za początek istnienia tego gatunku muzycznego. Potem kolejno odbędą się Festiwal Monteverdiego, Festiwal Oper Barokowych, Festiwal Oper Staropolskich i wreszcie I Festiwal Rossiniowski. Po nim mają jeszcze zostać zaprezentowane prapremiery nowych dzieł zamówionych przez Warszawską Operę Kameralną u Zygmunta Krauzego i Zbigniewa Rudzińskiego. - Warszawa jest całkowicie upoważniona do tego, by święcić tak uroczyście jubileusz opery, ponieważ była piątym miastem na świecie, gdzie rozpoczęto granie spektakli operowych i to już dwadzieścia lat po Florencji - mówi dyrektor Sutkowski. Tymczasem repertuar Opery Kameralnej powiększył się właśnie o jeszcze jedno dzieło Rossiniego - "Il Turco in Italia". Premiera odbyła się 9 i 10 kwietnia. Przedstawienie to gwarantuje trzy godziny pysznej zabawy w jak najlepszym gatunku: wspaniałym głosom towarzyszy znakomita teatralna robota. Jitka Stokalska, która wyreżyserowała w WOK inne opery Rossiniego, świetnie czuje ten wariacki humor, do spiętrzeń gagów libretta dodając własne, idealnie mieszczące się w konwencji. Współgrają z nią także oszczędne i pomysłowe dekoracje Andrzeja Sadowskiego. - To jego koncepcja, ale i świadomość naszych ograniczeń finansowych - mówi dyrektor Sutkowski. - Przy tej premierze nie pomógł nam żaden sponsor. Wystawiamy ją za oszczędności.
(DS)

Płyta
Jugosłowiański kompozytor Goran Bregović w ciągu roku stał się bożyszczem polskiej publiczności dzięki oryginalnej, przebojowej muzyce oraz bezpośredniości w kontaktach z mediami. Pomysł, by jego piosenki nagrała jedna z najpopularniejszych wokalistek, czyli Kayah, był równie świetny co wcześniej sprawdzony w Grecji. Wśród dziesięciu piosenek na płycie "Kayah & Bregović" jedna - "Prawy do lewego" - jest zupełną nowością, pozostałe można było spotkać w różnych wcześniejszych wersjach. W muzyce Bregovicia słychać bałkański folklor, do którego pasują osobiste teksty Kayah. "Śpij, kochanie, śpij" to przebój, jakiego nie było od roku, zaś pozostałe piosenki mają to, z czego zazwyczaj są wyprane rodzime produkcje - melodie i ogromny ładunek emocjonalny. Zrelaksowany Bregović pokazał nowe najlepsze oblicze Kayah, która nareszcie zaśpiewa utwory godne jej głosu. Świetny pomysł zrealizowany w profesjonalny sposób.
Roman Rogowiecki


KSIAŻKI
"Poza państwowym monopolem - Jan Krzysztof Kelus" Krzysztofa Gajdy (WiS) to publikacja pracy magisterskiej pod tym samym tytułem (i podtytułem "Piosenki Jana Krzysztofa Kelusa na tle biografii autora"). Bohater książki należy do grona osób, na których losach w ogromnym stopniu zaciążyły polityczne zawirowania w kraju. Zarówno biografia, jak i kariera artystyczna krzyżowały się z przełomowymi wydarzeniami na scenie politycznej. O tym, że władze partyjne zdecydowanie rozmijają się z ideami reform październikowych, świadczyły niektóre posunięcia, np. rozwiązanie Klubu Krzywego Koła, zamykanie takich czasopism, jak "Nowa Kultura" czy "Przegląd Kulturalny". Wydarzenia roku 1968 przeżywał już nie jako student, ale początkujący pracownik naukowy.
(MCz)
Więcej możesz przeczytać w 17/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.