Szczyt dziwnych klimatów

Szczyt dziwnych klimatów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na organizację szczytu klimatycznego wydaliśmy 100 mln zł. Efekt? Kiepska prasa w kraju i za granicą, dymisja ministra i cola za 12 zł. A w tle – dziwny przetarg.

Jest 4 listopada. Do rozpoczęcia szumnie zapowiadanego szczytu klimatycznego pozostał raptem tydzień. Na wielką imprezę na Stadionie Narodowym mają się zjechać setki VIP-ów i ponad tysiąc dziennikarzy z całego świata. – To będzie wyjątkowa promocja Polski – zaciera ręce resort środowiska. „Wprost” dowiaduje się jednak, że ministerstwo wciąż nie rozstrzygnęło jeszcze przetargu na… kampanię informacyjną wokół tego wydarzenia. Wysyłamy więc pierwsze pytania w tej sprawie. Kilka godzin później, już po naszym e-mailu, resort informuje nas, że przetarg przed chwilą został rozstrzygnięty. Wygrywa go firma Partner of Promotion, jedna z największych agencji PR. Składa ofertę na 34 tys. zł. W przetargu bierze udział jeszcze sześć innych firm, które za wykonanie tych samych usług chcą wielokrotnie więcej – od 219 tys. zł do 554 tys. zł. Sam resort gotowy jest wydać ponad 400 tys. zł.

Nagana dla agencji

Na czym mają polegać zadania dla agencji? Przede wszystkim na opracowywaniu komunikatów dotyczących szczytu oraz na przygotowaniu spotkań i konferencji prasowych. Do tego minimum pięć osób ma w trakcie szczytu obsługiwać biuro prasowe. W warunkach przetargu mowa jest też o „reagowaniu w sytuacji kryzysowej, a w szczególności utrzymywaniu stałych kontaktów z przedstawicielami kluczowych mediów w celu zapobieżenia publikacjom stawiającym konferencję i organizatorów w niekorzystnym świetle”. Osobnym zadaniem jest „wsparcie PR-owe akcji »Zielona sznurówka«” (kampania ma promować ochronę klimatu i postawy proekologiczne). Skąd tak duże różnice w cenie firm? Resort nie ma pojęcia. „Ministerstwo nie ma wpływu na kształt otrzymywanych ofert. Wykonawcy są wybierani zgodnie z wymogami prawa zamówień publicznych” – odpisuje nam biuro prasowe MŚ. Na pytanie, co się dzieje z resztą pieniędzy, którą resort był gotowy wydać na tę kampanię, rzecznik odpowiada, że będzie to oszczędność w budżecie szczytu. Pytanie, dlaczego przetarg na „kampanię informacyjną” rozstrzygnięto dopiero tydzień przed jego rozpoczęciem, ministerstwo ignoruje. Sprawa elektryzuje jednak branżę PR. Partner of Promotion to największa firma na rynku, która wygrywa wiele publicznych przetargów.

13 listopada Związek Firm Public Relations udziela agencji nagany w związku z „podaniem rażąco niskiej ceny za wykonanie usług w postępowaniu prowadzonym przez Ministerstwo Środowiska”. Władze ZFPR oceniają, że to „jednoznaczne odebranie możliwości uczciwego konkurowania w postępowaniu przetargowym”. Ich zdaniem działanie agencji „narusza przepisy prawa o ochronie konkurencji, nosi znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, wpływa jednoznacznie negatywnie na percepcję branży PR na polskim rynku”. Prezes firmy Partner of Promotion reaguje ostro. – Udzielanie komukolwiek nagany bez wcześniejszego poproszenia o wyjaśnienie jest skandaliczne. I bezprawne – mówi Paweł Trochimiuk. Jego zdaniem o tej formie upomnienia w ogóle nie może być mowy, bo organizacja „nie ma nawet zarządu i oczekuje właśnie na ustanowienie kuratora”. – Osoby, które podpisały się pod tym pismem jako zarząd, nie miały do tego prawa. Nie mówiąc o tym, że związek w ogóle nie ma takich narzędzi jak nagana, statut precyzyjnie to reguluje – przekonuje Trochimiuk.

Od trojga nieuznawanych przez siebie wiceprezesów zażądał więc przeprosin. I finansowej rekompensaty. – Sprawa trafi do sądu, nie wykluczam też zawiadomienia do prokuratury – podkreśla. – Tak nie powinny postępować osoby reprezentujące organizację branżową największych agencji PR w Polsce. Stwierdzam to z ogromną przykrością, zwłaszcza że poświęciłem wiele lat na budowanie pozycji ZFPR [Trochimiuk był wcześniej jego prezesem – red.]. Swojej oferty nie uznaje za tanią. – Zamawiający oraz inni oferenci mieli narzędzia do wyrażenia sprzeciwu, nie zrobili tego. To chyba jest jednoznaczne.

Według Trochimiuka różnice w cenie wynikają z tego, że inne agencje nie zrozumiały, o co ministerstwu chodziło w zamówieniu. Tłumaczy, że resort nie oczekiwał żadnej wielkiej kampanii, tylko obsługi biura prasowego szczytu i promocji akcji „Zielona sznurówka”. – Jako jedyni przygotowaliśmy koncepcję działań, która nie generowała żadnych kosztów zewnętrznych. Bo nie wierzę, żeby jakakolwiek agencja zaoferowała 300 czy 500 tys. zł samego wynagrodzenia za sześć tygodni pracy – podkreśla prezes Partner of Promotion. I dodaje, że 34 tys. zł to uczciwa cena, gdy weźmie się pod uwagę to, że intensywna praca podczas szczytu to jedynie dwa tygodnie. – Zgodnie z naszą ofertą cztery tygodnie to działania w social media. A przecież średnia wycena pracy agencji to 12-18 tys. zł za miesiąc – dodaje Trochimiuk. Przyznaje, że przetarg powinien być opisany przez ministerstwo precyzyjniej, by nie było takich rozbieżności w ofertach.

Droga promocja

Kulisy tego przetargu dopełniają jednak wrażenia chaosu, który towarzyszył przygotowaniom do organizacji szczytu. I samej imprezie. Pytamy o wrażenia dziennikarza międzynarodowej agencji informacyjnej. – Ekipy zagraniczne nie mają gdzie parkować, choć dookoła stadionu jest mnóstwo miejsca. W centrum prasowym kanapka kosztuje między 12 a 20 zł, kawa drożej niż w Coffee Heaven, a mała butelka coli 12 zł – narzeka. W kuluarach obrad słychać zaś narzekania, że Polska pozwoliła sponsorować szczyt firmom, które trują środowisko, a resort gospodarki w tym samym czasie zorganizował szczyt węgla i klimatu. Greenpeace uznał to za prowokację. Największe organizacje ekologiczne opuściły zresztą negocjacje klimatyczne wcześniej, uznając, że nie prowadzą do ograniczenia negatywnych zmian klimatu. Wszystko to jednak przebiła informacja o dymisji polskiego ministra środowiska Marcina Korolca. Premier Donald Tusk odwołał go w trakcie szczytu, któremu Korolec przewodniczył. Żeby ratować sytuację, mianował ministra pełnomocnikiem rządu ds. klimatu w randze sekretarza stanu i polecił dokończyć klimatyczne negocjacje.

Członek rządu: – Cały ten szczyt to jakaś partyzantka. Od początku było wiadomo, że nic z tego nie wyniknie. Tym bardziej że my nie mamy w tym żadnego interesu. Polska od dawna blokuje przecież negocjacje europejskie dotyczące emisji CO 2. W Platformie powtarzana jest z kolei opinia, że organizując konferencję klimatyczną, Korolec usiłował przede wszystkim wypromować za granicą swoją kandydaturę do władz jednej z międzynarodowych instytucji. Zresztą także bez sukcesu. Dyrektorem generalnym UNIDO, agendy ONZ ds. rozwoju przemysłowego, został bowiem Chińczyk. Jaki jest zatem bilans szczytu? – No, może zarobiły na tym Stadion Narodowy, hotele czy knajpy w Warszawie – zastanawia się nasz rozmówca z rządu. Tylko po co Polska wydała na to wszystko 100 mln zł? ■

Więcej możesz przeczytać w 48/2013 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 48/2013 (1605)

  • Prawdziwi mocodawcy infoafery 24 lis 2013, 20:00 Od kilku dni jesteśmy karmieni informacją, że CBA wykryło największą aferę korupcyjną w dziejach III RP. Nazywana jest infoaferą. Dotyczy przetargów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji... 4
  • Bojownicy z SLD 24 lis 2013, 20:00 Przemoc jest wtedy, gdy silniejszy bije słabszego. Osoba poddana przemocy najpierw chce się bronić. Czuje, że spotkała ją krzywda, szuka pomocy, oskarża sprawcę. Potem dostrzega, że otoczenie jej nie dowierza, ludzie mówią, że... 4
  • Skaner 24 lis 2013, 20:00 Świat Zamieszki w Bułgarii Tysiące Bułgarów protestowało przed parlamentem w Sofii przeciwko rządowi, szalejącej korupcji oraz niskim dochodom. Studenci obrzucili gmach pomidorami, skandując: „Dymisja!”, kilkakrotnie... 6
  • Nowak kłamał w pięciu oświadczeniach majątkowych 24 lis 2013, 20:00 „Wprost” dotarł do pełnego wniosku o uchylenie immunitetu polityka. Jest miażdżący dla byłego ministra transportu. 12
  • Kołtun polski 24 lis 2013, 20:00 Kołtun polski, czyli plica polonica, jest obecny w dziejach naszego społeczeństwa zapewne od samych początków. Brał się z brudu, pogardy dla grzebienia, zwyczaju noszenia czapek, a przede wszystkim z przesądów. Jednym słowem: z braku... 19
  • Rekonstrukcja rekonstrukcji 24 lis 2013, 20:00 „Wprost” ujawnia, jak Donald Tusk dobierał nowych ministrów do swojego rządu. 20
  • Lepsza twarz Tuska 24 lis 2013, 20:00 Elżbieta Bieńkowska z dnia na dzień stała się najpotężniejszą po premierze osobą w rządzie. Trochę przez przypadek. 25
  • Szczyt dziwnych klimatów 24 lis 2013, 20:00 Na organizację szczytu klimatycznego wydaliśmy 100 mln zł. Efekt? Kiepska prasa w kraju i za granicą, dymisja ministra i cola za 12 zł. A w tle – dziwny przetarg. 28
  • Sojusz damskich bokserów 24 lis 2013, 20:00 Liderzy partyjni w zachodniopomorskim SLD publicznie wyzywają i biją kobiety, również własne żony i partyjne koleżanki. Świadkowie udają, że nic się nie dzieje. 30
  • Bez tytułu 24 lis 2013, 20:00 W samolocie zawsze myślę o scenarzystach, którzy umieszczają tu akcję swoich filmów, ale nie tych z wężami czy innymi insektami, co rozpełzły się dokładnie w dziesiątej minucie po napisach czołowych, czyniąc wśród pasażerów... 34
  • Całowali go, wkładając mu skarpety 24 lis 2013, 20:00 Do samej śmierci przy papieżu siedziała jego przyjaciółka Wanda Półtawska. Jak zmarł, nie była sobą. Bałem się, że postradała zmysły - mówi abp Mieczysław Mokrzycki, sekretarz Jana Pawła II. 36
  • Polak poganin 24 lis 2013, 20:00 Ponad dziesięć wieków po chrystianizacji Polski poganin rodzi się na nowo. Wstaje z grobu, czci wielu bogów i głośno żąda swoich praw. 40
  • Siła Słowian 24 lis 2013, 20:00 Wmawiają nam, że przed chrystianizacją Polacy siedzieli na drzewach i jedli żołędzie, a my mamy piękną kulturę – mówi Donatan, którego słowiański rap podbił Polskę. 44
  • Latający tygrys z Polski 24 lis 2013, 20:00 Kiedy pierwszy napotkany pilot japoński próbował odrąbać mi ogon maszyny własnym śmigłem, ryzykując oczywistą śmiercią, zacząłem być ostrożniejszy – wspominał Witold Urbanowicz, jedyny polski żołnierz, który 70 lat temu walczył z Japonią. 46
  • Logowanie do przyszłości 24 lis 2013, 20:00 Do polskich gimnazjów trafia kampania społeczna ostrzegająca uczniów przed wpływem internetu. Tyle że na świecie nikt już nie straszy nowymi technologiami. 52
  • Ankieta Franciszka 24 lis 2013, 20:00 „Wprost” sprawdza, co znani katolicy myślą o pytaniach papieża Franciszka w sprawie antykoncepcji, rozwodów i związków homoseksualnych. 56
  • Rządzi spisek 24 lis 2013, 20:00 Amerykanie żyją w złotej erze teorii spiskowych. Historia uczy, że to może się źle skończyć. 62
  • Kibolski syndykat 24 lis 2013, 20:00 Neonazizm wraca na europejskie stadiony. Zachodni nazikibole czerpią inspiracje z Europy Wschodniej, również z Polski. 66
  • DB Schenker: ekologia i zrównoważony rozwój 24 lis 2013, 20:00 W DB Schenker Logistics dążymy do równowagi między efektywnością ekonomiczną, społeczną i ekologiczną – mówi Janusz Górski, prezes DB Schenker Logistics w Polsce. 69
  • Emerytura pod uschniętą palmą 24 lis 2013, 20:00 Zmiany w OFE nie wpłyną znacząco na kondycję przyszłych emerytów ani budżetu państwa. Będą miały krótkotrwałe skutki. 70
  • Pod byczym skrzydłem 24 lis 2013, 20:00 Sebastian Vettel jest na najlepszej drodze, by się stać największą gwiazdą w historii Formuły 1. I najlepszym sprzedawcą pewnego napoju. 76
  • Promocja i eksport 24 lis 2013, 20:00 Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przyczynia się do rozwoju poszczególnych przedsiębiorstw, a tym samym całego regionu. W jego ramach PAIiIZ m.in. pomaga przedsiębiorcom pokazać swój potencjał światu, co przekłada się na zyski nie tylko za granicą, ale również w... 78
  • Zbyt wielcy na Polskę 24 lis 2013, 20:00 Dla polskich firm Polska jest już za ciasna, więc coraz śmielej rozpychają się na zagranicznych rynkach. Polskie inwestycje zagraniczne są już warte 50 mld dolarów. 80
  • Pieniądze spod ziemi 24 lis 2013, 20:00 Przejmując zagraniczne spółki, KGHM stał się czwartym przedsiębiorstwem pod względem wielkości zasobów miedzi na świecie. Dzięki uruchomionym projektom spółka do 2018 r. zwiększy wydobycie miedzi z 500 do 700 tys. ton i stanie się szóstym producentem surowca na świecie. 84
  • Drugie życie „Second Life” 24 lis 2013, 20:00 Cyfrowy świat „Second Life” staje na nogi. Dzięki Oculus Rift – okularom 3D, które sprowadzą głębię wirtualnego świata do twojego domu. 86
  • Empik Art Unlimited 24 lis 2013, 20:00 Twórcy kolekcji Empik Art Limited, które trafiły do salonów Empik, przypominają, że ze sztuką można obcować na co dzień. Że z kubków, torebek, T-shirtów czy magnesów na lodówki nie muszą wyzierać deklaracje w stylu „Jestem... 88
  • Od superbohatera po kanalię 24 lis 2013, 20:00 Poczciwcy, frustraci, melancholicy, dumni ironiści, psychole i zakały – oto poczet współczesnych literackich detektywów. 90
  • Krzyk bólu i rozkoszy 24 lis 2013, 20:00 Lars von Trier znów prowokuje. „Nimfomanka” jeszcze przed premierą wywołała skandal. 94
  • Kalejdoskop kulturalny 24 lis 2013, 20:00 SZTUKA Podróże po rozległym designie Maszynka do mięsa Zelmer MM1000 projektu Marka Liskiewicza, Stanisława Półtoraka i Marka Suchowiaka. Albo sofa Termo zaprojektowana przez Tomasza Rygalika, produkowana przez Noti. W roli bohaterów... 96
  • Zakochana w pisaniu 24 lis 2013, 20:00 Cieszę się, że miłość do literatury stała się moim sposobem na życie – mówi Carla Montero, bestsellerowa hiszpańska pisarka. 100
  • Innowacje w farmacji 24 lis 2013, 20:00 Recepta na rozwój Polpharma, największa w kraju firma farmaceutyczna, postanowiła rozszerzyć swoją działalność o rozwój i produkcję leków biologicznych. Rafał Derlacz Polpharma jest dziś największą polską firmą farmaceutyczną i... 101
  • Bomba tygodnia 24 lis 2013, 20:00 Czarna rozpacz Edyta Herbuś i jej menedżerka Małgorzata Herde włączyły telewizor i obejrzały program „Na językach”, w którym pokazano, co dostają celebryci na imprezach. Są to m.in. perfumy, kremy, ołówki i... żarówki.... 114