Pociąg z Hollywood

Pociąg z Hollywood

Zatrudnienie międzynarodowej gwiazdy w polskiej reklamie jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Tylko czy zawsze warto?

Kevin Spacey namawia krawca Jurka na kredyt, Juliette Binoche skacze na batucie, chwaląc konto osobiste, brzuch Shakiry uśmiecha się w spocie, bo dobrze trawi dzięki działaniu jogurtu. Jeszcze 15 lat temu zagraniczny aktor w polskiej reklamie robił wrażenie. Wśród ochroniarzy w czarnych okularach po „orzeźwiającą siłę” piwa EB sięgał Jean Reno. Był 1999 r., gdy Leon Zawodowiec stał się pionierem, pierwszą międzynarodową gwiazdą wychwalającą w reklamie polskie produkty. Dzisiaj lista zachodnich aktorów, piosenkarzy i sportowców w kampaniach znacznie się wydłużyła. Są na niej Cindy Crawford, Sophia Loren, Monica Bellucci, Antonio Banderas, Danny DeVito, Pierce Brosnan, Pele czy Mike Tyson. Dla nich to okazja do szybkiego zarobku, a dla firm szansa, by zwrócić na siebie uwagę.

Polskie reklamy stoją celebrytami. Eksperci porównują nas nawet do Japonii, gdzie na znanych twarzach opiera się ponad 70 proc. kampanii i gdzie powstają spoty z najsłynniejszymi światowymi gwiazdami, jak George Clooney czy Brad Pitt. Nam również nie wystarczają rodzime sławy. – Krajowy rynek celebrytów jest płytki, a zapotrzebowanie na znane twarze rośnie – tłumaczy Rafał Baran, dyrektor zarządzający agencji reklamowej Grey Group Polska. – Brakuje rozpoznawalnych postaci, które kojarzyłyby się z nauką czy ekonomią, dziennikarzy i polityków nie można podkupić do reklam. Mnożą się efemeryczne gwiazdki, różnego typu „wodzianki” i artyści serialowi, którzy nie zrobili nic, co by im przyniosło trwały szacunek konsumentów. Wydarzeniem jest udział w reklamie Kuby Wojewódzkiego, Jerzego Owsiaka czy Bogusława Lindy, który przypomniał, że ma 60 lat, chwaląc działanie Geriavitu. Ale czy na kimkolwiek robi wrażenie plakat z Natalią Siwiec? A zagraniczna gwiazda wciąż wywołuje medialny szum. Zwłaszcza gdy przyjedzie do Polski, weźmie udział w konferencji prasowej albo wystąpi w telewizyjnym show. Rafał Baran zwraca także uwagę na to, że zaangażowanie celebryty z zagranicy jest rozwiązaniem bezpiecznym.

TP włożyła duże pieniądze i zaryzykowała stworzenie animowanych postaci Serca i Rozumu, podobnie Tesco wykreowało swojego Henia. Firmy musiały inwestować, aby uczynić tych bohaterów rozpoznawalnymi. Zatrudnienie znanej osoby to sprawa prostsza i efekty akcji są łatwiej przewidywalne, tym bardziej że można zbadać, czy konkretny celebryta pasuje do marki. Znanym badaniem tego rodzaju jest Cebra. Potencjalnych bohaterów reklam ocenia się tu pod różnymi kątami: rozpoznawalności, sympatii ludzi, otaczającego ich medialnego szumu. – Celebrytów wykorzystuje się często w branżach „zatłoczonych” reklamowo, jak banki czy operatorzy telefonii komórkowej – mówi Paweł Ciacek z przygotowującej Cebrę firmy Millward Brown. – Tym bardziej że mają one skomplikowany przekaz. Ubranie, które w dodatku wiąże się ze stylem życia, można pokazać szybko i atrakcyjnie. Trudniej zrobić wyróżniającą się 30-sekundową reklamę z informacją o ofercie kredytu lub abonamentu. Dlatego twórcy kampanii posiłkują się gwiazdami.

Fanaberie agentów

Coraz łatwiej jest celebrytów zdobyć. Świat się skurczył, zagraniczni aktorzy nie boją się Polski, wiedzą, że to normalny, europejski kraj. A przede wszystkim topnieją ich gaże. Kryzys odcisnął się na show-biznesie. Honorariów polskich i zagranicznych gwiazd nie dzieli przepaść. Tyle że Polacy za podobne stawki muszą pracować dłużej i być bardziej elastyczni. Jakie to sumy? – Myślę, że kilkaset tysięcy dolarów – mówi Rafał Baran. Podobne kwoty (300-500 tys. dolarów) padają w tekstach branżowych. Oczywiście chodzi o kampanie przygotowywane tylko na kraj. Wyższe są kontrakty zawierane przez globalne marki na więcej regionów, jak np. w przypadku Shakiry promującej Activię.

Kontrakt negocjuje zwykle agencja reklamowa, czasem z udziałem klienta lub producenta. Kontaktuje się z agentem gwiazdy, przedstawia mu ofertę, produkt i scenariusz kampanii. I zaczynają się pertraktacje. Producenci, z którymi rozmawiam, są zgodni: agent bywa większą barierą niż aktor. – Myślę, że często to agenci podbudowują swoje ego, stawiając horrendalne warunki – opowiada mi Piotr Dzięcioł, prezes Opus Film, w którym powstały m.in. reklamy z Reno, Crawford, Pelem, Johnem Cleese’em. – Kiedy o kontrakcie Jeana Reno rozmawialiśmy z jego amerykańską agentką, pierwszym warunkiem był pokój w paryskim Ritzu. Dla niej. Celebryci mają oczywiście zagwarantowaną odpowiednią klasę hotelu i przestronną przyczepę na planie. Szczegółowo ustalone są detale związane z ich ochroną, czasem też model samochodu, jakim będą wożeni. Zdarza się, że agenci podają menu w czasie zdjęć, określają gatunek wody, jaką ich podopieczny pije. Jednak, jak podkreśla Dzięcioł, nigdy nie są to fanaberie niemożliwe do spełnienia. Kluczowe znaczenie mają rozmowy o polach eksploatacji kampanii. Zagraniczne gwiazdy po to biorą udział w reklamach w Polsce czy Japonii, aby nieźle zarabiając, nie naruszyć swojego wizerunku w rodzinnym kraju. Niedobrze by było, gdyby filmiki z Sophią Loren wychwalającą polskie makarony trafiły do Włoch. Największy problem stwarza internet. W niektórych umowach pojawiają się zapisy o kontroli udostępniania reklamy na prywatnych kanałach w YouTube.

Gwiazda ustala również miejsce kręcenia zdjęć. Niektórzy aktorzy przyjeżdżają do Polski. Ale reklamy z Jeanem Reno kręcono w Paryżu, a z Banderasem czy z Crawford – w Los Angeles. Czasem pierwsza transza powstaje ze granicą, a po udanej współpracy gwiazdy zgadzają się przyjechać. Tak zdarzyło się w przypadku Spaceya. To wygodniejsze dla producenta, realizacja w kraju wychodzi taniej. Agencja reklamowa także woli, by celebryta był pod ręką. Można przy okazji zorganizować dodatkowe wydarzenie, jakim na przykład była wizyta Mike’a Tysona w programie Wojewódzkiego.

Grafik zdjęć ustala się pod artystę. – Chcieliśmy kręcić tydzień później, ale Kevin Spacey miał akurat weekend przerwy w pracy nad „House of Cards” – opowiada Jarek Boliński z Propeller Film, gdzie powstały ostatnie reklamy BZ WBK. – Stanęliśmy na głowie. W takich sytuacjach nie liczą się preferencje agencji, reżysera, innych aktorów. Nieważna jest pogoda. Wszystko ustawia się tak, by nie stracić tego jedynego terminu, w jakim dostępny jest główny wykonawca. Gwiazdy mogą również wpływać na wybór reżysera. Jak wspomina Boliński, akurat Spacey był świetnym partnerem. Nie miał żadnych szczególnych wymagań i był zdecydowanie zainteresowany pracą z Polakami. Spoty wyreżyserowali Yurek Bogajewicz i Wojciech Smarzowski. Co więcej, aktor wyjechał z Warszawy z pakietem filmów Smarzowskiego na płytach. Spoty z Juliette Binoche realizowała Małgorzata Szumowska, z którą aktorka pracowała wcześniej przy filmie fabularnym. Ale już reklamy z Chuckiem Norrisem robił mieszkający i pracujący głównie w Anglii Kjetil Njoten.

Na planie

Podczas pracy często się okazuje, że wygórowane roszczenia były warunkiem agentów, a niekoniecznie są potrzebne do szczęścia samym gwiazdom. – Reno miał zagwarantowane jedzenie i telewizor z ustalonymi wcześniej kanałami w swoim pokoju do odpoczynku – opowiada Piotr Dzięcioł. – Ale tylko raz się tam pojawił, żeby się przebrać. Przyjechał na plan własnym samochodem, w przerwach siedział w kuchni z oświetlaczami, wszyscy razem jedliśmy i gadaliśmy. Najcieplej jednak szef Opusu mówi o Pele: – Jest bardzo przyjazną osobą. Kręciliśmy w Brazylii i dla lokalnej ekipy to było przeżycie. Trudno sobie wyobrazić, ile Pele tam znaczy. Od razu zaczął mówić po polsku – kilka słów, które znał. Wspominał Polaków, których kiedyś spotkał. W nogę nie graliśmy, ale było mnóstwo piłek na planie. Sam mam w domu jedną z jego autografem.

Przyjazd gwiazdy do Polski to zwykle dzień aklimatyzacji i jeden, dwa dni zdjęciowe na każdy spot. Ale niektórzy proszą o przedłużenie pobytu. John Cleese pojechał do Krakowa i Zakopanego. Wycieczkę sobie chwalił, do dzisiaj utrzymuje kontakt e-mailowy z osobami z produkcji. Danny DeVito wprowadził natomiast Polaków w konsternację. Alicja Łacna, obecnie prezes agencji Wide Open, wspomina, że aktor przyjechał z żoną i chciał zwiedzić Kraków. Spotkał się tam z córką, która mieszka w Europie. Kategorycznie jednak odmówił powrotu do Warszawy limuzyną, żądając biletu na pociąg. – Trochę się tego baliśmy – mówi Łacna. – Ale on oświadczył, że chce jak najbardziej poczuć klimat Polski.

Inaczej moja rozmówczyni wspomina Gérarda Depardieu. Każdą przerwę na planie wykorzystywał on na telefonowanie, prowadzi bowiem w Europie liczne biznesy. Zarówno Artur Sikora, dyrektor obszaru komunikacji korporacyjnej i marketingu banku BZ WBK, który specjalizuje się w kampaniach z zagranicznymi aktorami, jak i producent Jarek Boliński, wspominają otwartość i bezpośredniość Kevina Spaceya, który podobno nawet nie zajrzał do campera, spędzając cały czas z ekipą. On również planował zwiedzanie kraju, ale w ostatniej chwili uniemożliwiły mu to obowiązki.

Kłopoty z gwiazdami

Reklamy z celebrytami są coraz częstsze. Ale czy w ogóle warto je robić? Paweł Ciacek z Millward Brown uważa, że każdą kampanię należy oceniać osobno. – Nie istnieją uniwersalne reguły – tłumaczy. – Dla PKO BP, które lubi podkreślać polskie korzenie, zatrudnienie zagranicznej gwiazdy byłoby kontrowersyjnym posunięciem. Zwykle firmy sięgają po to rozwiązanie, traktując artystę z importu jako stempel jakości. Bo, chociaż powoli uczymy się własnej wartości, wciąż bardziej liczymy się z opinią Zachodu. Stąd na przykład decyzja Vistuli, żeby jej ubrania nosił Pierce Brosnan.

O przyczyny zatrudniania zagranicznych gwiazd w kampaniach pytam Artura Sikorę z BZ WBK: – W ubiegłym roku w tym samym okresie ponad dziesięć banków reklamowało ten sam produkt – odpowiada. – Chcieliśmy się wyróżnić. Byliśmy dumni z Cleese’a, De- Vito czy Depardieu. Ale nie mieliśmy jeszcze w reklamach tak wielkiej gwiazdy jak Spacey. Jednocześnie jednak wiedzieliśmy, że pożądany efekt będziemy mogli osiągnąć tylko z ciekawym pomysłem, dobrym scenariuszem, świetną obsadą oraz reżyserią. Dlatego postawiliśmy na artyzm, którego apogeum na naszym rynku wciąż jest przed nami.

Paweł Ciacek pozytywnie ocenia kampanię z Chuckiem Norrisem. Zwraca też uwagę na dobrze dopasowany do reklamy profil Kevina Spaceya. – Choć jest w Polsce średnio rozpoznawalny, ma cechy ważne z punktu widzenia reklamodawcy: inteligentny, spokojny, powściągliwy, kalkulujący – podkreśla. Mike Tyson również został wybrany świadomie, miał wizerunkowo pokonać Dariusza Michalczewskiego. W zetknięciu dwóch bokserów międzynarodowa gwiazda była górą. Na ogół jednak o wyborze celebryty decydują nie tylko sprawy merytoryczne, ale też budżet. Cenowo Brad Pitt czy Sean Connery to u nas wciąż zbyt wysoka półka. Szef Grey Group Polska zwraca również uwagę, że przyjmujemy zagraniczne sławy zbyt bałwochwalczo: – Gdy przyjechała do Polski Sharon Stone, życie państwa niemal stanęło – mówi. – Czekamy, aż gwiazda wypowie sakramentalne słowa: „Bardzo mi się w Polsce podoba, jesteście wspaniali”. ■

k.kwiatkowski@wprost.pl@krz_kwiatkowski

Okładka tygodnika WPROST: 17/2014
Więcej możesz przeczytać w 17/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 17/2014 (1625)

  • Skaner 20 kwi 2014, 9:00 nauka Anoreksję mamy w genach? Anoreksja diagnozowana jest o dawna, ale ciągle nie wiadomo, jakie są jej przyczyny. Nowe badania wskazują, że można ich szukać w genach. Tak zwany jadłowstręt psychiczny, czyli anoreksję, rozpoznawano już... 4
  • Szalony statek 20 kwi 2014, 9:00 Gdyby mi ktoś u progu naszej wielkiej transformacji powiedział, że w drugiej dekadzie XXI w. rozgorzeje dyskusja o egzorcyzmach, nigdy bym nie uwierzyła. A tu proszę! Po egzorcyzmach ks. Małkowskiego na Krakowskim Przedmieściu i... 8
  • Historia z kina grozy 20 kwi 2014, 9:00 Muszę się przyznać, że jestem miłośnikiem szeroko rozumianego hiszpańskiego kina grozy. Jest w nim wszystko, co powinno być w tego rodzaju produkcjach: mroczna atmosfera, tajemnica i zaskakujące zwroty akcji. Osadzone w realiach... 8
  • Polskie pomyje 20 kwi 2014, 9:00 A może by tak akcja pod hasłem: jak wyrazić dezaprobatę czy krytykę, nie wylewając pomyj? Tak, wiem, znowu naiwność. Przecież do pomyj trzeba się po prostu przyzwyczaić, ignorować, wyrzucać do kosza listy pełne nienawistnych... 9
  • Bóg, mafia i ojczyzna 20 kwi 2014, 9:00 Tomasz Adamek miał uratować Solidarną Polskę przed upadkiem, a może się okazać balastem, który ją zatopi. 10
  • Instrukcja obsługi Korwin-Mikkego 20 kwi 2014, 9:00 Z Januszem Korwin-Mikkem jest tak jak z nieudanym małżeństwem: najpierw fascynacja, potem zdziwienie, a na końcu porzucenie. 15
  • Pupy płot i droga widmo 20 kwi 2014, 9:00 Miedza święta rzecz! Pokazali Pawlak i Kargul, pokazuje i senator Zdzisław Pupa z PiS. 18
  • Gwiazdy Pana Boga 20 kwi 2014, 9:00 Macieja Musiała, Ewę Chodakowską i Annę Przybylską, oprócz tego, że są popularni, łączy jeszcze jedno: ostatnio przyznali publicznie, że wierzą w Boga. Ten sojusz Pudelka z ołtarzem to najlepszy prezent, jaki mógł dostać polski Kościół na kanonizację Jana Pawła II. 22
  • Katolik niestereotypowy 20 kwi 2014, 9:00 Nigdy nie spotkałem złego księdza, mimo że bywam w wielu kościołach. Dlatego mnie boli, że o polskim Kościele najczęściej mówi się negatywnie – mówi Maciej Musiał, aktor. 24
  • Wojtyła uwieczniony 20 kwi 2014, 9:00 O fotografowaniu Jana XXIII i Jana Pawła II, kulisach procesu beatyfikacyjnego Wojtyły i o tym, jak został agentem i Żydem, opowiada bp Tadeusz Pieronek. 26
  • Byłem łącznikiem 20 kwi 2014, 9:00 W wadowickiej klasie mieliśmy dwóch antysemitów – wspominał w niepublikowanym wywiadzie Jerzy Kluger, żydowski kolega Jana Pawła II z gimnazjum. 32
  • Wietrzenie Kościoła 20 kwi 2014, 9:00 Choć brano go za „poczciwe zero”, JAN XXIII DOKONAŁ NAJWIĘKSZEJ REWOLUCJI w Kościele od wieków. W Polsce mało kto pamięta, że będzie kanonizowany razem z Janem Pawłem II. 34
  • Zapomniany papież 20 kwi 2014, 9:00 Szkoda, że w Polsce prawie się nie pamięta o moim wuju - MÓWI MARCO RONCALLI, BRATANEK JANA XXIII, przewodniczący fundacji jego imienia. 36
  • Suplementy nie na zdrowie 20 kwi 2014, 9:00 Co trzecia Polka i co czwarty Polak regularnie zażywa suplementy diety. Niepotrzebnie. Większość takich preparatów nie pomaga, a niektóre mogą mieć działanie niepożądane. 38
  • Upadła Jagna 20 kwi 2014, 9:00 Jagna Marczułajtis upadała wielokrotnie tylko po to, żeby się potem podnieść. Tym razem może jej się nie udać. 42
  • Pokolenie nieudaczników 20 kwi 2014, 9:00 Kto zawinił, że nasi uczniowie wypadli tak słabo w ostatnim badaniu PISA? Rodzice? Nauczyciele? A może sposób przeprowadzenia testów? 46
  • Potwór straszy kpiną 20 kwi 2014, 9:00 Wierzą, że Potwór Spaghetti stworzył świat. I że ta wiara pomoże oddzielić państwo od Kościoła. Na razie Polaków nie przekonali. 48
  • Biegli w unikach 20 kwi 2014, 9:00 Odeszli wieloletni eksperci, a młodzi zwykle nie mają ochoty na uczestniczenie w postępowaniach sądowych. Oto przyczyna obecnej zapaści. 52
  • Biegłym trzeba godziwie zapłacić 20 kwi 2014, 9:00 Kosmetyczne zmiany przepisów nie dadzą nowej jakości. Biegłym trzeba też podnieść wynagrodzenia – mówi prof. dr hab. Tadeusz Tomaszewski, prorektor UW. 53
  • Uwolnić rynek gazu ziemnego 20 kwi 2014, 9:00 MACIEJ BANDO WICEPREZES URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI Urząd Regulacji Energetyki podejmuje wiele działań skierowanych na promowanie efektywnych mechanizmów konkurencji na rynku gazu ziemnego. Konsekwentnie prowadzone przez prezesa URE, razem z... 56
  • Energia – dobro wspólne 20 kwi 2014, 9:00 MIROSŁAW DOBRUT PREZES IZBY GOSPODARCZEJ GAZOWNICTWA Jeśli ktoś zechciał przeczytać pasjonującą książkę Daniela Yergina „The Quest. W poszukiwaniu energii”, dowiedział się, że jeszcze w połowie XIX w. paliwa kopalne... 56
  • Wkraczamy na rynek gazu 20 kwi 2014, 9:00 DARIUSZ LUBERA PREZES ZARZĄDU TAURON POLSKA ENERGIA Zgodnie ze strategią korporacyjną Grupa Tauron do 2020 r. zakłada uruchomienie nowych mocy wytwórczych na poziomie 3200 MW w różnych technologiach. Znaczącą rolę w naszym... 58
  • Gazowa szansa Polski 20 kwi 2014, 9:00 Agresja Putina na Ukrainę przypomniała Europie o problemie gazowej niezależności. Polskie inwestycje w sektorze gazu idą pełną parą. Za 20 lat możemy się stać energetycznym liderem Europy. 60
  • Więcej gazu! 20 kwi 2014, 9:00 Gaz i nowoczesne technologie można wykorzystać dla poprawy efektywności energetycznej. Pomoże w tym współpraca elektroenergetyki z firmami telekomunikacyjnymi. 66
  • Inwestycje w bezpieczeństwo 20 kwi 2014, 9:00 Grupa Kapitałowa PGNiG, lider na rynku gazu ziemnego w Polsce, inwestuje w projekty mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju: poszukiwanie gazu ziemnego, otwieranie nowych kopalń i budowę magazynów gazu. 68
  • Kuba prawie libre 20 kwi 2014, 9:00 Już nawet bracia Castro nie wierzą w kubańską rewolucję. Frontowymi drzwiami wpuszczają na wyspę KAPITALIZM. 72
  • Najmłodszy wśród szefów 20 kwi 2014, 9:00 Słynni szefowie kuchni są dziś gwiazdami popkultury. Dzięki nim miliony młodych ludzi marzą o lekceważonej do niedawna KARIERZE KUCHARZA. 76
  • Obywatel za pół miliona 20 kwi 2014, 9:00 Kraje Unii znalazły sposób na kryzys: komu popadnie SPRZEDAJĄ SWOJE OBYWATELSTWO. Bruksela martwi się, że oszustom i terrorystom też. 78
  • Handlarze biedą 20 kwi 2014, 9:00 Połowa Polaków ma długi. Chcą na tym zarobić spółki windykacyjne. I robią to, nie przebierając w środkach. 80
  • Banialuki nauki 20 kwi 2014, 9:00 Daliśmy się nabrać. Za ogłoszonym niedawno w „Nature” przełomem w medycynie mogło stać WIELKIE OSZUSTWO ALBO WIELKIE NIECHLUJSTWO. Kim jest naukowiec fałszujący wyniki: cynikiem, szaleńcem, zbłąkanym idealistą? 84
  • Pociąg z Hollywood 20 kwi 2014, 9:00 Zatrudnienie międzynarodowej gwiazdy w polskiej reklamie jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Tylko czy zawsze warto? 86
  • Gotów do poświęceń 20 kwi 2014, 9:00 Piszę, by szokować ludzi, gwałcić publiczność – mówi CHARLES AZNAVOUR, legenda francuskiej piosenki. 90
  • Nie drażnić introwertyków! 20 kwi 2014, 9:00 KARL OVE KNAUSGÅRD poświęcił wszystko, co miał – rodzinę, przyjaciół, własną karierę – by napisać „Moją walkę”, najradykalniejszą powieść autobiograficzną, jaką przyjdzie wam czytać. 92
  • Kalejdoskop kulturalny 20 kwi 2014, 9:00 SZTUKA Zawodowe powinności Designer jest trochę jak pilot szybowca – wyczuwa, skąd wieje wiatr, szuka ciągów wznoszących, a postronny widz ciągle się dziwi, że jednak leci. O tym szybowaniu i łapaniu trendów i zmian przez... 94
  • Studia studiom nierówne 20 kwi 2014, 9:00 W Polsce funkcjonuje dziś ponad 50 programów studiów MBA, ale nie wszystkie są tak samo cenione przez absolwentów i pracodawców. 98
  • Praca przyszłości 20 kwi 2014, 9:00 Jakie wykształcenie zagwarantuje pracę? Jak wybrać pracodawcę, aby kariera zawodowa już na starcie nabrała tempa? Każdy, kto poważnie myślał o wejściu na rynek pracy, z pewnością się nad tym zastanawiał. 102
  • KPMG – pracodawca z wyboru 20 kwi 2014, 9:00 Wiedza i zaangażowanie ludzi, których zatrudniamy, to przyszłość naszej firmy – mówi Michał Ostalski, dyrektor HR w KPMG w Polsce. 108
  • Najcenniejszym kapitałem są ludzie 20 kwi 2014, 9:00 Innowacyjność rozumiana powszechnie to generowanie nowych rozwiązań i wprowadzanie ich na rynek. W STRABAG to też inwestowanie w najważniejsze składowe kapitału własnego koncernu - w ludzi i ich wiedzę. 110
  • Bomba tygodnia 20 kwi 2014, 9:00 Chamówa Artyści czy pokazywacze? Celebryci czy gwiazdy? Odróżnianie jednych od drugich nie pozwala zwariować do cna. Co prawda niemal każda wypomadowana celebrytka nazywa siebie „artystką”, „osobowością”,... 114
  • Ile złota w złotówce 20 kwi 2014, 9:00 Kiedyś, by pieniądz wyszedł z obiegu, trzeba było go zepsuć. Po cichu i powoli dodawano miedzi zamiast złota i pieniądz przechodził do historii. Dziś wystarczy, że się go poprawi, a pieniądze, jakie znamy, całkiem znikną. Jesteśmy... 116
  • To, co najważniejsze 20 kwi 2014, 9:00 Au Revoir Total! Francuski koncern petrochemiczny Total nie przedłużył swojej jedynej koncesji na poszukiwania gazu łupkowego w Polsce. To już kolejna firma, która zaprzestaje poszukiwania łupków w Polsce. Wcześniej z kraju wycofali się... 117
  • Agonia pieniądza 20 kwi 2014, 9:00 Lubicie mieć portfel wypchany gotówką? Przypatrzcie się mu dobrze, bo już niedługo monety i banknoty będą wypełniały tylko półki w muzealnych gablotach. 119
  • System może upaść 20 kwi 2014, 9:00 Informacje o końcu pieniądza są, jak by to ujął Mark Twain, przedwczesne. Istnieje jednak zagrożenie, i to całkiem realne, że obecny system pieniądza fiducjarnego, czyli papierowego, niemającego oparcia w kruszcu, w nieodległej przyszłości może upaść. 122
  • Jak VAT załatwił budżet 20 kwi 2014, 9:00 Po czterech latach funkcjonowania wyższa stawka VAT przyniosła straty budżetowe, jednak Ministerstwo Finansów chce ją utrzymać aż do 2016 r. 124
  • Rowerowa rewolucja 20 kwi 2014, 9:00 Rower wypiera samochód i staje się jednym z najbardziej wyraźnych i coraz droższych atrybutów postępu 126
  • Rzepakowy koniec świata 20 kwi 2014, 9:00 KE chce, by biopaliwa produkowano teraz z wiórów i alg, a nie ze zbóż i rzepaku. Może to oznaczać koniec sektora, który unijni urzędnicy wcześniej sami stworzyli. 129
  • Infodziura 20 kwi 2014, 9:00 Dlaczego tak ciężko zrozumieć urzędowe poradniki. 131
  • Rolnik na nielegalu 20 kwi 2014, 9:00 Polska ma najbardziej restrykcyjne ustawodawstwo obrotu żywnością na małą skalę w całej UE 133
  • Boso, ale w ostrogach 20 kwi 2014, 9:00 Dwa lata po tym, jak Grecja stanęła na skraju bankructwa, inwestorzy znowu kupują tamtejsze obligacje. 134
  • Biznes technologie 20 kwi 2014, 9:00 Pływająca torpeda Ma 183 m długości i 24 m szerokości, a na radarach będzie widoczny jako rybacki kuter. Amerykanie zwodowali właśnie USS Zumwalt, najnowocześniejszy, najbardziej zaawansowany technologicznie okręt wojenny na świecie.... 136
  • Komentarz giełda - Topór OFE nad Książęcą 20 kwi 2014, 9:00 W USA rośnie nam kolejna bańka technologiczna. Twitter, Netflix, Oracle, Facebook nie odnotowują świetnych wyników, a kurs akcji tych spółek jest napompowany do maksimum. Astronomiczne wyceny technologicznych gigantów wywołują niepokój... 137
  • Wolimy za darmo 20 kwi 2014, 9:00 Z nielegalnych serwisów internetowych oferujących treści video korzysta 7,5 mln Polaków 138
  • Wieczny jak Pewex 20 kwi 2014, 9:00 Kultowy sklep PRL. Dziś to tylko wspomnienie, choć niektórzy pod tym szyldem nadal próbują zarobić. 139
  • Motywacja 2.0 20 kwi 2014, 9:00 Podwyżki nie motywują do lepszej pracy. Awans nakręca na krótko. Jedyną motywacją, która się nigdy nie wyczerpie, jest powołanie. 141
  • Dwie książki 20 kwi 2014, 9:00 Jesteś Amundsenem czy Scottem? „Wielcy z wyboru”, Jom Collins, Morten T. Hansen Wyd. MT Biznes 2013 Jim Collins i Morten T. Hansen przez dziewięć lat badali firmy, by odpowiedzieć sobie na pytanie, co sprawiło, że jedne wygrały,... 143
  • Kadry 20 kwi 2014, 9:00 Pełnomocnik rządu ds. energetyki jądrowej Anna Trojanowska rezygnowała ze stanoiska. Od 19 maja 2009 r. anna Trojanowska yła podsekretarzem stanu Ministerstwie Gospodarki.Pod jej kierownictwem przygotowano Program Polskiej Energetyki... 144

ZKDP - Nakład kontrolowany