MENU

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wydarzenia - Polska
Z okazji osiemdziesięciolecia odzyskania przez Polskę suwerenności warszawskie Muzeum Niepodległości przygotowało wystawę "Rzecz największa Polska. II Rzeczpospolita 1918- 1939". Ramy czasowe ekspozycji wyznaczają dwa ważne fakty historyczne: początki odbudowy państwa w listopadzie 1918 r. i wybuch II wojny światowej. Wprowadzenie tworzą obrazy, foldery i odznaczenia dokumentujące zakładanie lokalnych ośrodków władzy, pierwsze rządy i ich programy społeczne, walkę o zachodnią i północną granicę, powstanie wielkopolskie, akcję wokół plebiscytu na Warmii, Mazurach i Powiślu, trzy powstania śląskie w latach 1919-1921 oraz wojnę polsko-bolszewicką. W tej części wystawy poruszono również sprawę granicy polsko-czechosłowackiej, omówiono reformę walutową Grabskiego i powołanie sejmu ustawodawczego (1919-1922) oraz jego dokonania, m.in. konstytucję marcową. W Muzeum Niepodległości można się również zapoznać z osiągnięciami młodego odrodzonego państwa. Najważniejszymi wydarzeniami tego okresu były zamach majowy 1926 r. i rządy Józefa Piłsudskiego oraz konstytucja z kwietnia 1935 r. Ukazano również wielki kryzys lat 30. i narastające w jego wyniku radykalne nastroje, początki Centralnego Okręgu Przemysłowego. Poruszono zagadnienia związane z życiem kulturalnym i literackim, rozwojem kultury masowej oraz ówczesne problemy oświaty i nauki. Wydarzenia historyczne przedstawiono za pomocą fotografii, dokumentów, afiszów, wycinków prasowych i pocztówek. Wszystkie pochodzą ze zbiorów ponad trzydziestu archiwów, agencji fotograficznych i bibliotek z całej Polski. Na szczególną uwagę zasługują plakaty ówczesnych znakomitych artystów: Kamila Mackiewicza, Bogdana Nowakowskiego, Felicjana Kowarskiego i Edwarda Bartłomiejczyka. Ich prace, powstałe w okresie walk o granice (1918-1921), przedstawiają obie strony uczestniczące w wojnie polsko-bolszewickiej. Z tego samego okresu pochodzą również ciekawe plakaty reklamowe i krajobrazowe takich autorów, jak Władysław Jarocki czy Konstanty Sopoćko. Mapy, diagramy i nagrania dźwiękowe pozwoliły stworzyć pełniejszy obraz tych czasów. Można usłyszeć głos Józefa Piłsudskiego, Stefana Żeromskiego i Mieczysława Niedziałkowskiego oraz fragmenty dramatycznych przemówień Józefa Becka i Stefana Starzyńskiego z 1939 r. Na wystawie zaprezentowano również malarstwo i grafikę wybitnych polskich artystów, kreatorów zbiorowej historycznej wyobraźni - Jacka Malczewskiego, Wojciecha Kossaka czy Stanisława Lentza. Szczególne miejsce zajmuje twórczość Rafała Malczewskiego. Jego obrazy, określane mianem "plakatowych", powstały po sześciomiesięcznej wędrówce malarza po Centralnym Okręgu Przemysłowym. Ekspozycję dopełniają towarzyszące jej teksty autorstwa między innymi Józefa Piłsudskiego, Melchiora Wańkowicza, Marii Dąbrowskiej czy Zofii Nałkowskiej. Prezentację "Rzecz największa Polska. II Rzeczpospolita 1918-1939" można oglądać do końca roku.
(ES)


W krakowskim Muzeum Narodowym otwarto wystawę zatytułowaną "Motywy hiszpańskie w twórczości Tadeusza Kantora". Oprócz kolekcji "Infantek" (np. "Pewnej nocy weszła do mego pokoju Infantka Velazqueza") pokazano również szkice scenograficzne do sztuk Calderona i Lorki oraz suknię Infantki ze spektaklu "Dziś są moje urodziny".
Motywem, z którego Kantor często korzystał w swojej twórczości, są żołnierze z obrazów Goi. W Krakowie zaprezentowano takie płótna, jak "Egzekucja według Goi" czy "Pewnego razu do mojego pokoju wtargnął żołnierz napoleoński z obrazu Goi". Na ostatnim z nich grupę rozstrzeliwanych powstańców zastępuje sam autor w wytwornym płaszczu i z nieodłącznym papierosem w dłoni, z nonszalancją reagując na strzał. Oprócz dzieł inspirowanych sztuką wielkich Hiszpanów zaprezentowano rysunki z cyklu "Dziennik z podróży". W tych bardzo osobistych pracach widać zainteresowanie autora zarówno architekturą Antonio Gaudiego, jak i detalami, między innymi balkonami czy markizami. W cyklu "Dziennik z podróży" zwraca uwagę praca przedstawiająca sceny z korridy, którą Kantor podczas pobytu w Hiszpanii oglądał, przebywając w pokoju hotelowym. Rysunkowi towarzyszy dopisek: "Nie umiem rysować byków". W czasie swoich podróży w ósmej dekadzie tego wieku Kantor pokazał w Hiszpanii swoje najsłynniejsze spektakle - "Umarłą klasę", "Wielopole, Wielopole", "Niech sczezną artyści" oraz "Nigdy tu nie powrócę". Wystawę "Motywy hiszpańskie w twórczości Tadeusza Kantora" przygotowało Muzeum Narodowe we współpracy z Instytutem Cervantesa.
(JK)

Płyty
Carlos Santana, twórca pamiętnej "Samby Pa Ti", jest nadal znakomitym gitarzystą. Tytuł jego najnowszego albumu "Supernatural" odwołuje się do głębokiej wiary artysty w rzeczy nadprzyrodzone, choć w każdej piosence wspomagają go gwiazdy z krwi i kości. Wprawdzie miły dla ucha latynoski klimat i powłóczyste, emocjonalne solówki - tak bardzo charakterystyczne, od lat kojarzone z artystą - pozostają bez większych zmian, lecz wokalnie Santana pozyskał młode, doskonałe głosy z Lauryn Hill i Everlastem na czele. Całość wieńczy najciekawsze muzycznie "The Calling" - porywający gitarowy duet z Erykiem Claptonem. W przypływie megalomanii w tekście jednego utworu pada nazwisko Santany, ale - generalnie - jest to zróżnicowana muzyka. Płyta dla każdego muzycznego konserwatysty.
Roman Rogowiecki


Czasy Wazów to złoty wiek polskiej muzyki, a kapela dworu królewskiego w Warszawie była wówczas istnym zbiorowiskiem wielkich talentów. Melomani znają z pewnością nazwiska Adama Jarzębskiego, Bartłomieja Pękiela czy Marcina Mielczewskiego, ale o wiele mniej wiedzą o Kasparze Foersterze, żyjącym w latach 1616-1673. Dopiero niedawno w bibliotekach w Dreźnie, Berlinie i Uppsali odnaleziono utwory tego równie znakomitego kompozytora i śpiewaka, pochodzącego z Gdańska. Płyta "Vanitas vanitatum", wydana nakładem wydawnictwa CD Accord, jest więc prawdziwym wydarzeniem, przy czym ta muzyka po prostu pieści ucho, do czego przyczyniają się znakomici soliści związani z Warszawską Operą Kameralną (oraz gościnnie kontratenor Kai Wessel z Niemiec) i zespół instrumentów barokowych Il Tempo pod kierownictwem Agaty Sapiechy.
(DS)
Więcej możesz przeczytać w 30/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.