Produkt do słuchania

Produkt do słuchania

Violetta, największa globalna gwiazda młodzieżowej popkultury, której serialowe losy śledzi 40 mln widzów, a na koncerty której przychodzą tysiące fanów, została wymyślona tak, by dorastała ze swoimi odbiorcami. I taka jest przyszłość kreowania dziecięcych idoli.

Nastolatka, która nie zna swojej matki. Nie wie też, że jej guwernantka to tak naprawdę jej ciotka, w której kocha się ojciec, genialny inżynier, ale boi się wyjawić swoje uczucia, bo jest ona siostrą zmarłej żony. Brzmi jak opis tandetnej argentyńskiej telenoweli spod znaku „Zbuntowanego anioła”? Oczywiście. Bo „Violetta” to nic innego jak argentyńska klasyczna opera mydlana, tyle że bardzo zmyślnie skonstruowana. Za pieniądze pochodzące od korporacji Disneya Argentyńczycy zrealizowali pierwszą na świecie telenowelę dla dzieci, łączącą w sobie dwie wydawałoby się odległe konwencje młodzieżowego musicalu i obyczajowej opowiastki dla kucharek. Dziś „Violetta” bije rekordy popularności na całym świecie. 40 mln widzów serialu, ponad 50 mln użytkowników na stronie i 80 mln odsłon profilu na Facebooku.

2,2 TYS. ZA BILET NA KONCERT

Ten fenomen nie ominął też Polski. Marcowe koncerty gwiazd występujących w serialu wyprzedały się na pniu, a organizator musiał negocjować z gwiazdami jeszcze jeden występ. Zachwyceni odbiorem aktorzy obiecali szybko wrócić do Polski. Następne koncerty Violetty już w sierpniu (22.08 – Warszawa, 25.08 – Kraków, 26.08 – Kraków). I mimo zaporowych cen (najdroższy bilet: 2200 zł!) sprzedają się jak świeże bułeczki, a 18-letnia Martina Stoessel (czyli tytułowa Violetta) uchodzi dziś za największą młodzieżową gwiazdę na świecie.

Światowy fenomen serialu i pochodzącej z niego muzyki to przykład mechanizmu kreowania współczesnych gwiazd dla dzieci. „Violetta” wykorzystując konstrukcję dorosłej „opery mydlanej”, pokazuje, w którą stronę zmierza popkultura dla dzieci. Koncern Disneya uznał, że kreowanie gwiazdy, która będzie dorastać ze swoją publicznością, musi iść w parze z konwencją przeznaczoną dla dojrzałych odbiorców. Stąd ruch z telenowelą. Od ponad 50 lat towarzyszą one kobietom w każdym wieku, dlaczego zatem nie użyć tego gatunku, by widzowie mogli dorastać z bohaterką?

Genialne w swej prostocie, ale też niebezpieczne. „Violetta” bowiem nie jest jedynym przykładem współczesnego tworzenia idoli dla dzieci w oparciu o mechanizmy jak najbardziej dorosłe. Fenomen One Direction nie wziął się z niczego innego jak przełożenia mechanizmu fenomenu The Beatles, tyle że skierowanego dla dzieci. Słyszeliście o siostrach Kylie i Kendall Jenner? Pewnie nie, ale wasze 15-letnie córki zapewne chcą żyć jak one. A kim są Kylie i Kendall? Ano nastoletnimi celebrytkami, które nie śpiewają, nie tańczą i nawet nie potrafią grać. Mają za to swoją linię błyszczyków do ust i są przyrodnimi siostrami Kim Kardashian. Tej samej pani, która swoją karierę celebrytki rozpoczęła od upublicznienia w sieci przeznaczonej tylko dla dorosłych sekstaśmy z sobą w roli głównej.

Wszystko wskazuje na to, że w dzisiejszym świecie nastolatków pojęcie idola stało się pojęciem względnym. W większości przypadków nastoletni gwiazdorzy nie są nawet związani z jakimś konkretnym obszarem kultury masowej. Są i muzykami, i aktorami, i celebrytami, i internetowymi awatarami. Wszystkim, czym trzeba. Na zmianę w rozumieniu roli idola miało wiele czynników, ale żeby ją prześledzić, musimy cofnąć się w czasie do chwili, gdy pojęcie idola nastolatków się narodziło. Powszechnie w historii pop- kultury za pierwszego idola mas uchodzi Rudolf Valentino, tragicznie zmarły gwiazdor (w 1926 r.) kina niemego, do którego wzdychały kobiety na całym świecie. Ponieważ kultura masowa była wówczas w powijakach, nikt jeszcze nie myślał o tym, aby na poważnie oddzielać obiekty westchnień mam od obiektów westchnień córek. Stąd też przez kolejne dekady bohaterami łączącymi rodziny stawali się artyści, którzy de facto występowali głównie dla dorosłej publiczności. Takim kimś byli Frank Sinatra, Dean Martin, a nawet James Dean. Zmiana nadeszła w chwili, gdy ikoną popkultury stał się Elvis Presley. Mamy rok 1956. Młody chłopak z gitarą śpiewa przejmującą pieśń „Heartbreak Hotel”, poruszając przy tym biodrami. Mamy były zachwycone, córki także, ale erotyczne podteksty były wtedy nie do przyjęcia. I chociaż oczywiście Presley stał się ikoną zarówno dorosłych, jak i dzieci, to szefowie wytwórni płytowych zaczęli szukać wykonawcy, który śpiewałby podobnie, ale nie był tak wyzywający. Kogoś, kogo piosenki można puścić w telewizji, nie narażając się na oburzenie tradycjonalistów. I tak narodziły się w Stanach gwiazdy Pata Boone’a i Tommy’ego Sandsa. Ten pierwszy dobrze wychowany i bardzo religijny (żyje do dziś i jest ikoną republikanów) stał się ulubieńcem grzecznych dziewczynek, drugi stał się Presleyem w wersji light. Dziś oczywiście mało kto o nich pamięta, ale to od nich zaczęło się dzielenie rozrywki na część dla najmłodszych i dla tych dojrzałych.

Nawet kiedy wybuchła rewolucja obyczajowa, a przez USA przetoczyła się hipisowska rewolta, popkultura z uporem godnym lepszej sprawy pilnowała tego podziału. Stąd np. ugrzeczniona wersja The Beatles, czyli The Monkees (pierwszy w historii boysband powstały w drodze castingu), disco pop The Osmonds (rodzinny zespół, którego członkowie byli silnie związani z Kościołem Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich), a nawet The Jackson 5, które było dziecięcą odpowiedzią na fenomen funku i soulu. Ten podział na muzykę i kulturę dla dorosłych i dla dzieci przetrwał nawet hedonistyczne lata 80. Dopiero późniejsze o dekadę pokolenie MTV dokonało pierwszego wyłomu. Nagle, niemal znikąd, pojawia się śliczna jak cukierek Britney Spears, która co prawda opowiadała, że jest dziewicą (co swoją drogą było sygnałem zmian, nigdy wcześniej bowiem dziecięce gwiazdy nie odnosiły się do seksu), wykonując przy tym piosenkę pod tytułem „…Baby One More Time”, w której pojawia się fraza: „When I’m not with you I lose my mind/ Give me a sign/ Hit me baby one more time” (którą dosłownie przetłumaczyć można tak: „Gdy nie ma ciebie blisko, odchodzę od zmysłów/ Daj mi jakiś znak/ Uderz mnie skarbie jeszcze raz). Rodzice zamarli. Czy ten blond aniołek właśnie zaśpiewał, że chce, aby ktoś ją uderzył? Czy Spears promuje sado-maso? Domysły i spekulacje dotyczące przekazu piosenki ciągnęły się latami i w zasadzie do dziś nie wiadomo, o co w niej chodziło. Ale wyłom nastąpił. Wytwórnia, która wypuściła singiel, osiągnęła sukces. Jawnie erotyczny tekst wyśpiewany przez nastolatkę został mimo wszystko zaakceptowany. „…Baby One More Time” okazało się jednym z najlepiej sprzedających się singli w historii, a granica między tym, co dorosłe, a tym, co dziecięce, zaczęła się zacierać.


DISNEY SZUKA ZŁOTEGO ŚRODKA

Fenomen Britney oczywiście pociągnął za sobą masę naśladowczyń, ale nie okazał się tak dochodowy, jak przewidywano. Przede wszystkim Britney i jej naśladowczynie nie przebiły się do kina ani telewizji. Ich gwiazdy owszem świeciły dłużej niż sezon, ale nie gwarantowały bezustannych zysków i nie budowały franczyzy, czyli gadżetów, które można sprzedać nastolatkom i dzieciom, wprowadzając ich w świat idoli. I tu na arenę wkracza największy producent filmów oraz programów dla dzieci: Disney. Szefostwo koncernu bardzo uważnie przyglądało się karierom dziecięcych i młodzieżowych gwiazd. Zresztą sami próbowali wypromować kilka z nich, ale z dość słabym skutkiem. I wtedy Terri Minsky (m.in. „Seks w wielkim mieście”) wpada na genialny pomysł. Dlaczego wszystko dzielić? Dlaczego gwiazda serialu nie może stać się równocześnie gwiazdą estrady i kinową aktorką? Dlaczego producenci mają powielać dawne mechanizmy promocji (czyli po kolei, w zależności od rodzaju uprawianej sztuki, najpierw podbija się rynek płytowy, potem kinowy), skoro ewidentnie nie nadążają one za zmianami w kulturze i świecie.

Czasy, kiedy dzieci (i odbiorcy w ogóle) mieli ograniczony dostęp do towarów, dawno temu odeszły w zapomnienie. Internet sprawił, że informacje dostępne są wszędzie, dzięki czemu nie trzeba już tygodniami czekać na odpowiedź publiczności w Europie. Każdy dostaje to samo w tej samej chwili. Więc może warto spróbować stworzyć dziecięce gwiazdy, które przestaną być przywiązane do jednego rodzaju sztuki. Tak powstaje serial „Lizzie McGuire”, w którego tytułową bohaterkę wciela się Hilary Duff. O co w nim chodziło? W dużym uproszczeniu: to rzecz o grupie dziewczyn z liceum, które siedzą i opowiadają żarty o chłopkach w szkole. Taki wstęp do „Seksu w wielkim mieście”. Młoda aktorka, poza graniem w nim, także śpiewa, a jej płyta ukazuje się niemal równocześnie z serialem. Duffy podbija świat. Dwa lata później podobny eksperyment Disney powtarza z Lindsay Lohan. Efekt? Miliony sprzedanych płyt i hity kinowe. „Zakręcony piątek” z 2003 r. wykorzystujący stary motyw zamiany ciałami mamy i córki zarobił 160 mln dolarów. A dzieciaki otrzymały nowy rodzaj gwiazdy – piosenkarko-aktorko-celebrytkę, której daleko do bycia dzieckiem. Zarówno Duff, jak i Lohan nie były już niewinnymi dziewczynkami w stylu Shirley Temple. Malowały się i nie udawały, że nie rozmawiają o seksie.

Resztę historii już znamy. Jonas Brothers stają się bohaterami nastolatków dzięki serialowi „Camp Rock” (wariacja na temat popularnych komedii o letnich obozach i inicjacjach seksualnych). Dzięki serialowi gwiazdą staje się także rozśpiewana Demi Lovato. Potem przychodzi czas na „Hannah Montana” i Miley Cyrus, „High School Musical” (w zasadzie nowa wersja słynnego musicalu „Grease”) z Zackiem Efronem. A dziś na „Violettę” – operę mydlaną dla dzieci z motywami przewodnimi rodem z filmu dla dorosłych. Macherzy z Disneya przez ostatnią dekadę zmienili na zawszę rynek dziecięcych idoli, tworząc globalną fabrykę gwiazd. Każdy ze wspomnianych seriali i filmów to rodzaj franczyzy z gadżetami, zabawkami i biżuterią.

DZIECIĘCA KARIERA KORPORACYJNA

Tym tropem idą inni promotorzy dziecięcych i młodzieżowych gwiazd. Przykład? Fenomen Justina Biebera. Co prawda nie grał w serialach, ale od początku kariery traktowany był przez agentów jak dorosły gwiazdor. Stąd fenomenalny pomysł na promocję chłopca w talk-show, m.in. u Dave’a Lettermana czy Ellen DeGeneres, oraz rejestrowanie występów tak, aby zrobić z nich filmy kinowe. Dawne metody promocji dziecięcych ikon uległy zużyciu. Nie ma już czegoś takiego jak dziecięca kariera – jest kariera korporacyjna, spreparowana tak, aby zarabiać w każdym segmencie rynku. Przy okazji proponuje się młodemu odbiorcy produkty na przyszłość. Skoro i tak dzieci mają dostęp do sieci, oglądają reality show, to może zamiast im tego zakazywać, należy zaproponować coś również widzom najmłodszym. Jeśli panowie z One Direction dorastają, nie należy, jak do tej pory, szukać po cichu nowych gwiazd. Po prostu wypuszcza się ich w trasę z ich młodszą wersją, czyli 5 Seconds of Summer. To chłopcy z Australii, których album w zeszłym roku sprzedał się w milionie egzemplarzy.

Oczywiście to, jak odbija się korporacyjne myślenie na młodych gwiazdach, wiemy z doniesień prasy brukowej. Lindsay Lohan nie ma jeszcze trzydziestu lat, a jest na dnie. Miley Cyrus balansuje w swoich występach na granicy pornografii, a Bieber coraz częściej zamiast grać koncerty, daje się aresztować. Ale to efekt uboczny kariery, na który zresztą zarówno Disney, jak i inni producenci mają swoje sposoby. Co się stało, kiedy Miley Cyrus wyrosła i przestała się sprzedawać? Ano pojawiła się Taylor Swift – nowa, słodka dziewczyna z sąsiedztwa. Biznes nie znosi próżni, zwłaszcza ten skierowany do dzieci. Poza tym w czasach karier internetowych odnalezienie zastępcy dla wygasającej gwiazdy to kwestia kilkunastu kliknięć myszką (i kilku milionów dolarów na promocję.) A jak wpłynie świat nowych idoli na nasze dzieci? O tym sami przekonamy się za kilka lat. Jedno jest pewne – dzięki swoim idolom wejdą w dorosłość o wiele szybciej niż my. ■

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

GADŻETY VIOLETTY

Lampka na biurko

150 zł

Seria lalek Fashion Dolls

80 zł

Słuchawki, mikrofon, zestaw karaoke

250 zł

Zestaw szkolny: słuchawki, plecak, piórnik, długopisy

250 zł

Zestaw do pieczątek dla dzieci

80 zł

Okładka tygodnika WPROST: 23/2015
Więcej możesz przeczytać w 23/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 23/2015 (1682)

  • Tak umiera partiokracja 31 maj 2015, 20:00 Wybory prezydenckie wygrał Zmiana. Wygrał czy wygrała, ale w debatach i medialnych popisach oratorskich najczęściej przywoływana jest Zmiana. Zmiana wprowadza się do pałacu prezydenta, wali do drzwi premiera, szefów NBP, KNF, TVP,... 3
  • Skaner 31 maj 2015, 20:00 LEWICA Nowacka odmówiła Przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi w SLD może dojść do rozłamu. Grupa trzydziestolatków z tej partii myśli o jej porzuceniu i założeniu nowej, własnej formacji. Uważają, że skoro odwołanie Leszka... 5
  • Platforma na skraju załamania nerwowego 31 maj 2015, 20:00 Wcześniejsze wybory, nowe otwarcie czy rekonstrukcja rządu – PO szuka pomysłu na odzyskanie politycznej inicjatywy. Zamiast spójnej strategii w obozie rządzącym widać jednak same nerwowe ruchy, które jeszcze powiększają panujący tam chaos. 8
  • Najdroższe obietnice 31 maj 2015, 20:00 Po porażce w wyborach prezydenckich rząd założył czapkę Świętego Mikołaja i obiecuje prezenty. Pytanie, czy worek z wyborczymi upominkami się nie rozerwie. 10
  • Strategia PiS ma na imię Duda 31 maj 2015, 20:00 Zwycięstwo Andrzeja Dudy na nowo określa strategię PiS na jesienne wybory. Dopiero ich wynik określi ramy jego prezydentury. 12
  • Powrót zdrowego rozsądku 31 maj 2015, 20:00 Po wyborach nadszedł czas rozliczeń. I jak należało się spodziewać, prezydent elekt zaczyna urealniać obietnice. Nie będzie powrotu do wieku emerytalnego 60 i 65 lat. 16
  • Korekta sojuszy 31 maj 2015, 20:00 Zwycięstwo wyborcze politycznego sojusznika brytyjskich konserwatystów może zmienić układ sił w zdominowanej przez Niemcy Europie. Z tego powodu medialne straszenie prawicową dyktaturą w Polsce zostało wyparte przez poważne analizy. 18
  • Internet nie wybaczył Komorowskiemu 31 maj 2015, 20:00 Nie oddajmy Polski gówniarzom”, „Rośnie fundamentalistyczny radykalizm w młodym pokoleniu Polaków. Módlmy się, by jak najszybciej wyemigrowali”, „Głosowanie na komediantów”. Przez ostatnie trzy tygodnie... 21
  • Bunt młodego pokolenia 31 maj 2015, 20:00 Wyniki wyborów prezydenckich ukazały niezadowolenie młodych ze słabej partycypacji w sukcesie polskiej transformacji. Wszystkie partie w Polsce zdawały sobie z tego sprawę, ale politycy preferowali emerytów i rencistów kosztem młodych i... 21
  • ROZDMUCHANY BUDŻET PREZYDENTA 31 maj 2015, 20:00 Bronisław Komorowski jest czwartą najdroższą głową państwa w Europie. Więcej wydają tylko prezydenci Włoch i Francji oraz brytyjska królowa. Sprawdziliśmy, na co konkretnie idą wydatki pałacu. 168 mln zł zostało zarezerwowanych w... 22
  • Wojna Platformy 31 maj 2015, 20:00 Wojna idzie – zaczęłam kopać schron, żeby tam przetrwać ofensywę Platformy Obywatelskiej z bardzo smutnym prezydentem Komorowskim na czele. A mają iść szerokim frontem i środkiem polskiej drogi – co może się skończyć... 23
  • Zadania dla nowego prezydenta 31 maj 2015, 20:00 Pół Polski łamie sobie głowę nad przyczynami porażki prezydenta. Jedni mówią o ospałej kampanii, inni o nieszczęsnej fladze PO, szuka się też innych przyczyn. Mało kto zadaje pytanie, czy może na wynik nie wpłynęły kwestie... 23
  • Operacja Belka, czyli łakome kąski 31 maj 2015, 20:00 Szef NBP niespodziewanie stał się najgorętszym nazwiskiem po wygranych przez Andrzeja Dudę wyborach prezydenckich. Jego ustąpienie byłoby dla PiS prawdziwym ciosem poniżej pasa, a PO otworzyłoby drogę do obsadzenia aż dwóchkluczowych stanowisk. 24
  • Jakie ruchy kadrowe ma nowy prezydent 31 maj 2015, 20:00 Andrzej Duda oprócz obsady swojej kancelarii i wskazania szefa Narodowego Banku Polskiego będzie miał wpływ na kilka ważnych stanowisk. 25
  • We Will Rock You 31 maj 2015, 20:00 Ugrupowanie Pawła Kukiza w sondażach przeskakuje już PO. Nic dziwnego, że w całym kraju tworzą się spontaniczne struktury jego powstającej formacji. Czasem samozwańcze. 26
  • Ekstradycja do karnej kolonii 31 maj 2015, 20:00 Polski sąd zgodził się na wydanie Rosji biznesmena, który naraził się Kremlowi. Sędziowie nie wzięli pod uwagę zeznań świadków, którzy otwarcie przyznają, że do obciążania przedsiębiorcy zmuszała ich rosyjska policja. 28
  • Mandaty z wybojami 31 maj 2015, 20:00 Policja się zawzięła i zabiera prawa jazdy jadącym zbyt szybko kierowcom. Pomysł w zasadzie słuszny. Tylko czy pasuje do polskich realiów? Dlaczego znowu zapomniano, że winę za wypadki ponoszą nie tylko kierowcy, ale przede wszystkim fatalny stan naszej infrastruktury? 30
  • Paragraf zamiast serca 31 maj 2015, 20:00 Państwo wciąż odbiera rodzicom dzieci z powodu złej sytuacji materialnej i niezaradności. Procedury i przepisy wygrywają ze zdrowym rozsądkiem. 34
  • Bezkarny jak lekarz, bezradny jak pacjent 31 maj 2015, 20:00 W Polsce kary za kardynalne błędy medyczne są rzadkością, pacjenci czekają na zadośćuczynienie latami. System sprzyja lekarzom, chorzy stoją pod ścianą. 37
  • Emigracja na prowincję 31 maj 2015, 20:00 Atrakcyjna praca już nie tylko w dużym mieście. Specjaliści dobre oferty znajdują teraz na prowincji. Małe miejscowości są też szansą dla tych, którzy w aglomeracjach nie są w stanie pokonać konkurencji i dostać etatu. 40
  • Państwowe przegrywa 31 maj 2015, 20:00 Największe rodzime firmy wciąż są kontrolowane przez państwo. Rozwijają się jednak wolniej niż te kontrolowane przez polski kapitał prywatny. 42
  • 200 najwiekszych Polskich firm 31 maj 2015, 20:00 Legenda LP, Spółka, Kto kontroluje, Branża, Przychody ze sprzedaży (mln zł), Zmiana przychodów (proc.), Wartość firmy* (mln zł) 1 PKN Orlen SA sp Przemysł paliwowy 106 832 -6,0 28 400 2 PGNiG SA sp Przemysł paliwowy 34 304 7,1 38 527 3... 46
  • Ile kosztują nasze marki 31 maj 2015, 20:00 Na liście najcenniejszych polskich marek cały czas brakuje przedstawiciela branży technologicznej. Na świecie takie firmy są w czołówce. 52
  • Duży potencjał w polskich firmach 31 maj 2015, 20:00 W zestawieniu dwustu największych polskich firm aż 103 to spółki giełdowe. To dużo i mało zarazem. Część z nich zostało sprywatyzowanych przez giełdę, w wyniku czego 41 jest dziś notowanych na GPW. Dużym sukcesem jest to, że większość z obecnych w rankingu spółek giełdowych... 54
  • Polacy będą zarabiać więcej 31 maj 2015, 20:00 Nie zakładaliśmy firmy po to, by podnieść sobie poziom życia. Od początku chcieliśmy tworzyć coś wielkiego – mówi Tomasz Hanczarek, prezes Work Service. 56
  • Moya umacnia się na rynku paliw 31 maj 2015, 20:00 Nie jesteśmy sztywni jak koncerny, ale trzymamy standardy dużych sieci – mówi Rafał Pietrasina, prezes Anwimu, operatora sieci stacji paliw Moya. 58
  • Inwestujemy w nowe marki 31 maj 2015, 20:00 W następnych latach chcemy zarejestrować ok. 40 nowych produktów związanych z branżą rolną – zapowiada Robert Smorawski, dyrektor marketingu Chemirolu. 60
  • Mistrzowie komunikacji 31 maj 2015, 20:00 Związek Banków Polskich wystąpił z nową ofertą „pomocy” dla wpakowanych w instrumenty finansowe sprzedawane pod fałszywą nazwą kredytów we frankach. Najbardziej kuriozalnym elementem tej propozycji jest punkt:... 62
  • Czy banki naruszają prawa człowieka? 31 maj 2015, 20:00 Przemoc. To modne ostatnio słowo. Głównie za sprawą debaty wokół tzw. konwencji antyprzemocowej. Podkreśla się w niej często fizyczny i psychiczny wymiar przemocy. A zapomina się – choć na świecie rozmawia się o tym od... 62
  • HOSSA BESSA 31 maj 2015, 20:00 Inwestycja wysokiego napięcia Po tym jak kilkanaście dni temu Jan Kulczyk sprzedał ponad 15-proc. pakiet akcji Polenergii, wykres akcji spółki energetycznej szoruje brzuchem po dnie. Flagowym projektem koncernu ma być budowa elektrowni... 63
  • Blatter kontra Ameryka 31 maj 2015, 20:00 Futbol może nie jest narodową pasją Ameryki, ale walka z korupcją owszem. Działacze FIFA strzelili sobie samobója, prowadząc nielegalne operacje w USA. 64
  • Neonaziści kontra islamiści 31 maj 2015, 20:00 Niemcy mają powody, by obawiać się terroru zarówno islamistów, jak i neonazistów. Nowością okazała się pierwsza w Europie antyislamska organizacja terrorystyczna. 68
  • Od truchtu do startu 31 maj 2015, 20:00 Coraz więcej osób zaczyna przygodę z bieganiem pod okiem trenera. Ale nie brakuje też takich, które zaczynają biegać spontanicznie. Dobry trener pozwoli uniknąć błędów początkującego, które mogą się skończyć zniechęceniem, przetrenowaniem i kontuzją. 70
  • Biegamy razem, bo lubimy 31 maj 2015, 20:00 BiegamBoLubię to swego rodzaju fenomen. Przed pięcioma laty garstka biegaczy zebrała się w czterech miastach. Dziś to największa biegowa akcja społeczna w Polsce. PKO Bank Polski wspiera ten projekt od trzech lat. 72
  • Festiwalowy czerwiec 31 maj 2015, 20:00 Wakacje dawno przestały być kulturalnym sezonem ogórkowym. Przeciwnie, to właśnie wtedy kultura rozkwita. Bo ruszają letnie festiwale, odbywają się największe koncerty i przyjeżdżają do Polski międzynarodowe gwiazdy kultury. 31 MAJA-7... 74
  • Produkt do słuchania 31 maj 2015, 20:00 Violetta, największa globalna gwiazda młodzieżowej popkultury, której serialowe losy śledzi 40 mln widzów, a na koncerty której przychodzą tysiące fanów, została wymyślona tak, by dorastała ze swoimi odbiorcami. I taka jest przyszłość kreowania dziecięcych idoli. 76
  • II Sekspospolita 31 maj 2015, 20:00 Historyk Kamil Janicki napisał pierwszą seksualną historię dwudziestolecia międzywojennego. 80
  • Kanibale i łowcy głów 31 maj 2015, 20:00 Wypreparowane czaszki japońskich żołnierzy stały się pamiątką przywożoną do USA z wojny na Pacyfiku. Japończycy rewanżowali się, zjadając amerykańskich jeńców. 82
  • Z dalekiego kraju 31 maj 2015, 20:00 W Cannes triumfuje „Dheepan”, na polskie ekrany wchodzi „Szkoła Babel”. Najważniejsze francuskie filmy to opowieści o imigrantach. 86
  • Zuza i parkinson 31 maj 2015, 20:00 Obserwowanie, jak Jerzy Pilch, jeden z najpopularniejszych polskich pisarzy, zmaga się słowem z nieuleczalną chorobą, jest naprawdę poruszające. Tym bardziej że efektem tej walki są książki nietuzinkowe. 88
  • Biznes na zaświatach 31 maj 2015, 20:00 Umrzesz. Ale nawet po śmierci możesz dawać rady wnukom. Coraz więcej firm oferuje zachowanie twojej osobowości dla przyszłych pokoleń. 90
  • Bronię lajfstajlu 31 maj 2015, 20:00 Przeczytałem właśnie o nowym, ale od razu bardzo modnym trendzie. Mianowicie: na koncerty domowe. Zaprasza się ulicznego grajka do domu, organizuje mu na Facebooku wydarzenie i o określonej godzinie sadza publiczność na podłodze w dużym... 92
  • KALEJDOSKOP KULTURALNY 31 maj 2015, 20:00 KSIĄŻKI Mariusz Cieślik Twarz czechofila Mariusz Szczygieł najpierw był twarzą z telewizji dzięki sukcesowi talk-show „Na każdy temat”; później stał się twarzą polskiego reportażu, przede wszystkim za sprawą... 93
  • Michnik z Lisem pod ścianą 31 maj 2015, 20:00 Panowie Tomasz Lis, Jacek Żakowski, Adam Michnik oraz pani Janina Paradowska – szpica rdzawej propagandy – mają problem. I to podwójny. Pierwszym jest brak strachu Polaków przed prezesem-potworem. Polacy nie kupują już tego... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany