MENU

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wydarzenie - Polska

Grzeczne amerykańskie nastolatki kochają przystojnych i słodkich chłopców z Backstreet Boys, a alternatywnie ukierunkowana młodzież z USA uwielbia ostatnio kwintet Limp Bizkit. Niedawno ukazał się drugi album piątki z Florydy ?Significant Other?, promowany singlem ?Nookie?. Limp Bizkit łączy ostry rock z rapem - niekiedy uzyskując ciekawe efekty. Charyzmatyczny wokalista Fred Durst nie stroni od skandali, w większości utworów nie oszczędza gardła, całość brzmi jednak lepiej, gdy pomagają mu goście, między innymi raper Method Man. Limp Bizkit to nowoczesny muzyczny wentyl dla sfrustrowanej młodzieży, choć nie ma tak ekstremalnego, politycznego przesłania jak sławetna kapela Rage Against The Machine.

Roman Rogowiecki


Wydarzenie - Świat

Fundacja Rozwoju Warszawy oraz Przedsibiorstwo Rozwoju Warszawy Holding-Wars SA ogłosiły 13 września rozpoczęcie Wielkiego Konkursu na Najlepszy Wizerunek Warszawy. Wybrane obrazy będą promować obraz stolicy na arenie międzynarodowej jako miasta przyjaznego rozwojowi kultury i sztuki. Konkurs kierowany jest do środowisk twórczych całego kraju. Organizatorzy pragną zainteresować nim czołówkę polskich artystów malarzy. Do udziału zapraszają profesjonalnych artystów zrzeszonych w związkach i stowarzyszeniach twórczych, absolwentów oraz studentów ostatnich dwóch lat wyższych uczelni plastycznych. Swoje prace mogą oni nadsyłać do 30 listopada 1999 r. Oceni je jury pod przewodnictwem prof. Marka Kwiatkowskiego. Pula przewidywanych nagród wynosi 33 tys. zł. Wyniki zostaną ogłoszone w styczniu 2000 r. Jednym z patronów medialnych konkursu jest tygodnik ?Wprost?.

Informacje: Fundacja Rozwoju Warszawy, ul. Strzelecka 3, 03-433 Warszawa, tel. (0 22) 619 48 23 lub 0 603 06 87 81,
e-mail: [email protected].



***


Dawno nie czułem się tak młody jak teraz, dzięki temu filmowi? - mówi Andrzej Wajda przed kamerą fińskiego dokumentalisty Martti Puukko (doskonale obznajomionego w sprawach kultury polskiej) w filmie ukazującym duchową przestrzeń, w jakiej powstała ta historyczna ekranizacja. ?Andrzej Wajda - dokument? znakomicie wprowadza widownię, także polską, w świat artystyczny i refleksji o sztuce najwybitniejszego polskiego reżysera filmowego. Autorowi udaje się w jednym filmie połączyć gorące obserwacje z planu ?Pana Tadeusza? ze spostrzeżeniami samego reżysera, który w obszernych monologach zakreśla zasięg własnej sztuki i szuka miejsca wśród największych swego czasu. Podczas realizacji filmu Wajda jest w młodzieńczy sposób żywiołowy. Osobiście dyryguje nawet drobnymi ujęciami, sam poprawia naczynia na stole w zamku Horeszków, zarządza coraz to nowe duble, zmienia ustawienie kamer. Wajda przedstawia siebie na tle pejzażu Krakowa - jego ?prawdziwego miasta rodzinnego, bo z wyboru, a nie z konieczności?. ?Tadeusz Kantor miał znamiona geniuszu? - wspomina Wajda wybitnego twórcę teatralnego. ?Kieślowski nie był apologetą dawnej Polski ani nie był prześmiewcą, ironistą - bilansuje Wajda. - Kieślowski szalenie trzeźwo patrzył na rzeczywistość i obserwował ją z punktu widzenia prostego człowieka?. Kiedy Kieślowski w czasie stanu wojennego miał okazję robić film o tym, jak Wajda kręcił w Paryżu ?Sprawę Dantona?, zupełnie się tym nie interesował. Bywał za to w domach towarowych i obserwował tam zwykłych klientów, ich zachowania i reakcje. Dopiero po latach, kiedy Kieślowski zaczął robić filmy na Zachodzie, okazało się, jak wiele na tych wycieczkach do supermarketów skorzystał. I wreszcie widzimy, jak z wrodzonym sobie talentem mistrz skupia wokół siebie najwybitniejszych aktorów polskich, którym pomaga ?wycisnąć? z siebie maksimum możliwości twórczych.

(WK)
Więcej możesz przeczytać w 40/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.