Internetowy pająk

Internetowy pająk

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nowa wyszukiwarka Google podbija świat
Globalna pajęczyna składa się z ponad 4 882 000 web sites, które w sumie zawierają 288 mln stron - wynika z badań przeprowadzonych przez Online Computer Library Center w czerwcu 1999 r. W jaki sposób można efektywnie czerpać informacje z tego oceanu wiedzy? Najczęściej pomagają nam w tym przeglądarki, takie jak Yahoo!, AltaVista czy Infoseek, należące do najpopularniejszych na rynku. Często jednak wyszukiwanie za ich pośrednictwem nie rozwiązuje problemu. Zwykle przejrzenie ogromnej liczby uzyskiwanych odpowiedzi jest czasochłonnym i pełnym rozczarowań zajęciem, gdyż większość odpowiedzi nie ma nic wspólnego z tym, czego właśnie poszukujemy. Istnieje nadzieja, ze nowa wyszukiwarka, która zadebiutowała 21 września, uczyni żeglowanie po Internecie łatwiejszym i przyjemniejszym.
Pomysł stworzenia wyszukiwarki Google zawarli w swej pracy doktorskiej dwaj studenci Stanford University, Sergiej Brin i Larry Page. Komercyjna historia Google rozpoczęła się zaledwie rok temu, gdy 26-letni pomysłodawcy zdecydowali się zrezygnować z pracy naukowej i założyć własną firmę, która miała wprowadzić w życie ich wynalazek. Według Sergieja Brina, obecnego prezesa firmy, przeznaczeniem Google jest szybkie i trafne dostarczenie informacji. Na razie Sergiej Brin i Larry Page starają się dotrzymywać słowa. Strona główna Google jest wyjątkowo przejrzysta. Nie ma tam reklam i ofert dodatkowych usług (na przykład darmowy e-mail, serwisy informacyjne itp.), wszechobecnych w tradycyjnych wyszukiwarkach. Brak bogatej grafiki i wielu dodatków pozwala na szybki przekaz i prosty dostęp do informacji.
Humorystyczna nazwa Google ma interesujący rodowód. Otóż Google jest pochodną od słowa googol, czyli liczby równej jedynce i stu zerom. Według słownika Webstera, pojęcie to powstało w 1938 r., gdy amerykański matematyk Edward Kasner poprosił swojego ośmioletniego siostrzeńca Miltona Sirotte?a, aby nazwał ogromnie wielką liczbę. Zdaniem pomysłodawców, nazwa Google ma zatem ilustrować ogromną liczbę informacji dostępnych w Internecie.
Nowa przeglądarka wykorzystuje kombinacje dwóch technologii, umożliwiających uzyskanie bardzo precyzyjnych odpowiedzi na postawione pytania. Pierwsza - PageRank - oparta jest na algorytmie z 500 mln zmiennych. To skomplikowane równanie umożliwia analizę i klasyfikację strony internetowej z uwzględnieniem liczby odnoszących się do niej linków. Innymi słowy, im więcej linków kierujących do strony, tym wyżej jest ona umieszczona w hierarchii wszystkich stron. Umożliwia to stworzenie ogólnego rankingu stron internetowych. Drugą technologią jest wyrafinowany system, który uwzględniając pytanie, bada dobór i położenie słów oraz wielkość liter na stronach wcześniej sklasyfikowanych przez PageRank. Dzięki temu możliwe jest wyświetlanie tylko tych stron, na których z bardzo wysokim prawdopodobieństwem znajdą się informacje związane z zadanym pytaniem.
Danny Sullivan, redaktor i wydawca SearchEngineWatch.com, uważa, że Google radzi sobie z wyszukiwaniem o wiele lepiej niż konkurencyjne wyszukiwarki, znacznie dłużej obecne na rynku. Najwyraźniej coraz więcej internautów z całego świata dochodzi do podobnego wniosku, ponieważ Google odpowiada już na ponad 4 mln zapytań dziennie. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że uruchomienie Google odbyło się bez kampanii promocyjnej.
Google jest przeglądarką godną polecenia wszystkim, którzy często poszukują informacji w Internecie. Atuty Google to przede wszystkim szybkość i trafność dostarczanych odpowiedzi. Warto również podkreślić, że jako mechanizm sprawdzający globalne zasoby sieci Google dostarcza informacji dotyczących każdego zakątka globalnej pajęczyny, czyli również Polski. Nie bez powodu wyszukiwarki nazywane są internetowymi pająkami.

Więcej możesz przeczytać w 51/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0