Bez granic

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zjednoczone Emiraty Arabskie chcą zbudować w Kosowie 50 meczetów.Serbska Rada Narodowa w Kosowie natychmiast zaprotestowała przeciwko tym planom. "Żyjemy w chrześcijańskiej Europie" - stwierdzono między innymi w serbskim proteście. Propozycja zbudowania meczetów ma być jeszcze przedyskutowana z ONZ-owską administracją w Kosowie. Większość mieszkańców tej prowincji stanowią Albańczycy wyznający islam.

Od połowy 2003 r. w amerykańskim stanie Nowy Jork będzie można sprzedawać wyłącznie takie papierosy, które same gasną, gdy palacz przez dłuższy czas się nie zaciąga. Według gubernatora George’a Patakiego, nowe prawo zapobiegnie wielu "niepotrzebnym tragediom, których przyczyną może być niezagaszenie papierosa". Straż pożarna twierdzi, że winę za jedną trzecią wszystkich pożarów ponoszą palacze zasypiający z papierosem w ustach. Rzecznik potentata tytoniowego, Philipa Morrisa, powiedział, że jego firma chciałaby, aby od razu ustalono ogólnokrajowe normy dla samogasnących papierosów, co ułatwiłoby ich produkcję. Z zamiarem wprowadzenia podobnej ustawy noszą się teraz władze stanu Kalifornia. Do produkcji samogasnących papierosów będzie używana specjalna bibułka poprzedzielana niepalnymi paskami.

Surowe kary grożą na Majorce za umieszczanie na towarach etykiet wyłącznie w językach obcych. Od 1998 r. grzywnami o łącznej wysokości 15 mln peset (ponad 350 tys. zł) ukarano 140 supermarketów, restauracji i innych placówek handlowych i usługowych, które zlekceważyły urzędowe języki na wyspie, czyli hiszpański i kataloński. Ponad 800 spraw tego rodzaju czeka na finał sądowy. Hiszpańskie organizacje obrońców konsumentów od dawna protestowały przeciw dyskryminowaniu Hiszpanów na Majorce. Ze względu na turystyczną popularność wyspy towary w sklepach opatrywane są często etykietami zapisanymi jedynie po angielsku, a w niektórych restauracjach funkcjonują karty dań wyłącznie w języku niemieckim.

Odrębną grupą konsumentów, na którą nastawiają się producenci w świecie zachodnim, stają się wykształcone i pracujące na dobrych stanowiskach samotne kobiety. - Tworzą one najsilniejszy blok konsumencki, podobnie jak yuppie w latach 80. - ocenia Marian Salzman, szef agencji Young&Rubicam. Zdaniem Salzmana, samotne kobiety łatwo zdobywają informacje na temat towaru, pozostają wierne markom oraz ulegają wpływom przyjaciół i ich gustów. By pozyskać upodobania samotnych kobiet, reklamodawcy powinni się odwoływać do ich poczucia niezależności. Salzman zauważył, że samotną drogę życiową wybiera coraz więcej pań. W Japonii ich liczba wzrosła w ciągu ostatnich 15 lat o 50 proc., a w Australii samotna jest co trzecia kobieta w wieku 30-34 lat.

Bill Clinton jest najczęściej podróżującym prezydentem Stanów Zjednoczonych. Od 1997 r. amerykański przywódca wraz z przedstawicielami swojego rządu odbył 159 międzynarodowych podróży, co kosztowało podatników 292 mln USD - wykazał raport amerykań-skiego Generalnego Biura Księgowości (GAO). Według GAO, koszty większości zagranicznych podróży Clintona pokrył Pentagon, który posiada dwa odrzutowce służące do przelotów prezydenckich - Air Force One. Raport został przygotowany na prośbę sześciu republikańskich senatorów. Rzecznik prezydenta Clintona oskarżył republikanów, że zamówili raport z przyczyn politycznych. Biały Dom wskazał, że wydatki na podróże są podobne jak podczas kadencji poprzednich prezydentów. (MP)
Więcej możesz przeczytać w 36/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.