Oszczędniej i sportowo

Oszczędniej i sportowo

Dodano:   /  Zmieniono: 
Samochodowe nowości początku XXI wieku
 
Hitem roku 2001 będzie mercedes sport coupé klasy C


Rozpoczyna się era samochodów stylizowanych na sportowe, wyposażonych w silniki oszczędzające paliwo. Historyczny kompromis między rosnącymi cenami paliwa a coraz większym zapotrzebowaniem na silne, szykowne samochody jest jednak bardzo trudny do osiągnięcia. Listę super no-wości otwierają mercedes sport coupé klasy C, porsche 911 GT2 z silnikiem o mocy 460 KM, alfa romeo 147, jaguar X-type i nowe audi A8. W tym roku na rynku pojawią się też opel astra coupé turbo, toyota yaris T sport, zmodernizowany matiz z Daewoo. To tylko kilka przykładów z wyjątkowo bogatej oferty motoryzacyjnej na początek XXI wieku.
Analitycy zapowiadają dwudziestoprocentowy spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Mimo to będzie to rekordowy okres pod względem premier motoryzacyjnych. Nowe auta będzie coraz trudniej sprzedać. Za szerszą i ciekawszą ofertą ruszą promocje i obniżki cen. Część aut, które w najbliższych dwunastu miesiącach pojawią się w naszym kraju, miała już swoją światową prezentację w ubiegłym roku na prestiżowych imprezach motoryzacyjnych.
Hitem sezonu będzie zapewne mercedes sport coupé klasy C. Niemiecki koncern zdecydował się odejść - jeszcze bardziej niż w wypadku modelu A - od konserwatywnej linii nadwozia. Samochód zaprezentowany został po raz pierwszy pod koniec września na paryskim salonie samochodowym. Sportowe coupé wyposażono m.in. w pakiet Evolution - obręcze kół ze stopów metali lekkich, silnik o mocy od 129 do 197 KM i obniżone podwozie. Bolid spala tylko 6,2 litra benzyny na 100 km, bardzo mało jak na luksusowego mercedesa. A to liczy się przy wahaniach cen na rynku paliwowym. Auto jest bezpieczne - w produkcji seryjnej wyposażono je w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki nadokienne. Na powodzenie może liczyć quasi-sportowa propozycja General Motors - astra coupé turbo, która dzięki dwulitrowemu silnikowi o mocy 190 KM rozpędza się do prędkości 100 km/h zaledwie w 7,2 s. Nieco mniej zrywna jest kolejna sportowa oferta Opla GM - corsa sport z silnikiem o mocy 125 KM, pozwalającym osiągnąć prędkość 202 km/h. Najszybszym autem sportowym dostępnym w Polsce (premiera latem) będzie prawdopodobnie porsche 911 GT2 z piorunującym silnikiem o mocy ponad 460 KM, rozpędzający się nawet do 315 km/h.
W zatłoczonych miastach sprawdzi się zapewne seat arosa - okrągły i zrywny, bo wyposażony w półtoralitrowy turbodiesel o mocy 75 KM. W drugiej połowie roku w sprzedaży pojawi się zmodernizowany matiz, który zapewne znowu wpędzi w tarapaty fiata seicento, wypadającego wyjątkowo źle w testach zderzeniowych. Kierowców uprawiających wyścigi na krętych miejskich drogach zainteresuje być może toyota yaris T sport, wyposażona w silnik o mocy 106 KM. Premiera tego samochodu zapowiadana jest na koniec wakacji.
Dla przywiązanych do klasycznych kształtów sedana Renault przygotował nowy model clio - thalię. Od swojego poprzednika różni się bagażnikiem o zwiększonej pojemności (510 l). Thalia wyposażona będzie w dwa rodzaje silników 1,4 l o mocy 76 i 98 KM. W mieście ma spalać ponad 9 l, poza nim - 5,6 l. Samochód ma być dostępny od połowy stycznia. Do polskich salonów trafi jesienią nissan almera tino w dwóch wersjach nadwo-zia - trzy- i pięciodrzwiowej. Silniki obu aut mają gwarantować wysoką dynamikę pracy, a także niskie zużycie paliwa (7-8 litrów na 100 km).
Zwiększenie luksusu jazdy zapowiadają Fiat, Kia, Honda i Toyota. Turyński koncern będzie promował alfę romeo 147, która zdobyła tytuł Samochodu Roku 2001. Ten rynkowy przebój ma być dostępny w dwóch wersjach silnikowych - 1,6 l (120 KM) i 2,0 l (150 KM). Druga wersja alfy będzie wyposażona w skrzynię biegów typu Salespeed, umożliwiającą dokonywanie przełożeń za pomocą przycisków obok kierownicy. Fiat stawia też na zmodernizowane modele sieny, bravo i bravy. W sienie na uwagę zasługują zapowiedzi poprawienia jej odporności na skutki zderzeń. Trudno jednak przypuszczać, by udało się zdecydowanie podnieść prestiż tego auta. Daewoo tacuma, nieduży minivan ( w salonach wiosną) ma łączyć praktyczność z komfortem i elegancją. Jest ofertą dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Koreańczycy mają nadzieję, że uda im się przejąć przynajmniej kilkanaście procent rynku minivanów, na którym na razie królują renault scénic i citroen xsara picasso.
Inny koreański koncern - Kia - planuje premierę modelu spectra (następcy popularnej sephii). Samochód trafi na polski rynek tylko w wersji sedan i tylko z jednym typem silnika -1,6 l. Honda przebuduje model accord, ale zmiany w aucie obejmą głównie silnik i układ napędowy. Całkowicie nowa jednostka napędowa o pojemności 2,3 l ma spowodować, że samochód stanie się jednym z najbardziej dynamicznych w swojej klasie.
Wśród luksusowych aut na uwagę zasługuje jaguar X-type. Ten kompaktowy sedan pojawi się w polskich sklepach latem 2001 r. Auto ma konkurować z mercedesem klasy C, BMW serii 3 kabriolet (w salonach w połowie roku) i audi A4.
X-type będzie standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła i silniki o pojemności od 2,5 l do 3 l typu AJ-V6, mające zapewnić przyspieszenie nieosiągalne dotychczas dla aut tej marki. Dzięki nowemu samochodowi firma chce zyskać większą popularność w Polsce. Konkurencja nie zamierza jednak łatwo się poddać. Audi zapowiada na jesień premierę modelu A8 - auta niezwykle silnego i szybkiego dzięki ogromnemu silnikowi o pojemności 6 l i mocy aż 420 KM. Już w lutym do polskich salonów trafi nowość Chryslera - sebring, o konserwatywnej linii nadwozia i solidnych silnikach (od 2,0 l do 2,7 l). Japończycy zapowiedzieli kilkanaście miesięcy temu, że w 2001 r. nad Wisłę zawita nowa wersja lexusa - model GS, wyposażony w silnik o pojemności 4 l.

Więcej możesz przeczytać w 1/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.