Debata RTMx: Inteligentna Kolej – innowacje w branży kolejowej

Debata RTMx: Inteligentna Kolej – innowacje w branży kolejowej

Debata RTMx: Inteligentna Kolej
Debata RTMx: Inteligentna Kolej / Źródło: Radek Nawrocki
Dokąd zmierza inteligentna kolej i jakim wyzwaniom musi sprostać? W jaki sposób pasażerowie odczują te zmiany i czego mogą się spodziewać w nadchodzących latach? – między innymi nad takimi kwestiami debatowali uczestnicy panelu „Inteligentna Kolej - innowacje w branży kolejowej” w trakcie tegorocznej konferencji Round Table Mixer edycja: Innowacje.

Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A., podkreślił, że nieodzowne w kontekście debaty jest wspomnienie o cyfrowej kolei. Jak wskazał, Międzynarodowy Związek Kolei czy Wspólnota Kolei Europejskich już w 2016 roku wskazały na cztery kluczowe obszary: usieciowienie kolei, poprawa satysfakcji klienta, m.in. poprzez ułatwienia dotyczące biletów, wzrost bezpieczeństwa i przepustowości. – Wszystko to oparto na cyfrowej transformacji kolei – wskazał Mirosław Antonowicz.

– Kolej, którą mamy w tej chwili w Polsce, jest już nowoczesna, spełnia standardy europejskie, a nadal modernizujemy naszą sieć – dodał Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak przypomniał, obecnie realizowany jest Krajowy Program Kolejowy, w ramach których w infrastrukturę zostanie zainwestowanie 67 mld złotych. – Wymiernym skutkiem jest poprawa przepustowości i zwiększenie możliwości wprowadzania kolejnych pociągów na tory. Efektem dla pasażerów będzie poprawa dostępności – uzupełnił Arnold Bersch.

O działaniach w zakresie innowacyjności mówił też Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych. – Działamy na kilku płaszczyznach: innowacyjności usług i innowacyjności produktu. W przypadku usług chodzi o zabezpieczenie pasażerom komfortu poprzez wprowadzanie nowych pojazdów nowego typu, który konsoliduje kilka serii w jedną, umożliwiając lepsze warunki podróżowania – wskazał Oniszczuk. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o wagony COMBO, czyli wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których znajdzie się miejsce m.in. na przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, ale też bezpłatne wi-fi czy automaty z przekąskami. - Jeśli chodzi o inne elementy: podpisaliśmy ostatnio z PESĄ umowę dotyczącą lokomotywy dwusystemowej, elektryczno-spalinowej, dzięki której jeszcze ograniczymy czas przejazdu i zmniejszymy koszty utrzymania - podkreślił Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych.

Uczestnicy debaty odpowiedzieli te na pytania czytelników "Wprost", m.in. o wpływ innowacji na czas przejazdu między poszczególnymi miastami. – Oprócz standardowej prędkości, którą chcemy zapewnić, czyli 160 km/h na magistralach, 120 km/h na liniach pierwszorzędnych, po zapewnieniu systemu sterowania z możliwością wpływania na ruch pociągów, będziemy mogli wprowadzić prędkości powyżej 200 km/h, 250 km/h – zapowiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak podkreślił, na zmniejszenie czasu podróży wpłynie też zwiększenie przepustowości. Podobne plany ma PKP Intercity, które rozważa zakup nowych pojazdów. – Najbardziej wymierny sukces, licząc w minutach, będziemy mieli na linii Warszawa-Lublin. Ten przejazd będzie trwał 90 minut – wskazał Arnold Bresch.


W dyskusji uczestniczyli: Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych, Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A. oraz Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Debatę moderował , redaktor naczelny tygodnika „Wprost”.

Partnerami konferencji RTMx Innowacje: Future Of Mobility były: PKO Bank Polski, Grupa Lotos, PAGED, Europa Systems, PKP Intercity, PERN oraz ENEA. 

 0

Czytaj także