Dokąd zmierza polska kolej? Relacja z debaty WPROST

Dokąd zmierza polska kolej? Relacja z debaty WPROST

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dworce wypięknieją, pociągi przyśpieszą, a pasażerowie będą lepiej obsługiwani - aż tyle obiecali nam szefowie kolejowych spółek PKP SA oraz Koleje Mazowieckie podczas zorganizowanej przez redakcję Wprost debaty „Dokąd zmierza polska kolej”. Czy dotrzymają słowa? Będziemy musieli poczekać 2-3 lata na efekty rozpoczętych właśnie inwestycji.
- Właśnie podpisujemy umowę z firmą na modernizację dworca Warszawa Wschodnia. Ale to dopiero początek, bo wkrótce ruszą prace remontowe na 30 obiektach – mówi Andrzej Wach  prezes Grupy PKP. Do 2012 roku ma zostać wyremontowanych 70 dworców w Polsce wśród nich najbardziej obskurne i niebezpieczne w opinii pasażerów:  Warszawa Centralna, Wschodnia oraz dworzec w Katowicach.

[[mm_1]]

Andrzej Wach przyznał, że jako pasażer podróżuje koleją na trasie Warszawa-Łódź, a także do Katowic i sam czasem narzeka na komfort.  - Rozumiem narzekania innych pasażerów, ale po 20 latach degradacji, trudno o błyskawiczne efekty. Z tego powodu dworce w Polsce są w tak fatalnym stanie. W tym roku na ten cel przeznaczone zostanie ok. 250 mln zł. Wcześniej nie było to możliwe, ponieważ dopiero teraz Sejm uchwalił ustawę umożliwiających finansowanie modernizacji dworców ze środków budżetowych. W kilku projektach PKP planuje pozyskanie inwestorów, którzy obok dworców, na terenach spółki zbudują biurowce czy centra handlowe.

[[mm_2]]

W debacie  tygodnika "Wprost" wzięli także udział , Artur Radwan prezes Kolei Mazowieckich, Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego a także eksperci z branży: Dariusz Nachyła, prezes Deloitte Consulting i Janusz Steinhoff, wicepremier i minister gospodarki w rządzie Jerzego Buzka, a obecnie doradca w firmie konsultingowej Roland Berger.

Wprawdzie Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego kolejami jeździ rzadko, ale je finansuje. W ubiegłym roku dotacja z samorządu województwa dla Kolei Mazowieckich wyniosła 198 mln zł.  Jaki ma sens dokładanie do nierentownego biznesu? - Bez kolei trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie stolicy. Nie wyobrażam sobie by ponad 100 tys. osób codziennie jeżdżących Kolejami  Mazowieckimi przesiadło się do samochodów  i próbowało wjechać nimi do centrum - mówi marszałek Struzik.

[[mm_3]]

Według niego ocena kolei tylko w kategoriach biznesu to błąd. Wiele samorządów dokłada do kolei metropolitalnych, bo to kwestia cywilizacyjnego rozwoju. Rentowność  niektórych linii wynosi zaledwie 5 procent, ale są ważne ze względów społecznych. Dzięki nim mieszkańcy województwa pokonują nawet 100 km, by móc dojechać do Warszawy - największego rynku pracy.

[[mm_4]]

Koleje Mazowieckie przewiozły w ubiegłym roku ponad 51 mln pasażerów.  – Jesteśmy drugim przewoźnikiem pasażerskim w kraju – powiedział Artur Radwan, prezes tej spółki. Jego zdaniem bez dotacji Koleje Mazowieckie nie byłyby w stanie  sprostać wymaganiom mieszkańców Mazowsza. - Zainwestowaliśmy w nowoczesny i komfortowy tabor szwajcarskiego Stadlera, który zachęca ludzi do podróżowania koleją. Tam gdzie pozwala na to stan torów np. do Siedlec jeździmy z prędkością 160 km/godz. Dzięki temu do tej pory podróż, która trwała 1 godz. 40 min możemy pokonać w 54 min – mówi prezes Radwan.

[[mm_5]]

[[mm_9]]

Aby przyśpieszyć bieg innych pociągów potrzebne są inwestycje w infrastrukturę linii kolejowych. A to znowu dziedzina prezesa PKP Andrzeja Wacha, któremu podlega spółka Polskie Linie Kolejowe. Podczas debaty prezes PKP zapewniał, że już w 2013 roku podróż  z Warszawy do Gdyni pokonamy w dwie i pół godziny, a to dzięki modernizacji 340 kilometrów torów na tej trasie.

[[mm_6]]

- Zakup nowoczesnych pociągów, bez możliwości wykorzystania ich potencjału na torach jest bez sensu - komentował  Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki, a obecnie doradca w Roland Berger. Według niego  rozwój gospodarczy niektórych regionów jest hamowany przez brak inwestycji kolejowych. Ale teraz pojawiły się pieniądze na inwestycje, których do tej pory bardzo brakowało.

[[mm_7]]

Dariusz Nachyła, prezes Deloitte Consulting, dodał, że do szybkiego poprawienia standardu przewozów kolejowe spółki zmobilizuje nadciągająca konkurencja ze strony zagranicznych przewoźników, a także linii lotniczych.
- Kiedyś statystyczny Polak  ok. 20 razy w roku podróżował koleją obecnie wsiada do pociągu od święta - mówi Dariusz Nachyła, prezes Deloitte Consulting. Podróż koleją z Warszawy do Krakowa, Katowic czy Poznania już dziś jest często tańsza i szybsza niż samochodem. Problem stanowi jednak komfort jazdy.

[[mm_8]]

TM