PO idzie na wojnę o media publiczne

PO idzie na wojnę o media publiczne

Dodano:   /  Zmieniono: 
ZDJĘCIA: JACEK DOMIŃSKI/REPORTER 
Donald Tusk polecił Andrzejowi Wyrobcowi, by do końca kadencji uporał się z ustawą medialną – wynika z informacji „Wprost”. To oznacza, że przed wyborami PO idzie na wojnę o media publiczne.
Spotykamy się w przestronnym gabinecie nowego wiceministra kultury kilka dni po jego powołaniu. Szybko poznaje zwyczaje resortu. Kiedy ręcznie nakręcany barokowy zegar wybija pełną godzinę, Wyrobiec żartuje: - W poniedziałek wszystkie zegary w ministerstwie wybijają godzinę w tym samym momencie. W piątek już każdy inaczej.

Jego zegar nastawił Donald Tusk. Do końca kadencji dał Wyrobcowi czas na uporanie się z ustawą medialną. Przez ostatnie siedem lat jest to pięta achillesowa rządu. I choć w resorcie założenia od dawna leżą i się kurzą, nie ma zgody na ustawę. Nie udało się bowiem wciąż ustalić, na jakich zasadach mają być finansowane media publiczne. Według ostatnich propozycji, miałaby to być opłata audiowizualna zamiast abonamentu. Pobierana na przykład razem z prądem. – Chcemy się wywiązać z deklaracji uporządkowania tej kwestii i to będzie moje zadanie – przyznaje Wyrobiec. Dodaje jednak, że może to oznaczać zupełnie inne rozwiązania. Na razie umawia się na spotkanie z szefem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Janem Dworakiem. Chce wrócić do dyskusji, która toczyła się w latach 2001-2005 z inicjatywy Polskiego Radia i TVP. O tym, jak w ogóle ma być realizowana i finansowana misja publiczna mediów. – Tę dyskusję, także z udziałem nadawców prywatnych, trzeba ponownie przeprowadzić. Jak najszybciej. Myślę tu o wrześniu – mówi Wyrobiec.

A to oznacza ni mniej, ni więcej tylko otwarcie potężnego frontu przed kolejnymi wyborami. Szykuje się więc ostry polityczny spór o media publiczne, tym bardziej że za kilka miesięcy kończy się kadencja obecnych władz TVP.

Tylko co ma z tym wspólnego Wyrobiec? Dotąd partyjny funkcjonariusz, związany z biznesem? Jeszcze kilka tygodni temu zasiadał w radach nadzorczych Almy i Portu Lotniczego Balice. Jako sekretarz generalny PO rozliczał faktury, które partia wystawiała agencji reklamowej jego żony. Od lat uchodzi za szarą eminencję Platformy.

Więcej o Andrzeju Wyrobcu w artykule „Oficer Tuska” Anny Gielewskiej, w najnowszym wydaniu tygodnika „Wprost” .


Najnowszy numer "Wprost" jest      dostępny w formie e-wydania.   
Najnowszy "Wprost" jest  także      dostępny na Facebooku.   
"Wprost" jest dostępny również       w wersji do słuchania.   

Tygodnik "Wprost" można zakupić także za pośrednictwem      E-kiosku   
Oraz na      AppleStore       i      GooglePlay