Matematyka w rozkładzie

Matematyka w rozkładzie

Dodano:   /  Zmieniono: 
matematyka fot. gpointstudio/fotolia.pl
Resort edukacji rok temu otrzymał raport o fatalnym stanie nauczania matematyki. Zamiast wprowadzić program naprawczy, utajnił ustalenia ekspertów. W efekcie mamy katastrofalne wyniki maturalne.

Niespełna dwa lata temu minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska promieniała z dumy, kiedy premier Donald Tusk chwalił jej gimnazjalistów za świetne wyniki w międzynarodwym teście PISA (Programme for International Student Assessment, czyli Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów). Sukces miał być dowodem na powodzenie reformy programowej wprowadzonej przez Katarzynę Hall w 2009 r. Uczniowie testowani w badaniu PISA byli pierwszym rocznikiem, który kształcił się według nowych reguł. Gdy w 2012 r. ukończyli ten etap edukacji, rozpoczęli naukę w zreformowanych liceach. W tym roku podeszli do nowej matury. Z tamtego sukcesu niewiele zostało.

Blisko co piąty z nich (18 proc.) poległ na egzaminie z matematyki, choć by go zdać, wystarczy uzyskać 30 proc. możliwych do zdobycia punktów. Statystycznie to gorzej niż rok temu, kiedy z matematyką nie poradziło sobie 17 proc. licealistów. Ogólne wyniki matury (zarówno licealistów, jak i uczniów techników, którzy egzamin po raz ostatni zdawali według starych zasad) są jeszcze gorsze. Oblało w sumie 26 proc. zdających, aż 24 proc. poległo na matematyce. Dla porównania, z językiem polskim nie poradziło sobie tylko 2 proc. zdających, a zdawalność trzeciego obowiązkowego przedmiotu, czyli języka obcego, wynosiła sporo ponad 90 proc.

MIAŁ BYĆ PROGRAM NAPRAWCZY

Fatalne wyniki egzaminu z matematyki to powtórka sytuacji z ubiegłego roku, kiedy ten przedmiot oblało 25 proc. zdających. Wtedy jednak minister Kluzik-Rostkowska zapowiedziała wprowadzenie programu naprawczego. Szczegółowe rekomendacje mieliśmy poznać pod koniec sierpnia ubiegłego roku. Nie przedstawiono ich do dziś.

Przyjrzeliśmy się, jak wyglądały kulisy prac nad tym programem. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się pod koniec września 2014 r. Zaproszeni byli rektorzy i dziekani z kilku prestiżowych uczelni m.in. Politechniki Warszawskiej czy Gdańskiej, szefowie instytutów matematycznych oraz organizacji zajmujących się nauczaniem matematyki i doskonaleniem pracy nauczycieli.

Cały artykuł dostępny jest w 28/2015 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.