Konsumenckie pomyłki Polaków. Które marki są polskie, a które nie?

Konsumenckie pomyłki Polaków. Które marki są polskie, a które nie?

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. Christian Müller/Fotolia.pl) 
Wielu Polaków przypisuje kryterium „polskości” poszczególnym markom dość arbitralnie. Instytut GfK Polonia na zlecenie organizacji Superbrands przeprowadził badania konsumenckie, z których wynika, że często mylimy się w ocenie kraju pochodzenia nawet najbardziej popularnych produktów. Do kogo naprawdę należą marki?
WEDEL - Japonia/Korea Południowa

Zaledwie 13,6 proc. Polaków wie, że już od 23 lat marka Wedel nie należy do Polaków. Najpierw zarządzała nią PepsiCo, obecnie azjatycka grupa Lotte.

FIAT - Włochy

Aż 43 proc. Polaków uważa, że Fiat został stworzony nad Wisłą. Najwyraźniej submarka Polski Fiat mocno nam się wbiła w pamięć. Fiat jest rdzennie włoski, a nasz kraj łączy z nim jedynie to, że tu otworzył pierwszą fabrykę poza granicami Italii.

WINIARY - Szwajcaria

Aż 91,5 proc. Polaków uważa, że Winiary to polska marka. Tymczasem firmę założyli Niemcy, po wojnie przejął ją polski Skarb Państwa, zaś od 1994 r. właścicielem jest szwajcarski koncern Nestlé.

ZELMER - Polska

Obco brzmiąca nazwa marki jest dla wielu Polaków myląca – aż 40 proc. z nas uważa ją za zagraniczną. Tymczasem w historii tej produkującej sprzęt AGD firmy nigdy nie pojawił się żaden obcy kapitał.

BIEDRONKA - Portugalia

Popularna sieć sklepów, której produkty chwali nawet premier Ewa Kopacz, jest w rękach portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins. Mimo to za polską markę uznaje ją aż 49,5 proc. respondentów.

RESERVED -Polska

Za marką odzieżową Reserved stoi w całości kapitał polskiej firmy LPP. Obco brzmiąca nazwa sprawiła jednak, że aż dla 89,2 proc. Polaków jest to brand zagraniczny.

WÓDKA WYBOROWA - Francja

Jej produkcja rozpoczęła się w latach 20. Za komuny stała się ikoną polskiego eksportu. Od lat 90. należy do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Nowy właściciel nie zmienił procedur produkcyjnych ani nie przeniósł fabryk do innego kraju.

Więcej o patriotyzmie gospodarczym Polaków przeczytasz w artykule "Punkty za pochodzenie, czyli polski patriotyzm gospodarczy w badaniach".

Cały artykuł dotyczący badań postaw konsumenckich Polaków oraz patriotyzmu gospodarczego w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST, które jest dostępne w formie e-wydania na www.e.wprost.pl i w kioskach oraz salonach prasowych na terenie całego kraju.

"Wprost" jest dostępny również w wersji do słuchania.
Oraz na  AppleStoreGooglePlay.