Naukowcy natrafili na odcisk owada sprzed 312 mln lat

Naukowcy natrafili na odcisk owada sprzed 312 mln lat

Dodano:   /  Zmieniono:
W skale utworzonej 312 milionów lat temu naukowcy natrafili na najstarszy znany, kompletny, skamieniały odcisk owada latającego. Odkrycie zostało opisane w "Proceedings of the National Academy of Sciences".
Zachwycający paleontologów odcisk jętki odnaleziono w Massachusetts (USA). Odcisk ten jest najstarszym dziś znanym, jaki pozostawił owad latający - poprzedni rekordzista liczył 280-285 mln lat. Natomiast najstarszy skamieniały ślad ciała owada w ogóle pochodzi z dewonu, który zaczął się 418 mln lat temu.

Większą część owadziego ciała tworzą tkanki miękkie. Kiedy zwierzę jest martwe, tkanki te szybko się rozkładają albo schną i zniekształcają. Dobrej jakości skamieniałość lub odcisk owada, na której widać części ciała, to dla naukowca prawdziwy rarytas.

Naukowcy sądzą, że znalezisko reprezentuje jednego z przodków współczesnych jętek. Jego odkrycie pozwala przesunąć wstecz datę pojawienia się na ziemi tej grupy owadów. W czasach, w których żyła skamieniała jętka (w tropikalnych wówczas okolicach dzisiejszego Massachusetts) żyły też inne owady latające i inne, płazy, przodkowie gadów oraz dawno wymarłe gatunki roślin.

pap, ps