Warszawa: to koniec autobusów ekspresowych "E"

Warszawa: to koniec autobusów ekspresowych "E"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zarząd Transportu Miejskiego wycofuje autobusowe linie ekspresowe "E". 16 stycznia linię E-2, nazywaną przez warszawiaków "edwardem", zastąpi linia przyśpieszona - 402. Ostatnie ekspresy przestaną jeździć po otwarciu mostu Północnego.

Nowa linia przyspieszona 402 będzie kursować na tej samej trasie, co E-2, ale będzie się częściej zatrzymywać. Na stołecznych trasach do czasu otwarcia mostu Północnego pozostaną dwie ostatnie linie ekspresowe: E-4 i E-8, następnie zostaną one przekształcone w linię przyśpieszoną - 404. Zamiast do stacji metra Marymont pasażerów z Nowodworów w godzinach szczytu linia będzie dowozić przez nową przeprawę do stacji Młociny.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych poinformował, że trwa kompletowanie dokumentacji do wniosku o dopuszczenie części drogowej tzw. mostu Północnego do użytkowania. Pod koniec grudnia Małgorzata Gajewska z ZMID powiedziała, że samochody wjadą na most prawdopodobnie wiosną, ale konkretnej daty nie była w stanie podać.

Linie ekspresowe uruchomiono na początku lat 90. ubiegłego wieku, by umożliwić szybki dojazd mieszkańcom osiedli na obrzeżach miasta do centrum - miały kilka przystanków na początkowych odcinkach tras, a potem do centrum miasta dojeżdżały bez zatrzymywania się.

ZTM stwierdził, że ze względu na coraz większą liczbę pasażerów korzystających z przystanków między obrzeżami miasta a centrum, uruchamiano nowe przystanki dla linii ekspresowych. Z kolei coraz większy ruch samochodów w stolicy spowodował, że autobusy "E" częściej stawały w korkach. Według ZTM, w ten sposób traciły swój charakter i dlatego od końca poprzedniej dekady były stopniowo zastępowane przez linie przyspieszone lub zwykłe.

Pierwsza linia ekspresowa - E-1 została uruchomiona 21 września 1991 r. Ostatnia uruchomiona linia to E-8, która kursuje na trasie z Nowodworów na pętlę Metro Marymont.

zew, PAP