W Warszawie kopiemy metro pod patronatem Skłodowskiej-Curie

W Warszawie kopiemy metro pod patronatem Skłodowskiej-Curie

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Maria", druga z czterech tarcz TBM, które wydrążą tunele centralnego odcinka II linii warszawskiego metra, rozpoczęła prace. Zbuduje ona tunel północny, na odcinku od Ronda Daszyńskiego do stacji Powiśle - poinformowało Metro Warszawskie.

"Marii" nadano imię na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. To druga z czterech tarcz TBM mających zbudować tunele II linii podziemnej kolejki w stolicy. Wykona 2800 metrów tunelu, przechodząc kolejno przez stacje: Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat. Głębokość tunelu to od 12 do niemal 30 metrów.

Pierwsza z tarcz - "Anna" - rozpoczęła pracę w połowie maja. Do końca roku ma ona wydrążyć tunel południowy, łączący stację Daszyńskiego ze stacją Świętokrzyska, a później - do Powiśla i łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko poinformował, że dotychczas "Anna" wydrążyła ponad 100 metrów tunelu. Została zatrzymana w celu rozebrania instalacji startowej oraz montażu systemu transportu - urobku na zewnątrz i tzw. tubingów (betonowych elementów obudowy tunelu) do wewnątrz tunelu. Ponownie tarcza ruszyć ma w przyszłym tygodniu. Trzecia tarcza - "Wisła", a także czwarta, jeszcze niemająca imienia, wykonają odcinki pomiędzy stacjami Powiśle a Dworzec Wileński. Mają wystartować jesienią.

Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) nie uległ zmianie.

Tarcze budujące II linię metra drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

PAP, arb