Mężczyźni-piraci

Mężczyźni-piraci

Dodano:   /  Zmieniono: 
Mężczyźni za kierownicą stanowią pięciokrotnie większe zagrożenie dla ruchu niż kobiety - wynika z analizy danych statystycznych wypadków drogowych w Polsce.
Według tych danych, w ubiegłym roku spośród kierujących pojazdami mężczyźni pięć razy częściej (83 proc.) uczestniczyli w wypadkach drogowych niż kobiety (17 proc.). W wypadkach tych uczestniczyło ponad 54 tys. pojazdów. Za kierownicą co szóstego z nich siedziała kobieta.

"Przez wiele lat prowadzenie samochodu było domeną panów. Od  końca XX wieku wraz z wyemancypowaniem kobiet powoli się to  zmienia. Na porządku dziennym jest to, że kobiety pracują zawodowo, są niezależne i coraz częściej same prowadzą samochody" -  powiedziała autorka analizy Anna Zielińska z  Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.

Dość powszechny jest pogląd, że kobiety jeżdżą mało, rzadko więc mają okazję do spowodowania wypadku. Z tegorocznego sondażu TNS OBOP "Kultura i agresja na drodze" przeprowadzonego na  reprezentatywnej grupie Polaków wynika, że prawo jazdy kategorii B ma 32 proc. kobiet, z których aż 38 proc. codziennie jeździ samochodem.

Zielińska wyjaśniła, że "wśród mężczyzn utarła się opinia, że  kobiety popełniają liczne błędy za kierownicą, jeżdżą niepewnie, mało płynnie, nie umieją skupić się na prowadzeniu auta, w  chwilach krytycznych tracą głowę. W większości przypadków potwierdza to rzeczywistość, bo kobiety jeżdżą gorzej, ale  bezpieczniej" - oceniła.

Charakterystyczne dla zachowania kobiet za kierownicą jest również to, że rzadziej niż mężczyźni potrącają pieszych, rzadziej też jeżdżą z nadmierną prędkością, za to częściej wymuszają pierwszeństwo przejazdu.

"Znacznie mniej kobiet powoduje wypadki będąc pod wpływem alkoholu. Pijane kobiety w 2003 r. stanowiły 3,3 proc. wśród pijanych kierowców uczestniczących w wypadkach. Od 1990 roku to  wzrost o niespełna 1 proc." - zauważyła Zielińska.

Z analizy wynika, że kobiety w każdej kategorii wiekowej stanowią znacznie mniejsze zagrożenie niż mężczyźni w tym samym wieku. Z  przybliżonej kalkulacji wynika, że wskaźnik częstotliwości wypadków dla kobiet w wieku 18-24 lata wynosi jeden wypadek na 5 mln przejechanych kilometrów. Dla młodych mężczyzn analogiczny wskaźnik wynosi jeden wypadek na 1,7 mln kilometrów - wyjaśniła.

Jednak analiza danych statystycznych wykazała, że wraz ze  wzrostem aktywności kobiet, zmieniają one sposób jazdy na bardziej agresywny. W ten sposób rośnie ich udział w wypadkach drogowych. W  1990 roku było to 10 proc., a w ubiegłym roku 17 proc.

em, pap