Statystycznie – optymistycznie

Statystycznie – optymistycznie

Pod koniec ubiegłego roku wpadł mi w ręce ciekawy, a w dodatku całkiem optymistycznie nastrajający raport. Ponieważ publikacje zawierające nie tylko ważne, ale na dodatek niemal wyłącznie dobre informacje nie są ostatnio regułą, dokładnie ją przejrzałam. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że to dobra lektura na początek nowego roku.

Z raportu wynika, że z internetu korzysta dziś niemal 93,7 proc. polskich przedsiębiorstw. Co więcej, prawie zawsze są to łącza szerokopasmowe (93,2 proc.). Właściwie trudno byłoby się spodziewać czegoś innego. W ciągu ostatnich kilku lat liczba firm, które nie korzystają z sieci spada bardzo powoli. Można więc wnioskować, że w przypadku tych akurat przedsiębiorstw, internet ma po prostu niewielkie znaczenie.

Jak łatwo zgadnąć, dostęp do sieci mają niemal wszystkie duże i średnie podmioty (odpowiednio: 99,7 proc. i 98,8 proc.), podczas gdy w przypadku małych firm to „zaledwie” 92,5 proc. Z dużym prawdopodobieństwem to właśnie w tej ostatniej grupie kryje się największa liczba „robinsonów” – przedsiębiorstw prowadzących działalność, dla której dostęp do sieci nie jest kluczowy.

Jak wspomniałam, odsetek firm korzystających z dobrodziejstw sieci ulega na przestrzeni ostatnich lat tylko niewielkim wahaniom. W przypadku małych firm, wzrost w latach 2013-2016 wynosi zaledwie dwie dziesiąte procenta, a w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw mamy do czynienia ze spadkiem o jedną dziesiątą procenta. Można byłoby oczywiście dociekać źródeł tych drobnych zmian, ale wobec tak stabilnej sytuacji, nie ma powodu, aby w ogóle sobie tym zawracać głowę.

Z ciekawszym zjawiskiem konfrontują nas dane, dotyczące szerokopasmowego dostępu mobilnego (modem, telefon 3G). Mamy tu do czynienia z dynamicznym wzrostem. Odsetek firm korzystających z tego rodzaju połączeń wzrósł w latach 2013-2016 z 44 proc. do 64,7 proc. Wniosek jest oczywisty: przedsiębiorstwa coraz bardziej doceniają zalety mobilności. Innymi słowy, business goes mobile.

Co więcej mobile coraz częściej idzie w parze z cloud, mimo że na pierwszy rzut oka wzrost liczby firm, korzystających z rozwiązań chmurowych nie robi wrażenia. 8,2 proc. w porównaniu z 7,3 proc. w 2015 roku – to z pewnością jeszcze nie rewolucja, jeśli jednak spojrzymy na dane dotyczące przedsiębiorstw różnej wielkości, naszym oczom ukaże się nieco inny obraz. Małe firmy: 5,6 proc. w roku 2015 i 6,3 proc. w 2015 – bez rewelacji; średnie: odpowiednio 13,4 proc. i 13, 1 proc. – delikatny spadek. I wreszcie duże przedsiębiorstwa: 24, 7 proc. w 2015 roku i 31,1 w 2016 – całkiem istotna zmiana, nie da się zaprzeczyć.

Obszar cloud computing pokazuje wyraźnie – duże, zasobne przedsiębiorstwa stanowią technologiczną forpocztę. Jako pierwsze akceptują perspektywiczne, nowe technologie, przewidując, że w niedalekiej przyszłości staną się one nieocenionym źródłem przewagi konkurencyjnej. Aż się prosi, by w tym miejscu przypomnieć casus ABC Daty i systemu InterLink uruchomionego w czasach, kiedy e-commerce uchodził za nowinkę, która wcale niekoniecznie musi się przyjąć. Teraz kończymy prace nad własną platformą cloud. Jestem przekonana, że podobnie jak wcześniej InterLink również ona podbije serca naszych Klientów, a ABC Data po raz kolejny będzie wyznaczać standardy nowoczesnego biznesu dystrybucyjnego.

Lista dobrych wiadomości jest bardzo długa, a dane można byłoby analizować niemal w nieskończoność. Z konieczności skupiłam się więc na bardzo niewielkim wycinku raportu, który jest prawdziwą kopalnią cennych informacji. Zachęcam do lektury tym bardziej, że sama również jeszcze nie raz spędzę przy nim dłuższą chwilę. To znaczy, wolną chwilę – kiedy tylko taką znajdę…

Jak nietrudno się domyślić, czerpię dane z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego, „Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2012-2016”.

Pełną wersję raportu GUS, opublikowaną w grudniu 2016 r. można pobrać pod tym adresem: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2012-2016,1,10.html

Wersja sygnalna raportu z października 2016 roku dostępna jest tutaj:

http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html

Ostatnie wpisy

  • EMEA Channel Academy – szczęśliwa siódemka28 lut 2017, 13:58Zaledwie kilka dni temu pisałam o konferencji Distree EMEA w Monako, jako wydarzeniu zawsze bardzo udanym dla ABC Data i proszę, jakby na potwierdzenie tych słów, spółka została właśnie uznana najlepszym dystrybutorem regionu CEE w 2017 roku. Jest...
  • Distree EMEA w Monako22 lut 2017, 19:33Z czym kojarzy się Monako? Wielu powie zapewne, że z wyścigami Formuły 1. Inni, że z Księżną Grace, czyli amerykańską aktorką Grace Kelly, do dziś uważaną za niedościgniony wzór piękna, wdzięku i elegancji. Inne Oczywiste skojarzenia to:...
  • Smarfton – ewolucja w toku3 sty 2017, 14:53W 2016 roku minęło dwadzieścia lat od uruchomienia w Polsce cyfrowej telefonii komórkowej. Niektórzy to zauważyli, inni niekoniecznie, a szkoda, bo poza wszechobecnością komputerów, to właśnie telefon – a ściślej smartfon – w największym stopniu...
  • I'm dreaming of a White Christmas2 sty 2017, 14:24Rok 2016 będę żegnać w refleksyjnym, ale optymistycznym nastroju. Dobre wyniki, jakie osiągnęła ABC Data cieszą. Z drugiej strony, trzeba przyznać, że wzrost to żadna reguła na naszym rynku, a wręcz przeciwnie – wyjątek. Wspaniale więc, że to...
  • Ostatni dzwonek, czyli drony na fali wznoszącej19 gru 2016, 15:54Kto by pomyślał, że modelarstwo – pasja, którą podobnie, jak wiele innych traktuje się często z lekkim przymrużeniem oka – może stać się naprawdę rozwojowym biznesem? A jednak! Rynek nowych technologii jest pełen takich właśnie niespodzianek....