Czas na mądrość samorządów

Czas na mądrość samorządów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Prezydent podpisał ustawę krajobrazową. Wejdzie w życie jesienią tego roku. Zawiera wiele kontrowersyjnych przepisów, które mogą być w praktyce różnorodnie interpretowane. Nie do końca poprawią istniejący stan prawny w zakresie możliwości kształtowania krajobrazu przestrzeni publicznej. Ale są!
Niezależnie od tego, czy ustawa będzie zaskarżona z niewiadomym dzisiaj skutkiem, czy też nowelizowana, co zapowiadała posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska przed ostatecznym głosowaniem w Sejmie, trzeba pochylić się nad kwestiami porządkowania sfery reklamowej w naszych gminach i miastach. Kluczowym jest powierzenie radom gmin stanowienia lokalnych przepisów związanych z funkcjonowaniem nośników reklamy na terenie tychże gmin (miast).

Rada gminy ma w trybie uchwały ustalić zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Pytanie: Czy radni mają dostateczną wiedzę o standardach rynku reklamy zewnętrznej? Mamy w Polsce blisko dwa i pół tysiąca gmin, w tym 66 gmin będących jednocześnie miastami na prawach powiatu. Warto, aby wszystkie w swej pracy kierowały się podobnymi założeniami, które mogłyby być zaczerpnięte z najlepszych doświadczeń zachodnioeuropejskich.

Wszystkie miasta zachodnioeuropejskie podchodziły podobnie do spraw funkcjonowania nośników reklamy na swoim terenie. W czterech etapach:

Pierwszy: Konsultacje z branżą reklamy zewnętrznej w zakresie standardów nośników reklamowych;
Drugi: Ocena przestrzeni miejskiej w zakresie możliwości sytuowania w niej nośników reklamowych; Trzeci: Konsultacje z przedstawicielami mieszkańców w zakresie rejonów miasta szczególnie chronionych;

Czwarty: Efekt końcowy - Koncepcja sytuowania nośników reklamowych, szyldów, informacji kierunkowej i informacji miejskiej oraz wykorzystania taboru komunikacji miejskiej dla celów eksponowania treści reklamowych.

Otwiera się zatem pole do współpracy między samorządami i branżą reklamy zewnętrznej, przede wszystkim na etapie planowania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na terenie gminy. Zwłaszcza, że branża dysponuje doświadczeniem nie tylko z miast Europy Zachodniej, ale także między innymi z USA, Kanady, Australii, czy Dalekiego Wschodu (ten ostatni przyjął zresztą doświadczenia europejskie). Uważam, że tylko w taki sposób uzyskamy pożądany efekt w postaci uporządkowanej koncepcyjnie przestrzeni publicznej.

Jestem przekonany, że możemy wspólnie z samorządami tworzyć dobre, przyjazne środowisku i biznesowi koncepcje sytuowania nośników reklamy w przestrzeni publicznej. Oczekujemy konstruktywnej rozmowy i wykorzystania najlepszych doświadczeń europejskich. Liczymy również na odważne spojrzenie w przyszłość w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii. Aby potwierdzić, że prezydent nie kierował się tylko względami politycznymi, podporządkowanymi walce wyborczej.

Ostatnie wpisy

  • Co z tą ustawą?15 mar 2016Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu z dnia 24 kwietnia 2015 czyli tzw. ustawa krajobrazowa, jest potrzebnym aktem prawnym. Po 25 latach po odzyskaniu wolności, także tej ekonomicznej, przestrzeń...
  • Wierzymy w mądrość polskich samorządów9 lis 2015Tak mówiła większość polityków po podpisaniu przez prezydenta Komorowskiego tak zwanej ustawy krajobrazowej. Rzeczywistość jest jednak brutalna, a wiara cudów nie czyni.
  • Wierzymy w mądrość polskich samorządów9 lis 2015Tak mówiła większość polityków po podpisaniu przez prezydenta Komorowskiego tak zwanej ustawy krajobrazowej. Rzeczywistość jest jednak brutalna, a wiara cudów nie czyni.
  • Idzie nowe?12 paź 2015Idzie nowe, może idzie nowe, może będzie nowe? Nowe? Nowe rozdanie. Parlamentarne rozdanie. W każdej ewentualnej konfiguracji może być lepsze od obecnego. Nieważne jakie, byle nowe. Tak mówią i „jedni”, jak i „drudzy”.
  • 22 sierpnia 201522 sie 2015