Kiedy dom staje się inteligentny

Kiedy dom staje się inteligentny

Dodano:   /  Zmieniono: 
 
Twój dom może się stać inteligentny. Możesz w nim na odległość włączać i wyłączać ogrzewanie, otwierać drzwi i okna albo rozpocząć pranie. Wszystko to za dotknięciem, np. w klawiaturę smartfona. Takie rozwiązania nie są jeszcze w Polsce zbyt popularne, ale T-Mobile dokłada starań, by rozpowszechniły się również na naszym rynku.

Polskie gospodarstwa domowe stopniowo nadrabiają dystans do średniego poziomu zamożności w UE, jednak koszty energii i jej nośników wciąż stanowią istotną część domowych budżetów. Dlatego rozwiązania ograniczające wydatki na energię stają się coraz popularniejsze. Nie bez znaczenia są również kwestie związane z ekologią i ochroną środowiska. Idealne wydają się zatem rozwiązania, dzięki którym możliwe będzie ograniczanie kosztów związanych z utrzymaniem domów czy mieszkań i jednocześnie zachowanie korzystnego wpływu na środowisko. Aby osiągnąć oba cele, gospodarstwa domowe powinny efektywniej kontrolować zużycie wody, gazu czy energii elektrycznej i dodatkowo lepiej zarządzać ich wykorzystaniem. Ale jak to zrobić?

NA JEDNEJ PLATFORMIE

Rozwiązaniem są energooszczędne urządzenia oraz aplikacje, które pozwalają na zdalne lub automatyczne sterowanie tymi urządzeniami. W ten sposób powstaje tzw. inteligentny dom (ang. smart home). Przykładową i dosyć popularną funkcją inteligentnego domu jest chociażby możliwość wykorzystania smartfonu do sterowania ogrzewaniem czy włączania lub wyłączania oświetlenia. Rozwiązania tego typu stają się obecnie standardem. Producenci projektują nowe linie produktów już z ich wykorzystaniem, odpowiadając na potrzeby potencjalnych klientów. Potwierdza to także Adam Zdanowicz, product manager ds. energetyki w T-Mobile Polska, który przytacza wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie grupy Deutsche Telekom. Wynika z nich, że 66 proc. korzystających z internetu gospodarstw domowych w Niemczech postrzega inteligentne rozwiązania domowe jako atrakcyjne. Co więcej, potencjalni klienci twierdzą, że mogą za nie zapłacić – 84 proc. wyraża gotowość do poniesienia kosztów związanych z zakupem tych urządzeń. Badania te pokazują także, że konsumenci mają jasno sprecyzowane oczekiwania co do inteligentnych rozwiązań w domu. 83 proc. ankietowanych chce, aby były one opracowywane przez jednego dostawcę. Dlatego grupa Deutsche Telekom postawiła na rozwój otwartej platformy, która będzie wykorzystywana przez producentów różnego rodzaju urządzeń. Rangę tego zagadnienia docenia także Holger Knöpke, wiceprezes ds. connected home w grupie Deutsche Telekom. Jego zdaniem trzy czwarte wszystkich konsumentów poszukuje aplikacji, które pomogą im obniżyć ilość zużywanej energii. Co więcej, cenią oni również aplikacje zwiększające komfort i bezpieczeństwo.

Rzeczywistość jednak nie prezentuje się tak kolorowo. Potencjalni klienci zainteresowani korzystaniem z urządzeń i aplikacji wspierających inteligentne rozwiązania w domu nie dość, że muszą głęboko sięgnąć do kieszeni, to jeszcze mają trudności ze znalezieniem jednego dostawcy, który byłby w stanie dostarczyć kompleksowe rozwiązania na miarę ich oczekiwań. Wynika to z faktu, że obecnie na rynku nie są stosowane uniwersalne standardy, które pozwalałyby na rozwój tej technologii i obniżenie jej kosztów. To właśnie skłoniło grupę Deutsche Telekom do podjęcia działań, których celem jest wypełnienie powstałej luki. Jak twierdzi Wojciech Strzałkowski, ekspert ds. komunikacji korporacyjnej w T-Mobile Polska, w jego firmie zainicjowano już prace służące stworzeniu kompleksowego rozwiązania pod nazwą QIVICON. QIVICON jest wynikiem prac prowadzonych wspólnie przez czołowe przedsiębiorstwa z Niemiec, których celem było przyspieszenie rozwoju inteligentnej platformy dla domu, a także rozwój i popularyzacja uniwersalnych i otwartych standardów wśród dostawców urządzeń oraz klientów. W efekcie QIVICON jest otwartą platformą łączącą produkty firm zajmujących się m.in. sprzedażą energii elektrycznej, produkcją urządzeń gospodarstwa domowego i elektroniki użytkowej, jak również produkcją rozwiązań z zakresu ochrony zdrowia. Wymienione grupy dostawców mają możliwość integracji swoich urządzeń w ramach wspólnej platformy, którą następnie zaoferują klientom jako element kompleksowego rozwiązania.

DOM STEROWANY

Kluczowym składnikiem omawianego systemu jest jednostka centralna QIVICON Home Base, która korzysta z protokołów bezprzewodowych do tworzenia sieci między różnymi urządzeniami i ich funkcjami. Dzięki dostępnym aplikacjom użytkownicy mogą sterować urządzeniami podłączonymi do systemu i monitorować je, korzystając ze smartfonów, tabletów, komputerów – zarówno w domu, jak i w podróży. Urządzeniami współpracującymi z QIVICON są na przykład telewizory, pralki, włączniki oświetlenia czy termostaty centralnego ogrzewania. Funkcjonalności QIVICON jest znacznie więcej. Wymienić należy chociażby zdalne sterowanie otwieraniem i zamykaniem okien czy rolet, możliwość wyłączenia wybranych urządzeń za pomocą jednego kliknięcia (np. zdalne wyłączenie żelazka). W przypadku pożaru, nieszczelności instalacji gazowej, zalania czy innego zagrożenia aplikacja automatycznie lub po naciśnięciu przez użytkownika odpowiedniego przycisku wykona zaprogramowane czynności, np. przy podejrzeniu włamania natychmiast włączy wszystkie światła i jednocześnie powiadomi policję lub ochronę. QIVICON umożliwia także bieżące monitorowanie wilgotności czy temperatury w poszczególnych pomieszczeniach, poboru energii przez poszczególne urządzenia oraz ogólnego jej zużycia w gospodarstwie domowym.

Istotną zaletą platformy jest również możliwość jej wykorzystania przez prosumentów, czyli konsumentów energii elektrycznej, którzy mają własne, niewielkie źródła wytwarzania energii elektrycznej (małe turbiny wiatrowe, panele fotowoltaiczne). Prosumenci mogą kontrolować urządzenia zainstalowane w domu i sterować nimi w taki sposób, aby minimalizować koszty i zużycie energii pobieranej z sieci energetycznej i w maksymalnym stopniu wykorzystywać energię wytwarzaną przez własne źródła. Analiza funkcjonalności z zakresu smart home jest pozytywnie odbierana także przez potencjalnych klientów w Polsce. Niestety, na razie rozwiązania tego typu są dość kosztowne, stąd ich niewielka popularność. Działania prowadzone przez grupę Deutsche Telekom pozwalają przypuszczać, że niedługo staną się przystępniejsze cenowo i dzięki temu rozpowszechnią się na polskim rynku.