Ujawniamy, jak pomoc społeczna „bawi” się w sieci. „Urzędnicy kopiuj/wklej”

Formatowanie współczucia i pomocy

Mężczyzna korzystający z laptopa
Mężczyzna korzystający z laptopa / Źródło: Shutterstock
Decyzje dotyczące ubezwłasnowolnienia zapadają podczas odbywających się online dyskusji. Urzędnik odmówić może przyznania świadczeń, bo grupka znajomych skupionych wokół forum.ops.pl miała zły dzień. Wizyta na tej platformie dla urzędników pomocy społecznej nie tylko beneficjentów OPS-ów przyprawiać może o dreszcze.

Na forum trafiłem przypadkowo, przeglądając internet. Spędziłem na nim kilka dni poznając metody pracy i problemy pracowników socjalnych. Pisząc ten tekst „wcieliłem się” również w urzędnika. Chciałem sprawdzić, czy rzeczywiście wystarczy zalogować się tam, by móc z powodzeniem korzystać z udostępnianych sobie przez pracowników pomocy społecznej gotowców pism. Poprosiłem o wzór dokumentu dotyczącego odebrania dłużnikowi alimentacyjnemu prawa jazdy. Na pomoc czekałem dwa dni. Po ich upływie jeden z urzędników wrzucił wzór takiego wniosku. Pozostało mi tylko dokonać „kopiuj/wklej”.

„Nie odbierać telefonów”

Forum jest częścią Portalu Pomocy Społecznej ops.pl. Właścicielem portalu jest firma z Krakowa. Forum jest otwarte dla odwiedzających, liczba postów opublikowanych na nim przez ponad 16 tysięcy użytkowników wynosi 850 tysięcy.

O czym piszą w sieci urzędnicy? Często narzekają, że zarabiają zbyt mało. Ale można odnieść wrażenie, że niektórzy przepracowywać się nie lubią. Na przykład pracownik socjalny ukrywający się za nickiem „maniamania86” nie chciał rozwozić chorym na COVID-19 worków na śmieci.

– Czy może mi ktoś podać podstawę prawną, pozwalającą pracownikowi odmówić wykonania tej czynności? – prosił na forum. Szybko dostał odpowiedź.

– Pracodawca nie może zlecać zadań wykraczających poza stanowisko, na którym pracownik jest zatrudniony. Np. sekretarka nie może odśnieżać, ani remontować pomieszczeń – poinstruował „Xman”. A „Ojciec76” podał odpowiednią podstawę prawną.

Inna urzędniczka, kryjącą się pod nickiem „ewka78”, była poirytowana wieczornymi telefonami od policjantów. Funkcjonariusze często potrzebują wsparcia pracownika socjalnego, gdy chcą odebrać dziecko pijanym rodzicom.

A ci „idą w gaz” najczęściej po godzinach urzędowania ośrodka pomocy społecznej. Co wtedy robić?

– Nie odbierać telefonów – poradziła koleżance „malinkka”.

Artykuł został opublikowany w 31/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 4

Czytaj także