Jak upadał autorytet Jana Pawła II. „Rewolucja papieska dopiero przed nami”

Jak upadał autorytet Jana Pawła II. „Rewolucja papieska dopiero przed nami”

Papież Jan Paweł II
Papież Jan Paweł II / Źródło: Newspix.pl / ZUMA
W sobotę mijają 43 lata od wyboru Karola Wojtyły na papieża. I kolejny rok dramatycznego upadku autorytetu Jana Pawła II, przynajmniej wśród młodych Polaków. Jakie tak naprawdę znaczenie ma obalanie pomników papieża-Polaka i czy czeka nas papieska rewolucja, mówi w rozmowie z „Wprost” dr Bartosz Wieczorek z Centrum Myśli Jana Pawła II.

„Wprost”: Wie pan, że nastolatkowie w całej Polsce ustawiają sobie w komórkach alarmy na 21:37 i o tej godzinie śpiewają na baczność „Barkę”? Ale to nie jest wyraz czci dla papieża-Polaka. Przeciwnie.

Dr Bartosz Wieczorek: Przez lata ten Jan Paweł II był nienaruszalny, nie można było powiedzieć nic złego na jego temat. U młodzieży jest to nie do zaakceptowania. U nich wszystko można skrytykować, wszystko można podać w wątpliwość. Dlatego teraz mamy sarkazm, ironię, bekę. Powstają memy i śmieszne filmiki.

Śmieszne, albo wulgarne i obraźliwe.

To przejaw smutnego zjawiska. Lecz nie chodzi tylko o papieża. Dla mnie to raczej obraz pokolenia, które w ogóle nie chce dzisiaj żadnych autorytetów.

Prawdziwy problem jest taki, że w pustkę, która powstaje po upadku tych autorytetów, nie wchodzi nic pozytywnego. Bo w miejsce Jana Pawła nie pojawił się nikt inny. Młodzi jedynie oglądają tiktokerów, youtuberów i oni są dla nich jakimiś punktami odniesienia.

I nie mówię tylko o autorytetach osobowych, ale też takich jak nauka czy wiedza. Te rzeczy też nie są dla młodych ludzi żadnym autorytetem.

U nastolatków ten autorytet Jana Pawła II nawet nie upadł – jego nigdy nie było. Papież zmarł przed urodzeniem dzisiejszych 15-16 latków. Dla nich to przeszłość taka sama jak II wojna światowa.

Artykuł został opublikowany w 42/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 3

Czytaj także