Okres przedświąteczny to mocny powrót oszustwa wykorzystującego motyw niedostarczonej paczki – przestrzega CERT Polska, czyli zespół zajmujący się reagowaniem na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci. Takie próby przestępstw nasilają się pod koniec roku. Oszuści podszywają się pod znane firmy kurierskie i informują o konieczności uiszczenia opłaty, niezbędnej do dokończenia dostawy. Celem są dane karty kredytowej.
Podobnym przypadkiem jest podszycie się pod sieć urządzeń do samodzielnego odbierania i nadawania przesyłek o dowolnej porze. Treść wiadomości sugeruje, że paczka nie może zostać dostarczona ze względu na błąd w adresie.
Z końcem roku wraca popularna metoda oszusta. Zachowaj ostrożność!
Oszuści oczekują szybkiej aktualizacji informacji o dostawie, aby uniknąć niepotrzebnych strat. W wiadomości znajdziemy przygotowaną przez przestępców instrukcję jak to zrobić. Na fałszywej stronie firmy kurierskiej oszuści wyłudzają dane karty płatniczej.
Schemat działania przestępców nie jest nowy. Celem oszustów są osoby, które rzeczywiście oczekują na paczkę. Link może zawierać wirusy lub przekierowywać na stronę łudząco podobną do strony banku lub operatora płatności. Chodzi o wyłudzenie loginów i haseł do kont lub aplikacji bankowych.
Podejrzane SMS-y przed świętami. Jak nie dać się oszukać „na paczkę”?
Policja i eksperci od bezpieczeństwa w sieci apelują o ostrożność. Proszą o dokładne czytanie wiadomości tekstowych od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych lub innych firm. Nie należy wchodzić w przesłane linki, podawać kodów BLIK lub danych z kart płatniczych. Należy najpierw zweryfikować otrzymane informacje. Warto również uważnie sprawdzić strony, gdzie podaje się wrażliwe dane.
Czytaj też:
Black friday. Jak nie paść ofiarą oszustów?Czytaj też:
Uwaga na fałszywe wiadomości! Oszuści podszywają się pod Orange Polska