Tarcza antykorupcyjna istniała od 2009 roku

Tarcza antykorupcyjna istniała od 2009 roku

Dodano:   /  Zmieniono: 
Od początku 2009 r. służby prowadzą działania w ramach "tarczy antykorupcyjnej". Polecenie rozpoczęcia działań, skierowane do szefów służb specjalnych, dotyczyło przekazywania na bieżąco do kancelarii premiera "sprawozdań ze swojej aktywności i osiągniętych rezultatów, niezależnie od przekazywania informacji merytorycznych" - można przeczytać w notatce Kolegium ds. Służb Specjalnych ujawnionej przez Centrum Informacyjne Rządu.
W dołączonym oświadczeniu sekretarz Kolegium Jacek Cichocki napisał, że informacje w sprawie "tarczy antykorupcyjnej" będą udostępnione w przyszłym tygodniu.

Godzina zero - 1 grudnia 2008

Z notatki wynika, że pierwsze polecenie stworzenia "tarczy" premier Donald Tusk wydał szefom ABW, CBA i SKW na niejawnym spotkaniu Kolegium ds. Służb Specjalnych 8 maja 2008 roku. Działania te miały "wyprzedzać decyzje prywatyzacyjne lub rozstrzygnięcia przetargów, m.in. poprzez zidentyfikowanie osób mogących działać na szkodę Skarbu Państwa i odsunięcie ich od procedur, w których uczestniczą". Polecenie rozpoczęcia działań szefowie służb specjalnych otrzymali 1 grudnia  2008 r. Dotyczyło ono przekazywania na bieżąco do kancelarii premiera "sprawozdań ze swojej aktywności i osiągniętych rezultatów, niezależnie od przekazywania informacji merytorycznych". W notatce zaznaczono, że dokumenty takie najczęściej są tajne.

Uprzedzić korupcję

Kierownicy najważniejszych resortów, w tym - Ministerstwa Skarbu Państwa, a także służb, w tym CBA - mieli wyznaczyć osoby odpowiadające za wzajemne kontakty w ramach tarczy. Zgodnie z treścią notatki działania miały "polegać przede wszystkim na uzyskiwaniu przez funkcjonariuszy służb informacji o osobach zaangażowanych w organizację przetargów lub prywatyzacji, w tym członkach komisji przetargowych, o zatrudnionych firmach doradczych oraz o potencjalnych kontrahentach. Informacje takie są następnie analizowane pod kątem ewentualnych zagrożeń o charakterze korupcyjnym, a wnioski wynikające z tej analizy i wyniki dokonywanych przez służby sprawdzeń trafiają do właściwych ministrów i służą im do podejmowania decyzji".

Przetargi pod specjalnym nadzorem

Czynną ochroną objęto tylko największe prywatyzacje i zamówienia publiczne. "W związku z tym wyselekcjonowano 161 procedur zamówień publicznych oraz 79 podmiotów przeznaczonych do prywatyzacji. Dane ich dotyczące zostały przekazane do służb specjalnych, gdzie powinny one być na bieżąco aktualizowane". W notatce napisano, że w związku z kryzysem gospodarczym część przetargów i prywatyzacji została odwołana lub odłożona.

CBA było częścią tarczy

"Zadanie realizowania tarczy antykorupcyjnej w 2009 r. znalazło się też wśród najważniejszych zadań formułowanych przez premiera dla CBA, zawartych w dokumentach niejawnych. Efektem pracy CBA związanej z realizacją tarczy jest również opracowanie pt. Rekomendacje postępowań antykorupcyjnych przy stosowaniu procedury zamówień publicznych. Również ABW i SKW analizowało pod kątem rzetelności, uczciwości i ewentualnych budzących wątpliwości powiązań dziesiątki przetargów i prywatyzacji" - głosi notatka.

PAP, arb