SLD walczy o realizację konkordatu

SLD walczy o realizację konkordatu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Katarzyna Piekarska zapowiada walkę o zapewnienie możliwości nauczania etyki w polskich szkołach. - W 72 proc. polskich szkół odbywają się lekcję religii, zajęcia z etyki tylko w niespełna 2,5 proc. - Chodzi o zapewnienie tego, co jest zapisane w konstytucji i w konkordacie - mówi posłanka.
Według zapowiedzi Piekarskiej, SLD zamierza zażądać od minister edukacji Katarzyny Hall przedstawienia w Sejmie informacji na temat prowadzenia etyki w szkołach. Po przeprowadzeniu sejmowej debaty na ten temat, partia zamierza poczynić działania w celu zapewnienia środków na dokształcanie nauczycieli.

Na temat nauczania etyki wypowiedział się również Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za oświatę. - Trzeba się zastanowić jak to zrobić, żeby zacząć kształcić nauczycieli etyki. Od prawie 20 lat o tym mówimy, ostatnio mówimy o tym głośniej niż kiedyś – mówił.

Szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej prof. Krzysztof Konarzewski zauważył, że jednym z głównych problemów związanych z nauczaniem etyki jest niewielka ilość chętnych, co oznacza, że trudno znaleźć nauczyciela na etat. - Pół biedy w dużych miastach, ale na wsiach i w małym mieście to wykluczone – stwierdził.

Piekarska tłumaczyła, że moment na rozpoczęcie debaty jest nieprzypadkowy. Dziś zaczyna się rok szkolny a krzyż na Krakowskim Przedmieściu stworzył klimat do dyskusji. Debata o rozdziale państwa od kościoła zaczęła się oddolnie. Posłanka zaznaczyła, że celem SLD nie jest wojna z Kościołem ale realizacja zapisów konstytucji i konkordatu. - Kościoła w przestrzeni publicznej jest za dużo. Myślę, że kiedyś sam Kościół będzie się domagał wyprowadzenia religii ze szkół – dodała.

Dodatkowym wsparciem dla inicjatywy SLD może być wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z czerwca tego roku. Według trybunału brak możliwości wyboru w polskich szkołach etyki zamiast religii narusza Europejską Konwencję Praw Człowieka i Podstawowych.

mp, tokfm