Kierownictwo Portów Lotniczych nie prowadziło racjonalnie i ekonomicznie uzasadnionej gospodarki finansowej - wynika z raportu NIK.
Kontrola NIK wykazała, że PPL prowadziły działania z naruszeniem prawa, w wyniku których PPL straciły prawie 50 mln zł. Inne niecelowe działania spowodowały dalsze straty, w wysokości ok. 18,5 mln zł. Izba podjęła kroki, aby odzyskać te kwoty.
NIK zarzuca też ministrowi transportu i gospodarki morskiej, że w niewielkim stopniu wykorzystywał swoje ustawowe uprawnienia do nadzoru nad PPL.
Według NIK, nie dysponował on pełną informacją o warunkach ekonomiczno-prawnych, w jakich funkcjonowała firma. "Jaskrawym przykładem braku nadzoru była sprawa zaciągniętego od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredytu w wysokości 50 mln ecu. Pożyczkę pozyskało ministerstwo i +odpożyczyło+ ją PPL nie zatroszczywszy się zabezpieczeniem jej spłaty" - czytamy w raporcie NIK. Do spłaty pozostało jeszcze ok. 170 mln zł, a termin zakończenia spłat przypada na 2012 rok.
Brakowało nadzoru nad finansowaniem budowy przejść granicznych w portach lotniczych oraz wydawaniem spółkom prywatnym koncesji na eksploatację lotnisk i związane z tym usługi.
Według NIK, stabilności finansowej PPL zagrażały także przepisy układu zbiorowego pracy, które zapewniały wysokie odprawy zwalnianym osobom (od 59 tys. do 177 tys. zł).
nat, pap
NIK zarzuca też ministrowi transportu i gospodarki morskiej, że w niewielkim stopniu wykorzystywał swoje ustawowe uprawnienia do nadzoru nad PPL.
Według NIK, nie dysponował on pełną informacją o warunkach ekonomiczno-prawnych, w jakich funkcjonowała firma. "Jaskrawym przykładem braku nadzoru była sprawa zaciągniętego od Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredytu w wysokości 50 mln ecu. Pożyczkę pozyskało ministerstwo i +odpożyczyło+ ją PPL nie zatroszczywszy się zabezpieczeniem jej spłaty" - czytamy w raporcie NIK. Do spłaty pozostało jeszcze ok. 170 mln zł, a termin zakończenia spłat przypada na 2012 rok.
Brakowało nadzoru nad finansowaniem budowy przejść granicznych w portach lotniczych oraz wydawaniem spółkom prywatnym koncesji na eksploatację lotnisk i związane z tym usługi.
Według NIK, stabilności finansowej PPL zagrażały także przepisy układu zbiorowego pracy, które zapewniały wysokie odprawy zwalnianym osobom (od 59 tys. do 177 tys. zł).
nat, pap