Wielka Sobota: kard. Dziwisz wzywa do pojednania

Wielka Sobota: kard. Dziwisz wzywa do pojednania

Dodano:   /  Zmieniono: 
W Wielką Sobotę w Kościele katolickim przez cały dzień trwa święcenie pokarmów i adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Zgodnie ze starym polskim obyczajem, przy symbolicznym grobie czuwa warta - ministranci, harcerze, niekiedy strażacy w galowych mundurach. Do pojednania między ludźmi wezwał metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz podczas tradycyjnego święcenia pokarmów w Wielką Sobotę przed Bazyliką Mariacką w Krakowie. Kardynał prosił, by pojednanie było darem dla Jana Pawła II przed jego beatyfikacją.
W Wielką Sobotę w Kościele katolickim przez cały dzień trwa święcenie pokarmów i adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Zgodnie ze starym polskim obyczajem, przy symbolicznym grobie czuwa warta - ministranci, harcerze, niekiedy strażacy w galowych mundurach.  Do pojednania między ludźmi wezwał metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz podczas tradycyjnego święcenia pokarmów w Wielką Sobotę przed Bazyliką Mariacką w Krakowie. Kardynał prosił, by  pojednanie było darem dla Jana Pawła II przed jego beatyfikacją.

Na Rynek Główny w Krakowie przybyły w Wielką Sobotę tłumy ludzi, z  koszyczkami do poświęcenia. Przed Bazyliką Mariacką stanął stół ze  świątecznymi potrawami, które trafią do podopiecznych braci albertynów oraz ławy na koszyczki z wielkanocnymi wiktuałami do święcenia.

- Proszę o dar dla Jana Pawła II. Czekamy na jego beatyfikację. Prosiłbym, aby tym darem było pojednanie między wszystkimi Polakami. Niech biorą wzór z tego tu naszego spotkania, abyśmy życzliwie jedni na  drugich popatrzyli, podali sobie rękę - powiedział podczas poświęcania pokarmów kard. Stanisław Dziwisz.

Jak dodał: "Jest to także owoc wielkiego postu, okresu pokuty, pojednania z Panem Bogiem". - Więc pojednajmy się także i z ludźmi. Niech to pojednanie, wzajemna miłość, zrozumienie stąd rozchodzi się na całą Polskę. O to proszę jako o dar dla Jana Pawła II" - powiedział kardynał.

Metropolita życzył zebranym świat ciepłych, pełnych słońca i wzajemnej życzliwości.

Życzenia radosnych świat złożyli wcześniej mieszkańcom gospodarze miasta: prezydent Jacek Majchrowski i przewodniczący Rady Miasta Bogusław Kośmider. Jak powiedział prezydent Krakowa, sobotnia uroczystość na Rynku Głównym w Krakowie jest tym bardziej miła, że  przyjeżdżają na nią także mieszkańcy z innych części Polski.

Po uroczystości przybyłym na Rynek Główny rozdawano bochenki chleba -  tzw. kukiełki i jajka barwione w łuskach cebuli. Krakowianie i turyści mogli odwiedzić także odbywające się po drugiej stronie Sukiennic na  płycie Rynku Głównego Targi Wielkanocne.


W Wielką Sobotę w Kościele katolickim wierni przychodzą do kościołów z koszykami wypełnionymi jajkami, chlebem, wędliną, ciastami; w tzw. święconym lub inaczej święconce znajduje się także sól, czasem ciasta czy słodycze, bukszpanowe gałązki i bardzo często baranek - symbol zmartwychwstałego Jezusa. Księża święcą te pokarmy, które są przeznaczone na świąteczny stół. Tym samym, w Kościele katolickim, kończy się czas postu.

Do późnych godzin popołudniowych w kościołach panują modlitewna zaduma i wyciszenie. Do wieczora nie sprawuje się mszy świętych, bardzo popularny jest za to zwyczaj odwiedzania Grobu Pańskiego. We wczesnym chrześcijaństwie był to dzień ciszy i postu z powodu żałoby apostołów.

Wieczorem rozpoczynają się obchody Wigilii Paschalnej — w myśl przepisów liturgicznych jej ceremonie należą już jednak do Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Kończy się adoracja przy Grobie Pańskim. Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do tabernakulum, umieszczaną w niektórych grobach figurę Chrystusa zdjętego z krzyża należy przykryć białym płótnem; obok pojawia się posąg Chrystusa zmartwychwstałego.

W kościele gasną światła, bo wigilia jest oczekiwaniem na zmartwychwstanie Chrystusa. Bogata liturgia Wigilii Paschalnej, stanowiącej centralny fragment Triduum, składa się z czterech części. Obchody zmartwychwstania Jezusa Chrystusa rozpoczynają się po zapadnięciu zmroku. Tym silniejszą wymowę zyskuje obrzęd tzw. liturgii światła. Przed kościołem rozpala się ognisko, którego płomienie zostają poświęcone przez kapłana, ubranego w białe szaty. Następnie od poświęconego ognia zapala się paschał (dużą świecę), symbolizujący Chrystusa, czyli Światłość świata, co ma uzmysławiać, że dokonała się Pascha, przejście z mroku do jasności, ze śmierci do życia.

W uroczystej procesji paschał zostaje wniesiony do świątyni i umieszczony w ozdobnym świeczniku. Po trzykrotnym śpiewie kapłana: "Światło Chrystusa" i odpowiedzi wiernych: "Bogu niech będą dzięki" — zgromadzeni mogą zapalić swoje świece od świętego płomienia. Liturgia światła kończy się odśpiewaniem tzw. Orędzia Paschalnego, czyli modlitwy dziękczynno-uwielbiającej, która wysławia łaskę zbawienia.

Liturgia słowa Wigilii Paschalnej jest wyjątkowo rozbudowana. W pełnej wersji składa się ona z dziewięciu czytań, przeplatanych psalmami i modlitwą. Pierwsze siedem czytań pochodzi ze Starego Testamentu. Przypominają one ważne momenty w całej historii zbawienia - opis stworzenia świata, zachowanie Abrahama, od którego Bóg zażądał ofiary z syna, oraz przejście przez Morze Czerwone. O wielkiej miłości Boga, zawarciu przymierza i skuteczności słowa Bożego mówią urywki Księgi proroka Izajasza. Fragment Księgi Barucha zawiera pouczenia, których respektowanie zapewnia pokój na wieki. Cykl czytań starotestamentowych kończy się bożą obietnicą oczyszczenia i przemiany człowieka.

W tym momencie zapala się światła na ołtarzu, uderza się w dzwony, a celebrans intonuje hymn "Chwała na wysokości Bogu". Po nim następuje czytanie z Listu św. Pawła do Rzymian, który mówi o tym, że chrzest zapewnia wiernym uczestnictwo w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Po radosnym Alleluja, odśpiewanym po raz pierwszy od czterdziestu dni, czytany jest tekst Ewangelii o pustym grobie. Liturgię słowa zamyka homilia.

Kolejna, trzecia już część uroczystości Wigilii Paschalnej, poświęcona jest tajemnicy sakramentu chrztu. Liturgię chrzcielną poprzedza odśpiewanie Litanii do Wszystkich Świętych, która podkreśla jedność całego Kościoła. Celebrans poświęca wodę chrzcielną — tradycja zaleca, aby dokonało się to przy włożeniu paschału do naczynia z wodą; tekst błogosławieństwa przypomina odradzającą moc wody. Teraz dokonać można obrzędów chrztu — pierwotny Kościół udzielał tego sakramentu tylko w czasie Wigilii Paschalnej.

Na pamiątkę dawano neofitom (nowo ochrzczonym) zastygłe krople wosku spływającego z paschału; później z wosku wyrabiano medaliki z wyobrażeniem baranka — tzw. agnuski. Wszyscy zgromadzeni w świątyni odnawiają przyrzeczenia chrzcielne: wyznają swą wiarę i wyrzekają się szatana. Zostają oni również pokropieni wodą święconą. Liturgię chrzcielną kończy modlitwa wiernych.

Przebieg liturgii eucharystycznej nie odbiega w swym zasadniczym kształcie od normalnej mszy świętej. Uroczystości Wigilii Paschalnej kończą się komunią świętą i uroczystym błogosławieństwem. Słowa rozesłania wzbogaca się o dwukrotne Alleluja. Ostatnim akcentem jest wezwanie do udziału w procesji rezurekcyjnej, która w warunkach polskich bywa przenoszona na niedzielny poranek.

em, pap