Polacy są okazjonalnymi filantropami

Polacy są okazjonalnymi filantropami

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc) 
- W 2011 roku 66 proc. Polaków wsparło materialnie organizacje społeczne; oznacza to wzrost od 2010 r., gdy pomoc finansową lub rzeczową dla organizacji deklarowało 54 proc. z nich - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor.

Jak powiedziała Marta Gumkowska ze stowarzyszenia, "niestety większość polskich darczyńców datek przekazuje tylko raz do roku -  wspierając głównie Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy". Według niej oddaje to specyfikę polskiej filantropii: bardziej "akcyjnej" niż konsekwentnej i systematycznej - dodała.

Badania pokazały, że oprócz przekazywania pieniędzy w czasie finału WOŚP, w 2011 roku najwięcej osób przekazało pieniądze i dary na rzecz organizacji zajmujących się pomocą charytatywną dla osób najuboższych i  bezdomnych (10 proc.) oraz pomagających ofiarom klęsk żywiołowych i  pomocą humanitarną (9 proc.). Wśród wspieranych inicjatyw wymieniane są też ekologia, ochrona środowiska, opieka nad zwierzętami (3 proc.), a  także organizacje i ruchy religijne, wspólnoty parafialne, misje (3 proc.). Wspieranie organizacji społecznych jest związane z wykształceniem: dary pieniężne lub rzeczowe przekazało 78 proc. Polaków, którzy ukończyli studia wyższe i 60 proc. z wykształceniem podstawowym.

Na chęć wspierania organizacji wpływa też miejsce zamieszkania –  filantropami częściej są osoby z dużych miast (szczególnie tych powyzej 200 tys. mieszkańców) niż mieszkańcy mniejszych miejscowości i wsi, choć jednocześnie mieszkańcy terenów wiejskich częściej wspierali organizacje społeczne niż ci, który mieszkają w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców. Istnieje też zależność między sytuacją finansową i dochodami badanego, a jego gotowością do materialnego wsparcia organizacji. Wśród badanych, którzy uważają, iż nie starcza im na własne, najpilniejsze potrzeby co drugi (50 proc.) twierdzi, że w ubiegłym roku wsparł materialnie organizacje, a spośród tych, którzy określają się mianem „zamożnych" w filantropię angażowało się 80 proc.

Badanie na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor i Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu zrealizowała firma Millward Brown SMG/KRC na  losowej, reprezentatywnej próbie 1008 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Badanie było prowadzone między 18 a 21 listopada 2011 roku.

eb, pap