Prokuratura badała zwrotnice
Jak poinformował prok. Romuald Basiński z Prokuratury Okręgowej w Częstochowie, prokuratura zamierza przedstawić "oświadczenie odnoszące się do wątpliwości, czy sygnałów zgłaszanych przez niektóre media nt. funkcjonowania zwrotnicy". Dodał, że w dniu katastrofy prokuratura przeprowadziła czynności przy zwrotnicach. - Bezpośrednio po katastrofie oraz później były powtórzone przy świetle dziennym. Były to oględziny z udziałem eksperta i nie wpłynęło to, wyniki tych oględzin, w żaden sposób na treść zarzutu - powiedział Basiński.
Zapewnił, że prokuratura miała wiedzę co do stanu technicznego zwrotnicy, kiedy zarzut był formułowany. Prokuratura zarzuca dyżurnemu ruchu posterunku w Starzynach nieumyślne spowodowanie katastrofy kolejowej. Choć wydała postanowienie o przedstawieniu zarzutu, dyżurnego nie można było przesłuchać ze względu na stan zdrowia - nie zgodzili się na to psychiatrzy.
Będzie przesłuchanie dyżurnego ruchu?
Prokuratura spodziewa się poszerzonej opinii dotyczącej stanu zdrowia mężczyzny. - Jest rzeczą dla nas niezwykle ważną, żeby można było przystąpić do przesłuchania dyżurnego. Jego relacja, jego wersja zdarzenia, jego linia obrony w tej chwili mają pierwszorzędne znaczenie dla śledztwa - powiedział Basiński.
Rzecznik PKP PLK (spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową) Mirosław Siemieniec powiedział , że "wszystkie dokumenty związane z katastrofą kolejową zostały przekazane do komisji badającej przyczyny wypadku". Dodał, że nie wie, "jaki dokument ma TVN24 i skąd go ma". - Nie mogę się do niego odnieść. Do żadnych spekulacji nie będziemy się odnosić - powiedział.
Usterki przed wypadkiem?
Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach Adam Młodawski powiedział TVN24: "wiemy dokładnie tyle co państwo, ponieważ znam to tylko z wpisu z serwisu, który prowadzimy dla rejestracji usterek. Natomiast nie mam w tej chwili dostępu do dokumentacji źródłowej, nie próbuję przesłuchiwać pracowników na ten temat, ponieważ to wszystko o czym mówimy jest objęte dochodzeniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Komentowanie bez dokumentów źródłowych, o których mówię, z mojej pozycji jest nieuzasadnione". - Wiem, że taka usterka została zarejestrowana i tylko tyle mogę powiedzieć - dodał.
Jak podała TVN24, dokumenty do których dotarła, to księga wypadków i incydentów kolejowych dla IZ Kielce, linii nr 64 między 30 listopada 2011 roku a 3 marca 2012 roku na odcinku Kozłów-Starzyny.
Katastrofa kolejowa
3 marca wieczorem w pobliżu Szczekocin koło Zawiercia zderzyły się czołowo pociągi TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i Interregio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wschodnia - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na tor, po którym z naprzeciwka jechał pociąg Przemyśl-Warszawa. Zginęło 16 osób, a ponad 50 zostało rannych.
ja, PAP
Katastrofa kolejowa pod Zawierciem - najnowsze informacje na Wprost.pl
Zidentyfikowano wszystkie ciała. Maszynista ostatnią ofiarą
Za katastrofę kolejową odpowie kilka osób? "To niewykluczone"
Będą renty specjalne dla dzieci ofiar? Boni: wystąpię o to do premiera
Dyżurna ruchu - bez zarzutów. Dyżurny pod opieką psychiatrów
"Gdy zdali sobie sprawę z zagrożenia było już za późno"
Arłukowicz: zadziałał system ratownictwa. Pomoc była profesjonalna
476 kontroli bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2011 roku
40 osób poszkodowanych w katastrofie kolejowej przebywa w szpitalach
Tak niebezpiecznie, tylko w Polsce
KE: w Polsce wieloletnie zaniedbania inwestycyjne na kolei
Czołowe zderzenie pociągów. 16 osób nie żyje