Zlikwidować PKP!

Dodano:   /  Zmieniono: 
PKP powinny zostać postawione w stan upadłości. Nie są one w stanie właściwie zarządzać przewozami pasażerskimi - uważa wiceprezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Wg danych przytoczonych przez wiceprezesa IRiPK Stanisława Biegę, od 1989 r. PKP notują ciągły spadek liczby przewozów pasażerskich. W 2002 r. liczba tych przewozów zmniejszyła się o 8 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W tym samym czasie w krajach UE zwiększa się liczba przewozów.

Zdaniem Biegi, dyrekcja PKP nie chce przeprowadzić reform, które obniżyłyby koszty. "Rozkład jazdy nie jest dostosowany do liczby pasażerów". Dotyczy to obecnie 80 proc. kursów.

PKP likwidują przejazdy rentowne, a utrzymują nierentowne, np. w pociągach, gdzie zajętych jest 10 proc. miejsc, opierając się - jak zaznaczył Biega - na "nierzetelnych i  niezweryfikowanych danych odnośnie frekwencji". W skali kraju straty PKP na liniach nierentownych z tytułu zużycia energii i utrzymania wagonów wynoszą 200 mln zł rocznie.

Instytut krytykuje także najnowszy program naprawczy PKP. Spowoduje on dalszy spadek dochodów PKP i zmniejszenie liczby pasażerów. Program ten zakłada dalsze ograniczenie liczy przewozów o 30 proc. przy jednoczesnym ograniczeniu liczby zatrudnienia o 0,5 proc.

Zdaniem Biegi, pojawienie się konkurencji zobligowałoby PKP do  efektywnego zarządzania. Ministerstwo Infrastruktury powinno - jego zdaniem - przyznawać koncesje wszystkim chętnym do prowadzenia przewozów pasażerskich i towarowych, tam gdzie nie chce ich prowadzić PKP.

Konieczne jest także zwiększenie dotacji na przewozy kolejowe z 300 mln zł rocznie do 600 mln zł, aby zrefundować straty z tytułu ulg.

Dobrym rozwiązaniem byłoby przekazanie majątku PKP (linie i wagony) samorządom wojewódzkim. Następnie samorządy w ramach przetargu powinny wybrać nowych niezależnych przewoźników.

Według wyliczeń Instytutu, przekształcenie kolei regionalnych w małe lub średnie przedsiębiorstwa pozwoliłoby na obniżenie kosztów przewozów o ok. 50 proc. w stosunku do kolei państwowych. Instytut Rozwoju i Promocji Kolei jest niezależną organizacją konsultingową w zakresie organizacji przewozów pasażerskich.

em, pap

Na temat PKP czytaj też Węzeł kolejowy w tygodniku "Wprost".