Wagon na ulicy (aktl.)

Wagon na ulicy (aktl.)

Prawie trzy godziny trwał "marsz głodowy" ponad dwóch tysięcy pracowników Wagonu, którzy w taki sposób chcieli "unaocznić mieszkańcom i władzom problemy największego zakładu w regionie".
Protestujący blokowali główną drogę w  mieście (Poznań-Katowice), idąc nią powoli w - jak to określili - "marszu żałobnym". "W czasie marszu nie zanotowaliśmy żadnych incydentów, było bezpiecznie" - poinformowała Hanna Wachowiak z zespołu prasowego wielkopolskiej policji.

Tuż po zakończeniu manifestacji członkowie Komitetu Strajkowego zaplombowali drzwi do gabinetów członków zarządu. Zapowiedzieli, że nie wpuszczą ich do biura.

"Do miejscowej prokuratury złożyliśmy także doniesienie w sprawie zastraszania załogi przez prezesa spółki, niewypłacania wynagrodzeń i wyprowadzania majątku firmy" - powiedział

Podczas konferencji prasowej związkowcy zapowiedzieli zaostrzenie od poniedziałku akcji protestacyjnej. Ponad 2200 pracowników firmy Wagon strajkuje od środy.

Protestujący domagają się m.in. wypłaty zaległych wynagrodzeń za czerwiec, wyrażenia zgody na realizację programu naprawczego, pilnego spotkania zarządu z wierzycielami i uregulowania innych zobowiązań finansowych spółki wobec pracowników.

Po spotkaniu ze związkowcami, do którego doszło w środę, zarząd uznał, że nie ma podstaw prawnych, by uznać rozpoczętą akcję strajkową za uzasadnioną i tym samym wypłacić pracownikom wynagrodzenia za czas postoju firmy.

Konflikt załogi z kierownictwem spółki zaostrzył się jeszcze bardziej po tym, gdy związkowcy poinformowali w czwartek pracowników o groźbach prezesa firmy Mariana Preditisa, że zwolni on dyscyplinarnie 1,5 tysiąca osób za udział w nielegalnym według niego strajku i "przy pomocy firmy ochroniarskiej spacyfikuje cały zakład". Strajkujący dowiedzieli się też, że 40 członków zarządu spółki oraz kierowników działów i wydziałów otrzymało wysokie pensje w całości i w terminie.

Wagon jest własnością szwajcarskich firm Partner Marketing AG (30 proc.), Tatry Wagon (19,3 proc.) i mającej siedzibę w Polsce spółki Partners Group (3,56 proc.). Mniejszościowy kapitał akcyjny należy do kilku NFI (7,7 proc.), pracowników (9,4 proc.), Skarbu Państwa (25 proc.), inwestora indywidualnego (5,6 proc.) i  drobnych akcjonariuszy. Zadłużenie spółki sięga obecnie około 200 mln zł.

W Ostrowie Wielkopolskim produkowane i remontowane są wagony towarowe, osobowe i specjalnego przeznaczenia. W ostatnich latach zbudowano tutaj dwa prototypy nowoczesnych wagonów typu Sgnss (wagon kontenerowy) i Sdgnss (wagon kieszeniowy) oraz Falns (węglarka samowyładowawcza).

rp, pap

Czytaj także

 0