Będzie podwyżka cen benzyny? Resort chce sfinansować budowę dróg

Będzie podwyżka cen benzyny? Resort chce sfinansować budowę dróg

Dodano:   /  Zmieniono: 
droga (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa proponuje podwyżkę cen benzyny od 10 do 20 groszy na litrze. Jak dowiedziało się RMF FM wszystko po to, by sfinansować program budowy dróg do 2025 roku.

Wiceminister Jerzy Szmit uważa, że wzrost opłaty paliwowej przyniesie 40 miliardów złotych. – 20 mld zł można osiągnąć jeśli podniesiemy opłatę o 10 gr na litr. 40 mld zł można osiągnąć w ciągu 10 lat przy 20 gr na litrze – przekonuje. – Gdy mamy jakieś zadanie, to musimy mieć środki na jego realizację – dodał.

Drogi mają być także budowane taniej, m.in. bez pasów rozdzielających jezdnie, z węższymi przejściami dla zwierząt, czy bez ekranów dźwiękochłonnych. Resort chce także, by do budowy dróg dokładały się dobrowolnie samorządy.

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa powołane zostały grupy robocze, których zadaniem było wypracowanie propozycji rozwiązań w zakresie prawa, zamówień publicznych oraz kwestii technicznych i finansowych, mogących bezpośrednio przełożyć się na zoptymalizowanie całego procesu inwestycyjnego.

Na posiedzeniu Komitetu Sterującego ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych, które odbyło się 5 kwietnia 2016 r. grupy zaprezentowały wyniki swoich dotychczasowych prac i rekomendacje.

Wśród rekomendacji grup roboczych zaakceptowanych na posiedzeniu Komitetu Sterującego znalazły się:

  •     ­zmniejszenie minimalnej szerokość pasa dzielącego dróg dwujezdniowych z 5,0 m do 2,5 m;
  •     bilansowanie robót ziemnych;
  •      zwiększenie wykorzystywania lokalnych zasobów kruszyw;
  •      zwiększenie wykorzystania materiałów z recyklingu;
  •      zmniejszenie terminów gwarancji na roboty budowlane;
  •      opracowanie katalogu typowych rozwiązań konstrukcji mostowych;
  •     wykorzystanie wag preselekcyjnych do dyscyplinowania przewoźników poruszających się po drogach pojazdami przeciążonymi;
  •      zwiększenie transferu rozwiązań innowacyjnych;
  •      konieczność oddzielenia finansowania obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia ruchu drogowego od finansowania obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska;
  •       konieczność rewizji i powtórnej analizy nadmiernie rygorystycznych zapisów decyzji środowiskowych (DŚU) w zakresie:
  •         nadmiernej szczegółowości decyzji DŚU w kwestii rozwiązań technicznych obiektów inżynierskich (efekt: wyeliminowanie ograniczonego wyboru rozwiązań  technicznych i technologicznych),
  •         nakładania przez organy DŚU wykonania obszernego zakresu monitoringów i analiz pooperacyjnych oraz dodatkowych urządzeń ochrony środowiska ponad te proponowane w raporcie ooś,  (efekt: istotne obniżenie kosztów inwestycji);
  •     zmiana przepisów prawa zamówień publicznych dot. zabezpieczenia należytego wykonania umowy (efekt: obniżenie wartości kontraktów na etapie udzielania zamówienia);
  •     umożliwienie firmom składania zabezpieczeń w postaci tzw. gwarancji rolowanej oraz doprecyzowanie zakresu prac typu „zieleń” i „zima” przed powierzeniem usługi wykonawcom w kontekście stawek podatku VAT (efekt: istotne obniżenie kosztów utrzymania dróg klasy A i S);
  •     analiza możliwości PPP w realizacji inwestycji drogowych (efekt: obniżenie partycypacji budżetu centralnego w kosztach realizacji inwestycji drogowych);
  •      zmiana ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego w celu umożliwienia finansowania lub dofinansowania między jednostkami samorządu terytorialnego a Skarbem Państwa inwestycji drogowych, w przypadku gdy JST jest zainteresowana współfinansowaniem danej inwestycji drogowej realizowanej nie przez JST;
  •     zmiana o charakterze doprecyzowującym w związku z różnymi interpretacjami Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Więcej na ten temat na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

RMF FM, mib.gov.pl