Magazyn kulturalny Rafała Bryndala

Magazyn kulturalny Rafała Bryndala

Dodano:   /  Zmieniono: 
Okładka 1. numeru "Chimery" (mat. prasowe) 
Nowy magazyn literacko-kulturalny „Chimera” pojawił się na polskim rynku. Założycielami pisma jest trójka przyjaciół, których połączyło zamiłowanie do literatury i sztuki: Rafał Bryndal, Juliusz Donajski, twórca pierwszej cyfrowej galerii sztuki w Polsce i wydawca “Media & Marketing Polska”, oraz Andrzej Sobol, były prezes ABC Data.
Założyciele magazynu adresują go do osób powyżej 25 roku życia, z wyższym wykształceniem, aktywnie poszukujących ambitnych i ekskluzywnych treści.

Tytuł pisma nawiązuje do miesięcznika poświęconego sztuce i literaturze, jakie ukazywało się w Warszawie w latach 1901-1907. Publikowali w nim m.in.: Wacław Berent, Feliks Jasieński, Władysław Reymont, Bolesław Leśmian, Jan Kasprowicz, Stanisław Wyspiański, Leopold Staff, Zofia Nałkowska, Stanisław Przybyszewski i Stefan Żeromski. Założycielem "Chimery" był Zenon Przesmycki, poeta i krytyk literacki, który odegrał istotną rolę w kształtowaniu kultury Młodej Polski. W „Chimerze” publikowano także przekłady czołowych pisarzy europejskich (m.in. Charlesa Baudelaire'a, Paula Verlaine'a czy Friedricha Nietzschego).

Redaktorem naczelnym współczesnej "Chimery" jest Rafał Bryndal, dziennikarz Radia ZET, satyryk, autor tekstów oraz były naczelny miesięcznika kulturalnego „Bluszcz” w latach 2010-2012.

Do współpracy Bryndal zaprosił znanych polskich poetów, pisarzy i publicystów, m.in.: Małgorzatę Reimer, Edwarda Pasewicza, Pawła Demirskiego, Joannę Bator, Janusza Rudnickiego, Andrzeja Mellera, Kubę Wojewódzkiego, Martę Szarejko, Adama Wiedemana, Marcelinę Szumer, Urszulę Engelmayer i Agnieszkę Wolny-Hamkało.

– Nie bacząc na nieprzychylne rokowania ekspertów od medialnego galimatiasu, grupa szaleńców, jeszcze ufnych w intelektualne potrzeby kulturalnych osób, postanowiła zjednoczyć swoje siły, by wydawać nieprzeciętne pismo. „Chimera” to literacko-kulturalny miesięcznik, który kusi zarówno treścią, jak też oprawą graficzną. Ambicją twórców tego ponadczasowego magazynu jest osiągnięcie wysublimowanej równowagi między inteligentnym tekstem a impresyjną ilustracją. Dzięki takim założeniom „Chimera” powinna stać się już wkrótce archipelagiem dobrego stylu. Gwarantują to najlepsi autorzy, których klasa nie wynika wcale z liczby sprzedanych książek ani z częstotliwości pojawiania się w programach telewizji śniadaniowej. O ich poziomie świadczą mądre zdania, oryginalne sądy i zdrowy dystans do tego, co dzieje się zarówno w nich samych, jak też po obu stronach ulicy – deklaruje w swoim pierwszym wstępniaku do „Chimery” Rafał Bryndal.

„Chimerę” można kupić w salonach prasowych. Koszt magazynu – 10 złotych.

em, mat. prasowe