Kłopoty przemysłu samochodowego

Kłopoty przemysłu samochodowego

Dodano:   /  Zmieniono: 
Producent samochodów marki Łada AwtoWaz zmniejszy produkcję o prawie 28 tys. aut w tym roku. Podobne kroki podjęły już koncerny GAZ i Kamaz. Produkujący Wołgi Gaz przez ostanie 3 miesiące już trzy razy wstrzymywał produkcję, natomiast Kamaz zmniejszył ją o 7 tys., donoszą „Wiedomosti”.
W tym tygodniu AwtoWaz poinformował swoich pracowników o przedłużeniu przerwy noworocznej o 6 dni. Każdy dzień wstrzymania produkcji to 3,5 tys. mniej wyprodukowanych samochodów. W samej fabryce przyznają, że kontrahenci nie dostarczają firmie podzespołów. Nie wywiązują się z kontraktów, ponieważ mają problemy z uzyskaniem kredytów obrotowych. W całej Rosji trwa kryzys na rynku samochodowym. Sprzedaż Ład utrzymuje się na względnie stałym poziomie. Nieco gorzej radzą sobie producenci z Europy Zachodniej i Japonii, podkreśla dziennik.

AwtoWaz ma spore zapasy wyprodukowanych już samochodów. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, należy je jak najszybciej sprzedać. Jest to według nich jeden z głównych powodów spadku produkcji. W przyszłym roku na drogi wyjedzie 670 tys. Ład – to o prawie 13 procent mniej niż w tym roku. Jeszcze niedawno kierownictwo firmy było pewne, że w 2009 roku produkcja przekroczy magiczny poziom 1 mln. samochodów.

W związku z kryzysem finansowym trzy główne rosyjskie koncerny motoryzacyjne zmniejszą wydatki na inwestycje. Przedstawiciele firm twierdzą, że przeciętnie spadną one o około 40 procent. Sam AwtoWaz chce w najbliższym czasie uzyskać pomoc od państwa na sumę 1mld dolarów. Jeszcze większego dofinansowania będą potrzebowały GAZ i Kamaz, konkluduje gazeta.

kr