Koniec lotniczych pikników?

Koniec lotniczych pikników?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czy dojdzie do zmiany przepisów dotyczących pokazów lotniczych? Czy po wypadkach zostaną one zaostrzone i zagrożą widowiskowości skrzydlatych pikników? - zastanawia się "Rzeczpospolita".
Przeloty awionetek, ciężkich wojskowych maszyn, pokazy podniebnych akrobacji, a wszystko na oczach kilkudziesięciu tysięcy widzów - Małopolski Piknik Lotniczy to jedna z największych tego typu imprez w Polsce. 25 czerwca miała się rozpocząć jej ósma edycja. 

Małopolski Piknik Lotniczy w tym roku się nie odbędzie, ponieważ 26 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego uchylił wytyczne dotyczące organizacji pokazów lotniczych. To mocno skomplikowało sytuację krakowskiego lotniska Rakowice-Czyżyny. Teraz, jak tłumaczy Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego, mogłoby ono przyjąć co najwyżej paralotnie i  statki powietrzne klasy ultralight. - To sprowadzałoby sztandarową imprezę lotniczą do skali niewielkiego zlotu - podkreśla Radwan. Organizatorzy postanowili odwołać imprezę i  czekać, co będzie dalej.

W przyszłość z niepokojem spoglądają także organizatorzy pikniku w  Płocku. W tym roku mimo zamieszania impreza się rozpoczęła. Została przerwana po  tragicznej śmierci pilota Marka Szufy. - Zalecenia prezesa ULC zostały wprowadzone w życie w 2005 r., a po zaledwie sześciu latach są znoszone. W tygodniu mamy spotkanie w  urzędzie, może wówczas będziemy wiedzieli więcej - mówi Sławomir Adamkowski, dyrektor Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej. Tymczasem ULC wyjaśnia, że wytyczne zostały zniesione, ponieważ w wielu punktach kolidowały z rozporządzeniem ministra infrastruktury. A  to właśnie ono powinno regulować wszelkie kwestie związane z organizacją pokazów. Według tego rozporządzenia, organizator pokazów musi m.in. dokonać weryfikacji pilotów, wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przebieg pokazu i przestrzeganie przepisów lotniczych, wytyczyć odpowiednie strefy, w których loty się odbędą.

Tomasz Hypki, sekretarz Krajowej Rady Lotnictwa, nie widzi potrzeby wprowadzania drastycznych zmian w prawie. - Przepisy są dobre, większość z nich wynika z prawa międzynarodowego - mówi. Jego zdaniem, problem polega na czym innym - piloci po prostu nie przestrzegają przepisów. Dlatego te osoby, które podczas pokazów schodzą poniżej dopuszczalnej wysokości, powinny być wykluczane z pokazów. Zadbać o to miałby obecny na imprezie przedstawiciel ULC.