Dzieci na marginesie

Dzieci na marginesie

Dodano:   /  Zmieniono: 
W krajach rozwijających się co piąte dziecko w wieku szkolnym nie pobiera nauki, co w sumie daje liczbę 113 mln dzieci na całym świecie.
Z raportu Banku Światowego wynika, że wśród dzieci powyżej 6 roku życia, które nie chodzą do szkoły, 60 proc. to dziewczynki.
Liczbę niepiśmiennych dorosłych raport ocenia na 900 mln, z czego dwie trzecie (600 mln) stanowią kobiety.
Raport Banku Światowego zaprezentowano na konferencji w Stuttgarcie poświęconej edukacji i  rozpowszechniono równocześnie w Waszyngtonie.
"Cały świat jest zgodny, że edukacja jest kluczowym i najważniejszym elementem rozwoju oraz likwidacji biedy" - podkreślił prezes Banku Światowego James Wolfensohn w wystąpieniu otwierającym konferencję, współorganizowaną z władzami Badenii-Wirtembergii.
Wyraźna przepaść w oświacie między krajami rozwiniętymi i rozwijającymi się nie dziwi, gdy weźmie się pod uwagę, że te ostatnie mają 4,8 mld mieszkańców, a wytwarzają tylko 20 proc. światowego PKB - dodał.
Według raportu, 40 proc. dzieci nie uczęszczających do szkoły pochodzi z Afryki subsaharyjskiej, kolejne 40 proc. - z Azji południowej, a 15 proc. - z Bliskiego Wschodu i Afryki północnej.
Raport wymienia państwa, które zdołały zmodernizować swą gospodarkę, stawiając na edukację. Według Banku Światowego są to: Chile, Finlandia, Mauritius, Wietnam i Litwa.
Finlandia na przykład przekształciła gospodarkę z opartej na eksploatacji zasobów naturalnych w bazującą na wysokiej technologii. Udział telekomunikacji i informatyki w eksporcie tego kraju wzrósł z 7 proc. w 1990 r. do 30 proc. w 2000 r. Bank Światowy zobowiązał się w 2001 r. do wyłożenia 1,6 mld dolarów na programy oświatowe w ponad stu krajach rozwijających się. Jest ponadto zaangażowany w milenijny program "Oświata dla wszystkich", którego celem jest zapewnienie miejsca w szkole wszystkim dzieciom na świecie od 2015 r.
nat, pap