Zbawiciel diesel

Zbawiciel diesel

Silnik 2.0 TDI w Volkswagenie Passacie (fot. Newspix.pl) / Źródło: Newspix.pl
Niemcy bronią silników na ropę jak niepodległości, bo bez nich ich gospodarka znalazłaby się w kryzysie.

Niemiecki diesel to marzenie każdego, kto chciałby połączyć pozorne sprzeczności: mieć samochód szybki, ale oszczędny, a do tego ekologiczny. Nic dziwnego, że niemiecki przemysł motoryzacyjny stał się przedmiotem zazdrości konkurencji i symbolem zdrowych podstaw, na jakich działa innowacyjna gospodarka Niemiec. Tyle że niemal każde z tych słów okazuje się nadużyciem, jeśli nie ordynarnym kłamstwem. Uderza to z całą siłą w reputację Niemiec.

Branży się upiekło

Dotąd wydawało się, że Niemcom udaje się łączyć wodę z ogniem przez forsowanie radykalnych cięć emisji zanieczyszczeń w Europie przy jednoczesnym utrzymywaniu prymatu w światowej motoryzacji opartej na słynnym niemieckim dieslu. Co więcej, Niemcy potrafiły udowodnić światu, że ich silniki wysokoprężne są ekologiczne, bo emitują mało gazów cieplarnianych. Gdy jednak okazało się, że np. diesle Volkswagena jednocześnie zatruwają środowisko znacznie bardziej groźnymi dla człowieka tlenkami azotu, trzeba było uciec się do oszustwa. Koncern VW, zamiast przekonstruować silniki, zaczął montować w nich oprogramowanie oszukujące urządzenia do pomiaru spalin. Gdy sprawę odkryli w 2015 r. Amerykanie, nadając jej nazwę Dieselgate, wydawało się, że dotyczy ona tylko jednej z niemieckich firm. Ostatnie tygodnie pokazały jednak, że Dieselgate to skandal na potężną skalę, mogący rozłożyć na łopatki flagowy okręt niemieckiej gospodarki. Tyle że nikt przy zdrowych zmysłach w Niemczech nie dopuści do zarżnięcia kury znoszącej złote jaja. Na ratunek dieslowi i całej branży motoryzacyjnej Niemiec ruszyli ministrowie tego samego rządu w Berlinie, który na co dzień niezłomnie stoi na straży praworządności i przejrzystości biznesu w Europie.

Szefowie największych producentów samochodowych z Niemiec: Volkswagena, Audi, Porsche, BMW i Mercedesa, a także amerykański Ford, którego europejska centrala znajduje się w Niemczech, i ich lobbyści spotkali się w zeszłym tygodniu w Berlinie z grupą ratunkową. Tworzą ją ministrowie rządu Angeli Merkel oraz premierzy dziewięciu landów, w których produkuje się niemieckie auta. Spotkanie było zamknięte dla ekologów i obrońców praw konsumenckich, żeby uniknąć rozdmuchiwania niewygodnych wątków. Chodzi m.in. o odszkodowania dla klientów, którzy kupili niemieckiego diesla z przekonaniem, że jest to auto ekologiczne. Do tego dochodzi całkiem realna groźba wyrugowania tego typu samochodów z niemieckich miast. Poziom tlenków azotu jest tam przekraczany notorycznie i wywołuje nawet reakcję Komisji Europejskiej. Nie ma na razie mowy o żadnych sankcjach, Komisja wyraża jedynie zaniepokojenie, ważąc zapewne, ile Berlin robi dla promocji paneli solarnych, wiatraków i innych odnawialnych źródeł energii. Problem w tym, że smog w miastach bierze się z diesli, co zauważył sąd w Stuttgarcie, jednym z najbardziej zadymionych miast Niemiec, a jednocześnie siedzibie Mercedesa i Porsche.

Sędziowie uznali, że jedynym sposobem na poprawę czystości nie będzie zamknięcie kopalń węgla, zasilających niemiecki przemysł ciężki, tylko wprowadzenie zakazu wjazdu do miasta aut z silnikami na ropę. To nie koniec zmartwień branży. Z powodu Dieselgate i rosnącej popularności japońskich aut hybrydowych sprzedaż diesli, opracowanych w Niemczech ponad 100 lat temu, systematycznie spada. W ciągu pierwszego półrocza 2017 r. w Niemczech o 9 proc, w Wielkiej Brytanii o 10 proc., a we Francji o 7 proc. Do tego te dwa ostatnie kraje ogłosiły niedawno, że w ciągu 20 lat w ogóle zrezygnują z eksploatacji aut spalinowych. Nic dziwnego, że tuż przed konferencją w Berlinie Armin Laschet, premier Nadrenii Północnej-Westfalii, której huty zaopatrują w stal fabryki BMW, Mercedesa, Audi czy Porsche, oświadczył: – Musimy ratować diesla. Rzeczywiście, branży się upiekło. Zamiast kosztownego programu przekonstruowywania silników ustalono, że problem zanieczyszczeń zostanie rozwiązany przez zmianę oprogramowania pozwalającą na redukcję emisji tlenków azotu kosztem oszczędności i mocy. Przemysł wykpił się 500 mln euro – tyle ma kosztować operacja na 5 mln aut w całej Europie. To grosze, bo sam VW zarobił w zeszłym roku 10 razy tyle.

Przyjaciele z polityki

Wedle sondażu dziennika „Die Welt” 72 proc. Niemców uważa, że rząd traktuje sprawę Dieselgate zbyt pobłażliwie. Rzeczywiście nie ma w Niemczech polityka, który nie liczyłby się z BMW czy Mercedesem. Motoryzacja zatrudnia w Niemczech półtora miliona osób, którzy wraz z rodzinami stanowią potężną i zamożną grupę wyborców. Do tego dochodzą także dotacje, rozdzielane przez koncerny każdej partii po równo. W samym tylko kwietniu tego roku Daimler wpłacił po 100 tys. euro na kampanię CDU i SPD. Główni udziałowcy BMW, Stefan Quandt i Susanne Klatten, dali po 50 tys. CDU i FDP. Nawet przywiązani do ekologii Zieloni nie są pomijani. Partia rządzi w Badenii-Wirtembergii, gdzie siedziby mają dostawcy głównych koncernów samochodowych, dlatego działająca tam firma metalurgiczna Südwestmetall dała im w zeszłym roku 110 tys. euro. Kwoty mogą wydawać się symboliczne, ale do tego dochodzą powiązania personalne świata polityki z biznesem motoryzacyjnym. Niektóre landy są wręcz udziałowcami firm, co powoduje, że rządzący politycy zasiadają w radach nadzorczych. Tak jest w Dolnej Saksonii posiadającej 20 proc. udziałów w Volkswagenie. W radzie nadzorczej VW zasiada więc saksoński premier Stephan Weil. Jeden z jego poprzedników na obu tych stanowiskach, Sigmar Gabriel, jest obecnie szefem niemieckiej dyplomacji. Do niedawna był szefem SPD i zastępcą kanclerz Merkel. Niemiecki przemysł samochodowy jest najwyraźniej, jak niegdyś amerykańskie banki, zbyt duży i zbyt blisko powiązany z władzą, żeby upaść. Szczególnie na kilka tygodni przed wyborami do Bundestagu. Dlatego rządzący robią wszystko, żeby sprawie ukręcić łeb. – Krytykujmy, co trzeba krytykować, ale ze świadomością, że to jest strategicznie ważna branża dla niemieckiej gospodarki – oświadczyła pod koniec lipca wicerzecznik rządu Merkel Ulrike Demmer.

Za duzi, żeby płacić

Wszystko to powoduje poczucie bezkarności w obliczu coraz to nowych skandali. Okazuje się, że Dieselgate to nie tylko sprawa manipulowania danymi o emisji spalin przez VW. „Der Spiegel” i „Handelsblatt” ujawniły w lipcu, że w Niemczech od 20 lat działa niezgodny z prawem UE kartel motoryzacyjny. 200 menedżerów i inżynierów spotykało się regularnie w ponad 60 grupach zadaniowych. Celem działalności kartelu było utrzymanie prymatu niemieckiej motoryzacji w świecie, a także dbanie o to, żeby VW, Audi czy Porsche mogły jednocześnie spełniać wyśrubowane normy ekologiczne i zachować konkurencyjność wobec hybrydowych aut z Japonii. Zdecydowano więc np. o zastosowaniu tańszych sposobów neutralizacji tlenku azotu powstającego w silnikach diesla. Tańsze oznaczało mniej wydajne, dlatego VW wpadł na pomysł fałszowania testów. Nie jest wykluczone, że za chwilę okaże się, że nie tylko VW stosował takie praktyki.

Na razie na celowniku znalazła się należąca do VW firma Porsche, która ogłosiła właśnie akcję serwisową zmiany oprogramowania w napędzanych dieslami modelach Cayenne i Macan. Oliwy do ognia dolała także unijna agencja antykorupcyjna OLAF. Z opublikowanego pod koniec lipca raportu OLAF wynika, że konstruowanie ekologicznego rzekomo silnika diesla, w którym trzeba było fałszować testy emisji spalin, współfinansował Europejski Bank Inwestycyjny. VW wziął od EBI 400 mld euro kredytu na innowacyjną i ekologiczną konstrukcję, mimo że kierownictwo koncernu wiedziało, że silnik może sprostać wyśrubowanym wymaganiom tylko przez oszustwo. Sprawa oszukiwania unijnych instytucji może się jednak rozejść po kościach, bo VW spłacił unijny kredyt już w 2014 r. Poza tym trudno wyobrazić sobie, żeby europejskie instytucje, znajdujące się pod przemożnym wpływem Berlina, porwały się na otwartą wojnę z firmą stanowiącą trzon niemieckiego, ale i europejskiego potencjału przemysłowego. Przekonała się o tym komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska, przegrywając z VW batalię o odszkodowania dla klientów oszukanych przez firmę. W USA Volkswagen zapłacił 15 mld dolarów rekompensat. W Europie, gdzie sprzedał 16 razy więcej aut ze zmanipulowanymi silnikami niż za oceanem, nie zapłacił ani eurocenta. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 32/2017
Więcej możesz przeczytać w 32/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 32/2017 (1798)

  • Pochłopień: Łatwo jest o Polsce mówić 6 sie 2017, 20:17 W sztuce negocjacji znane jest takie narzędzie jak budowa złotego mostu. Chodzi o to, aby stworzyć drugiej stronie możliwość pójścia w pożądanym przez nas kierunku. Nie stawiać w sytuacji bez wyjścia, ale angażować w tworzenie rozwiązania i w razie potrzeby pozwolić wyjść z... 4
  • Obraz tygodnia 6 sie 2017, 20:00 20 mln euro o tyle za sprawą brazylijskiego napastnika Neymara wzbogaciła się FC Barcelona, a zbiedniał Paris Saint-Germain po piłkarskim transferze wszech czasów Wygrany Robert Kubica Ma za sobą udane testy na aktualnym bolidzie F1, co... 6
  • Niedyskrecje parlamentarne 6 sie 2017, 20:00 ZBIGNIEW ZIOBRO, MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI, zrobił sobie w minionym tygodniu rajd po zaprzyjaźnionych mediach. W poprzedniej kadencji rządów PiS, kiedy Ziobro też był ministrem sprawiedliwości, w mediach bywał często, a potem miał z tego... 8
  • Info radar 6 sie 2017, 20:00 Mama Jacka i Agatki Zwykła mówić, że łatwo jej pisać dla najmłodszych, bo sama nie zapomniała, jak to jest być dzieckiem. Z drugiej strony, zapytana przez znajomego, czy nie machnęłaby czegoś na szybko, bo to dla niej jak splunąć,... 10
  • Zdarzyło się jutro 6 sie 2017, 20:00 Drużyna na medal: Thun, Macierewicz, Misiewicz i Gronkiewicz. 12
  • Mój Woodstock 6 sie 2017, 20:00 TAK JAK NIE ZNOSZĘ MASOWYCH IMPREZ, NIE ROZUMIEM I NIE SŁUCHAM MUZYKI ROCKOWEJ (czy, jakkolwiek by nazwać to, co komponowano po Strawińskim), a moja wiedza o nowoczesnych zespołach muzycznych skończyła się na The Beatles i Czerwonych... 14
  • Dehisteryzacja 6 sie 2017, 20:00 BURZOWE WAHANIA CIŚNIENIA POWODUJĄ W GŁOWIE TAKI MĘTLIK, że aż postanowiłem wystąpić w obronie ludzi inteligentnych i bredzących. Nie, nie siebie mam na myśli, lecz autorki i autorów barwnych, wypowiadanych drżącym głosem deklaracji... 14
  • Seksmisja po polsku 6 sie 2017, 20:00 Chociaż prawo zabrania handlu nasieniem i jajeczkami, wystarczy kilka godzin, by w internecie znaleźć dawców komórek rozrodczych lub brzuch do wynajęcia. 17
  • Sieć na zamówienie 6 sie 2017, 20:00 Lajki na sprzedaż kupowane przez polityków. Boty popierające PO i trolle działające na rzecz PiS. Ujawniamy, jak wielka polityka wchodzi do internetu, by manipulować opinią publiczną. 22
  • Alfabet Andrzeja Dudy 6 sie 2017, 20:00 Od Adriana do Zdrajcy. „Wprost” podsumowuje dwa lata rządów prezydenta w subiektywnym alfabecie. 26
  • Z powrotem do Afryki 6 sie 2017, 20:00 Wbrew temu, co się zazwyczaj sądzi, to wcale nie Niemcy, ale Włosi prowadzili z największym uporem i konsekwencją politykę zapraszania imigrantów do Europy. Dlatego zwrot, jakiego właśnie dokonuje lewicowy rząd w Rzymie, jest tyleż... 29
  • Niemcy ciągle nie wyrównali rachunków 6 sie 2017, 20:00 Niemcy, w imię przyjaźni, powinni się rozliczyć z mordów, jakich dokonali na Polakach – mówi Marek Suski. 30
  • Rosyjska strategia zastraszania 6 sie 2017, 20:00 WALDEMAR SKRZYPCZAK, generał broni Zaangażowanie się Rosji w konflikty na Ukrainie i w Syrii. Utrzymywanie silnych kontyngentów wojskowych w Armenii, w pobliżu Gruzji w Abchazji, w byłych republikach: Tadżykistanie, Kazachstanie czy... 33
  • Widmo dekoncentracji krąży po mediach 6 sie 2017, 20:00 Jeszcze nie opadł kurz po bitwie o sądy, a PiS już zapowiada jesienną bitwę o media. 34
  • Chłopiec do bicia potrzebny na gwałt 6 sie 2017, 20:00 EWA WANAT Nic tak skutecznie nie odwraca uwagi od prawdziwych problemów jak wróg. Autorytarne rządy bez wroga są jak ryba bez wody. Wróg musi być, inaczej władza długo nie popływa. Wewnętrzny już się opatrzył – PO, KOD, Obywatele... 36
  • Miłosierdzie prawdziwych Polaków 6 sie 2017, 20:00 Uchodźcy chcą być Polakom potrzebni. To nic, że czasem ktoś ich opluje lub nazwie terrorystą. Bo zdarzają się dobre chwile. 38
  • Jak zdobyć pieniądze na dzieci 6 sie 2017, 20:00 500+ na innych zasadach, więcej żłobków i kolejne możliwości dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny to efekty nowych przepisów. 41
  • Przewodnik po 500+ 6 sie 2017, 20:00 Kto otrzyma pieniądze G Wsparcie w kwocie 500 zł miesięcznie, czyli tzw. świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500 plus”, mogą otrzymać rodzice i opiekunowie dzieci do 18. roku życia na drugie i kolejne dziecko,... 43
  • Wielki Brat w telefonie 6 sie 2017, 20:00 Kilka dolarów jest warta twoja tożsamość w sieci. Są firmy, które handlując danymi, robią świetny interes. Bo wiedzą o tobie więcej niż własna rodzina. 44
  • Bitwa o polskie niebo 6 sie 2017, 20:00 Nieskromnie powiem, że nasz AW101 jest najlepszym śmigłowcem do zwalczania okrętów podwodnych na świecie – mówi Krzysztof Krystowski z Leonardo Helicopters, do której należy PZL-Świdnik. 48
  • Plaża, książka i biznes 6 sie 2017, 20:00 Zostań superprognostą, stwórz własny rynek, buntuj się mądrze i naucz się pre-swazji. Polecamy, co czytać w wakacje. 50
  • Kogo stać na wakacje? 6 sie 2017, 20:00 Ponad 40 proc. Polaków nie stać na tygodniowe wakacje poza domem – tak wynika z najnowszego badania Eurostatu. Pod tym względem nasz kraj znalazł się na 17. miejscu w Unii Europejskiej. Średnia unijna: jedna trzecia mieszkańców w całej... 52
  • Polski Hyperloop w finale! 6 sie 2017, 20:00 Zespół złożony ze studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej jako jedna z 24 drużyn z całego świata i czterech z Europy zakwalifikował się do finału konkursu organizowanego przez SpaceX na prototyp Hyperloopa. 14... 54
  • Piętno cywilizacji 6 sie 2017, 20:00 Nasze coraz zamożniejsze i coraz lepiej odżywione społeczeństwo żyje coraz dłużej i zamiast z głodem, wojnami i klęskami żywiołowymi zmaga się z chorobami. 56
  • Papierosy jak rosyjska ruletka 6 sie 2017, 20:00 Profesor Rafał Dziadziuszko ma nadzieję, że rak płuca, dotychczas nieuleczalny, stanie się chorobą, z którą będzie można żyć wiele lat. 59
  • Gorzkie słodkie życie 6 sie 2017, 20:00 Słodka krew nie byłaby taka zła, gdyby nie uszkadzała naczyń krwionośnych. Pięć nieznanych prawd o cukrzycy ujawnia prof. Leszek Czupryniak, diabetolog. 60
  • Żyj bez bólu 6 sie 2017, 20:00 Ból jest chorobą i należy ją leczyć. Trwający długo staje się bólem przewlekłym i nieleczony może zniszczyć życie człowieka. 62
  • Sprawa wagi ciężkiej 6 sie 2017, 20:00 Naukowcy odkrywają kolejne choroby, których przyczyną jest otyłość. I błędy, jakie popełniamy przy odchudzaniu. 64
  • Bicz Boży w Chinach 6 sie 2017, 20:00 Jezus odrodził się w Chinach jako kobieta. Jej wyznawcy od ponad 20 lat próbują zgładzić biblijnego czerwonego smoka, utożsamianego z partią komunistyczną. 69
  • Zbawiciel diesel 6 sie 2017, 20:00 Niemcy bronią silników na ropę jak niepodległości, bo bez nich ich gospodarka znalazłaby się w kryzysie. 72
  • Maski Casanovy 6 sie 2017, 20:00 Blisko 220 lat temu zmarł w zapomnieniu jako bibliotekarz w czeskim Duchcovie, ale nadal Giacomo Casanova uważany jest za najskuteczniejszego w dziejach uwodziciela. A chciał być filozofem i sławnym pisarzem… 75
  • Nie chcę odgrzewanych kotletów 6 sie 2017, 20:00 Luc Besson, autor „Nikity” i „Leona zawodowca”, zrobił „Valeriana i Miasto Tysiąca Planet” – najdroższy nieamerykański film w historii. Nam mówi, czemu ludzie boją się zmian. 78
  • Kocham cię, Polsko 6 sie 2017, 20:00 Międzynarodowe sławy doceniają Polskę. Wśród gwiazd mamy przyjaciół w politycznej biedzie, ale i fanów naszej... motoryzacji. 82
  • Potworki i spółka 6 sie 2017, 20:00 Parlament przyjął ustawę zakazującą „propagowania komunizmu przez pomniki”. Czy grozi nam zastąpienie dzieł wybitnych, choć powstałych w czasach PRL, patriotycznymi statuami kiepskiej jakości? 86
  • Słoń a sprawa polska 6 sie 2017, 20:00 Przez dekady związki polsko-indyjskie były naprawdę zawiłe, o czym przypomina wystawa w MSN w Warszawie. Stach Szabłowski Wśród świadectw tych relacji jest karykatura Józefa Cyrankiewicza opublikowana w „Szpilkach” w 1957 r.; premier,... 90
  • Wydarzenie 6 sie 2017, 20:00 FILM Manifest przyjemności Trudno o lepszy film na wakacje. Eleanor Coppola, żona legendarnego Francisa Forda, stworzyła ironiczny portret partnerki filmowca. Ale też opowiedziała o potrzebie czerpania radości ze świata. Tempo życia Anne... 92
  • Koniecznie! 6 sie 2017, 20:00 SZTUKA Namalujcie to ładnie TA WYSTAWA TO PRZYPIECZĘTOWANIE POWROTU ABSTRAKCJI Z WYGNANIA, bo co prawda kierunek ten w sztuce niezmiennie funkcjonuje, ale w ostatnich latach na polskim rynku zdecydowanie wyprzedziła go figuracja. Teraz... 93
  • Powyżej średniej 6 sie 2017, 20:00 KSIĄŻKA Kraj stworzony z kserokopiarki BOURNE, TYTUŁOWY BOHATER ZE SŁYNNEJ POWIEŚCI LUDLUMA, wskutek wypadku popadł w amnezję. Tak właśnie Karłowicz widzi Polaków na początku przemian ustrojowych roku 1989 – jako ludzi bez pamięci,... 94
  • Bez entuzjazmu 6 sie 2017, 20:00 Farmazony w ogrodzie Pięknymi dniami” Wim Wenders postanowił uciec od współczesności. W ciemnym pokoju dramaturg pisze na maszynie (!) sztukę o kobiecie i mężczyźnie. Większość filmu jest zapisem rozmowy, którą para prowadzi w... 95
  • Gołda Tencer: To się państwu spodoba 6 sie 2017, 20:00 ZAWSZE NAJBLIŻSZA BYŁA MI MUZYKA ŻYDOWSKA. Pamiętam wakacje w Wiśniowej Górze pod Łodzią i tatę, który usłyszał ją u jakiegoś gospodarza. Wszedł do domu i odkupił wszystkie płyty. Słucham ich najczęściej wieczorami, to chwila... 96
  • Muzycy i polityka 6 sie 2017, 20:00 RYSZARD CZARNECKI Mówiono o nim, że „wygrał Polskę na fortepianie”. Niewielka była w tym przesada. Był wielkim pianistą, ale też kimś więcej. Bodaj jako pierwszy w dziejach muzyki wszedł do świata popkultury. Podbił Amerykę... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany