Świat na żądanie

Świat na żądanie

Scena z kolejnego odcinka "Ucha prezesa"
Scena z kolejnego odcinka "Ucha prezesa" / Źródło: YouTube / /Ucho prezesa
Politycy biją się o telewizję, publicyści dyskutują o „Koronie królów”. Tyle że oczy widzów zwrócone są już w inną stronę.

Dariusz Kuźma

Rewolucja cyfrowa i wykształcony w jej ramach współczesny internet to wciąż wirtualny Dziki Zachód. Każdy producent i dystrybutor treści chciałby być kochanym przez ogół szeryfem, konkurencja jest jednak tak duża, że wszyscy skupiają się na powiększaniu i uatrakcyjnianiu oferty, byle tylko przetrwać. Gwałtowny wzrost zainteresowania rynkiem VOD (Video on Demand; płatne oglądanie wybranych treści audiowizualnych), a szczególnie SVOD (Subscription Video on Demand; nieograniczony dostęp do zasobów dostawcy za miesięczną opłatą) wywrócił do góry nogami dotychczasowe modele biznesowe. Zagroził trwającej od dekad dominacji tradycyjnej telewizji. Wpłynął na branże filmową oraz reklamową. Doprowadził do spadku zainteresowania nośnikami fizycznymi, takimi jak DVD czy Blu-ray. Jednym słowem spowodował nieodwracalne zmiany w postrzeganiu i konsumowaniu treści audiowizualnych.

Mamy dostęp do coraz szybszych łączy internetowych oraz nowych, mobilnych technologii, dzięki którym świat znajduje się na wyciągnięcie (wirtualnej) ręki. Z tego względu coraz mniej uśmiecha się nam czekanie na wybory dokonywane za nas przez twórców ramówek telewizyjnych czy repertuarów kinowych. Żądamy większej kontroli nad tym, co oglądamy (nowy popularny serial zamiast setnej powtórki hitu sprzed kilku lat), kiedy oglądamy (w każdej chwili, po kilku kliknięciach lub po użyciu karty kredytowej), na czym oglądamy (telewizor, komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon), no i jak oglądamy (z lektorem, z napisami, w jakości HD, 2K czy 4K, bez kilkunastominutowych bloków reklamowych). Globalna ekspansja Netflixa, który dziś chlubi się ponad 117 mln użytkowników w 190 krajach i ofertą 140 mln godzin treści, robi wrażenie. Ale jest tylko jednym z klocków nowej rzeczywistości, która wypiera tę zrodzoną pod koniec XX w. z rewolucji cyfrowej. Na rynku jest tłoczno, w oryginalną treść oraz promocję inwestuje się dziesiątki miliardów (!) dolarów. Pojawiają się nowi gracze: własne serwisy przygotowują Discovery, a także Disney. Ten ostatni wycofa produkcje, do których ma prawa – animacje Disneya i Pixara, uniwersum Marvela, rozwijany cykl „Gwiezdnych wojen” – z oferty konkurencji. Dość nadmienić, iż według raportu przygotowanego przez Digital TV Research pod koniec 2016 r. z możliwości SVOD korzystało na świecie 263 mln subskrybentów, a prognoza na 2022 r. mówi o liczbie ponaddwukrotnie wyższej – 546 mln.

Wyjątkowa Polska

Przygotowany przez PwC raport „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021” pokazuje, że nas też czeka gwałtowny rozwój VOD. W roku 2021 wartość rynku ma wynosić już 157 mln dolarów, a z serwisów streamingowych powinno korzystać 11,2 mln gospodarstw domowych. Tak się jednak składa, że polska rzeczywistość jest specyficzna, a rozwijający się rynek – nieprzewidywalny. Przyjrzyjmy się serwisom, które wyznaczają obecnie jego rozwój. Z badania Gemius/PBI przeprowadzonego w styczniu 2018 r. wynika, że najpopularniejszym polskim VOD był należący do grupy Onet-RASP serwis VoD.pl. Rezultat: 3,99 mln realnych użytkowników. Serwis ma dość różnorodną ofertę, od rodzimych i zagranicznych seriali oraz nowości, które dopiero co zeszły z ekranów polskich kin, po dokumenty i projekty artystyczne. I oczywiście pełen pakiet programów produkowanych dla Onetu. Część treści jest dostępna za darmo w modelu AVOD (Advertising Video on Demand; bez opłat, lecz z blokami reklamowymi), wszystkie pozostałe można kupić „od sztuki” na określony czas eksploatacji. Cena waha się przeważnie między 5,90 a 9,90 zł, w niektórych przypadkach sięgając 12,90 zł. Jeśli zakupu dokonuje się za pomocą SMS-a, trzeba zapłacić każdorazowo 3-4 zł więcej.

Od niedawna na VoD.pl są również treści z konkurencyjnych serwisów: Player.pl TVN-u (piąty najpopularniejszy serwis VOD, 2,01 mln użytkowników; część treści za darmo, większość w formie 30-dniowych pakietów, za które zapłacimy od 10 do 80 zł) oraz należącego do Polsatu Ipla.tv (siódme miejsce, 1,54 mln użytkowników; część darmowo, część w 30-dniowych pakietach, od 10 do 50 zł). Przekłada się to na konkurencyjność VoD.pl, który oferuje internautom ogrom treści powielającej w dużej mierze to, co jest emitowane w tradycyjnej telewizji. Jeśli jednak wziąć pod uwagę czas spędzony w serwisie, VoD.pl znajduje się dopiero na czwartym miejscu – w styczniu użytkownik spędzał tam średnio 39 minut dziennie. Wyżej uplasowały się Player.pl (117 minut), wzbogacony również o płatne pakiety HBO i Canal+, oraz Ipla.tv (196 minut). Najwięcej czasu Polacy spędzali w serwisie VOD Telewizji Polskiej (vod.tvp.pl), średnio aż 219 minut dziennie. Przy czym w styczniu realnych użytkowników tego ostatniego było 3,17 mln, co zapewniło serwisowi trzecie miejsce pod względem odwiedzin. Takiego stanu rzeczy należy upatrywać w bogatej ofercie klasycznych polskich tytułów, które można oglądać w dużej mierze w darmowej opcji AVOD, a nie od dziś wiadomo, że kochamy klasyczne polskie filmy i seriale, takie jak: „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies” czy „Janosik”. Niewielka część tej oferty jest dostępna za opłatą w wysokości 5-6 zł. Konkurencyjność serwisu ma poprawić przygotowywana nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która rozszerzy zakres działalności „misji publicznej” z klasycznej telewizji również na jej płatne platformy streamingowe. Na miejscu czwartym, jeśli chodzi o liczbę realnych użytkowników, znalazł się WP.tv (video.wp.pl), serwis nieco uboższy pod względem filmów i seriali, lecz nadrabiający w obszarze wiadomości, programów tematycznych i publicystyki, co przyniosło w styczniu 2,85 mln odwiedzających. Zaskakujące wydaje się natomiast miejsce drugie w tej kategorii, należy ono bowiem do CDA.pl, który sam siebie określa najpopularniejszym niezależnym serwisem VOD w Polsce.

Nie chodzi bynajmniej o darmową, współtworzoną przez internautów ofertę prezentowaną w formie AVOD, przez którą serwis był oskarżany o promowanie piractwa, lecz o usługę Premium (cda.pl/premium, 19,90 zł miesięcznie), którą CDA.pl tworzy przy udziale dystrybutorów i partnerów. Można jednak podejrzewać, że wysoka liczba odwiedzających – 3,66 mln – wynika w pewnej mierze z przyzwyczajenia internautów, że w serwisie można znaleźć różnorodne treści za cenę obejrzenia kilkudziesięciu sekund reklam. Nie zmienia to tego, że CDA Premium jest pod tym względem najpopularniejszym serwisem SVOD w Polsce, wyprzedzając w styczniowych badaniach nie tylko wspomniane już Playera i Iplę, lecz także Netflix (1,72 mln), ShowMax (1,53 mln), HBO GO (610 tys.) oraz NCplusgo.pl (401 tys.). Amazon Prime Video, który nie może się odnaleźć w naszej rzeczywistości (brak polskiego interfejsu i w wielu przypadkach list dialogowych), jest poza dziesiątką – opłata wynosi przez pierwsze sześć miesięcy 2,99 euro (ok. 13 zł), a później zostaje zwiększona do 5,99 euro (ok. 25 zł). Od początku roku krążą wieści, że Amazon przygotowuje globalne natarcie ze swoim serwisem, co oznaczałoby jeszcze większą konkurencję na polskim rynku. Szczególnie na polu programów tematycznych i seriali. Na Prime Video (primevideo. com) można m.in. obejrzeć „The Grand Tour” od twórców „Top Gear”, a już w 2019 r. pojawi się serialowe przedłużenie świata „Władcy pierścieni”, o którym mówi się, że będzie najdroższym projektem w historii streamingu.

Zmiany, zmiany, zmiany…

Jak łatwo zauważyć, w Polsce, niejako na przekór światowym trendom, wyznacznikiem atrakcyjności VOD jest nadal bogata oferta rodzimych produkcji, najchętniej za symboliczną opłatą. To jednak faza przejściowa, istotna dla każdego rozwijającego się dynamicznie rynku. Nasz był kilka lat temu dość płytki, funkcjonował na obrzeżach innych, bardziej intratnych działalności. Obecnie swe usługi wprowadzają do nas najwięksi światowi gracze. Netflix pojawił się nad Wisłą dopiero w styczniu 2016 r. i miał na początku mocną zadyszkę związaną z ograniczoną ofertą i niewielką liczbą przetłumaczonych list dialogowych. ShowMax zadebiutował w lutym 2017 r. i systematycznie wprowadza nowe atrakcje i udogodnienia. Obecnie trwa ofensywa HBO GO. Jego dotychczasowa niewielka liczba użytkowników wynika z tego, że w Polsce dostęp do serwisu można było zdobyć jedynie w abonamencie z tą telewizją lub innymi usługami. W marcu HBO ogłosiło, że platformę HBO GO udostępnia w Polsce dla wszystkich użytkowników. Miesięczny abonament – 29,90 zł. Niemało, ale przecież tylko tu można legalnie obejrzeć produkcje HBO, które od 20 lat wytyczają rozwój „złotej epoki seriali”: od „Rodziny Soprano”, „Kompanii braci” i „Prawa ulicy” po „Grę o tron”, „Westworld” czy „Wielkie kłamstewka”.

I oczywiście stricte polskie produkcje, w które HBO sukcesywnie inwestuje: „Bez tajemnic”, „Watahę”, „Pakt” czy – za kilka miesięcy – „Ślepnąc od świateł”. HBO GO to również hollywoodzkie filmy, dokumenty ze świata, produkcje od amerykańskich gigantów Showtime, Hulu, FX Productions czy Starz. ShowMax (showmax.com; 19,90 zł miesięcznie), który wszedł na polski rynek wraz z krótkometrażowym „Czerwonym punktem” z Ewanem McGregorem, ma na razie mniejszą bibliotekę, ale nadrabia w oczach internautów rosnącym katalogiem polskich produkcji. Sztandarowe projekty to komediowo-polityczne „Ucho Prezesa” i „SNL Polska”, rodzima wersja popularnego amerykańskiego programu satyrycznego. Serwis oferuje też perełki, jak choćby premierowy dostęp do nowych sezonów „Opowieści podręcznej”. Netflix (netflix.com) proponuje w Polsce trzy pakiety – 34 zł, 43 zł lub 52 zł – które różnią się jakością obrazu (od SD do Ultra HD) oraz liczbą ekranów, na których można oglądać zasoby serwisu. Dostęp do tytułów jest nieograniczony. Jesteśmy obok Hiszpanii, Słowenii i Rumunii jednym z krajów, gdzie Netflix nie dominuje, ale pozycja i rozpoznawalność światowego giganta rosną u nas błyskawicznie. Głównie za sprawą oferty, w którą ten inwestuje coraz śmielej – w 2018 r. ma wydać na produkcję własnych projektów aż 8 mld dolarów, wliczając w to serialowego „Wiedźmina”. Spośród dostępnych w serwisie treści w 2017 r.

Polacy najchętniej oglądali „Riverdale”, „Stranger Things”, „Serię niefortunnych zdarzeń” czy „Trzynaście powodów”. W tym roku z pewnością popularny będzie pierwszy oryginalny polski serial Netflixa, „1983”, nad którym właśnie pracują Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas i Agnieszka Smoczyńska. Ponieważ Netflix coraz śmielej inwestuje w lokalne rynki – powstają nowe projekty we Francji, w Niemczech czy w Danii – w następnych latach możemy się spodziewać kolejnych polskich produkcji, które utrwalą pozycję serwisu nad Wisłą. Popularność VOD wynika nie tylko z przemian technologicznych, lecz także pokoleniowych. Według przeprowadzonego przez agencję Wavemaker badania VideoTrack w 2017 r. dziennie najwięcej internetowych treści oglądali ludzie w przedziałach wiekowych 15-24 oraz 25-34. Pierwsza grupa nie pamięta świata sprzed internetu, a druga ma porównanie między czasami, kiedy była zdana na ramówki telewizji i repertuary kin, a współczesnością, którą sami – klikami, kartami kredytowymi i gustami – w pewnej mierze dyktują. I to właśnie zaproszenie do współuczestnictwa, a nie drakońskie kary i groźby, zaczyna wpływać na obniżanie poziomu piractwa. Nie ma się co oszukiwać, to wciąż spory problem, jednak według agencji Wavemaker w 2015 r. aż 27 proc. rodzimych internautów pozyskiwało tzw. długie treści z nielegalnych źródeł, podczas gdy w 2017 r. było to już „tylko” 21 proc.; przy czym aż 77 proc. internautów korzysta z jakiejś formy streamingu. Najpopularniejsze jest ściąganie torrentów w przedziale wiekowym 25-34 lata, czyli wśród ludzi, którzy wchodzili w filmową dorosłość, gdy w kraju oferta była wciąż mocno ograniczona i uzależniona od tradycyjnych nadawców. Rozwój VOD (i jego pochodnych SVOD oraz AVOD) nie oznacza oczywiście, że telewizja nagle zniknie – choć ostatni ruch HBO wywołał już wśród kablówek niemały popłoch – a wszyscy przerzucą się na platformy streamingowe. Jeśli kiedyś do tego dojdzie, to raczej w ciągu kilku dekad, a nie lat. Choć czy w tej dziedzinie można cokolwiek przewidywać? g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 15/2018
Więcej możesz przeczytać w 15/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 15/2018 (1831)

  • Co naprawdę dolega naszemu państwu 8 kwi 2018, 20:00 Jeśli PiS zrealizuje zapowiedzi Jarosława Kaczyńskiego, państwo polskie czeka rewolucja. Tylko niekoniecznie we właściwym kierunku. Propozycje dotyczące obniżenia wynagrodzeń posłów i samorządowców są dziwne. W administracji... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 8 kwi 2018, 20:00 ELIZY OLCZYK I JOANNY MIZIOŁEK POJAWIŁY SIĘ PIERWSZE ZGRZYTY NA LINII KACZYŃSKI – MORAWIECKI. W otoczeniu prezesa PiS zapanowało przekonanie, że wybór Morawieckiego na premiera był błędem. Tę tezę dyskretnie sufluje prezesowi m.in.... 6
  • Obraz tygodnia 8 kwi 2018, 20:00 155 mln zł to szacunkowy koszt ślubu księcia Harry’ego z Meghan Markle. Wygrani Aleksandra Mierzejewska Została najsilniejszą Europejką. Podniosła w dwuboju 237 kg i zdobyła złoty medal mistrzostw. Przegrani Michał Wiśniewski... 9
  • Info radar 8 kwi 2018, 20:00 Jak Petru z tragarzami obok Lubnauer przechodził Po tym, jak Ryszard Petru przegrał wybory na przewodniczącego Nowoczesnej, zabrał z siedziby partii… meble – dowiedział się „Wprost”. W efekcie pracownicy biura musieli siedzieć na... 10
  • Wytykanie grzechów 8 kwi 2018, 20:00 prof. Magdalena Środa, filozofka, feministka PEWNYM POCIESZENIEM DLA TYCH, KTÓRZY CIĄGLE OBURZAJĄ SIĘ Z POWODU PAZERNOŚCI RZĄDU BEATY SZYDŁO, może być potępienie religijne. Rząd ten – jak wiadomo – przyznał sobie gigantyczne... 12
  • Żandarm na emeryturze 8 kwi 2018, 20:00 ZESZŁOTYGODNIOWE SPOTKANIE „NA SZCZYCIE” STANIE SIĘ PRAWDOPODOBNIE SMUTNĄ ZAPOWIEDZIĄ KOLEJNYCH TEGO TYPU. Trudno o bardziej przygnębiający widok – przywódcy Turcji, Rosji i Iranu wspólnie ustalają nowy porządek w Syrii. Wielu... 12
  • Nie ma świętych krów 8 kwi 2018, 20:00 W każdym razie nie ma ich dla tygodnika „Wprost”. Hasło wraz z logo (przekreślona krowa w aureoli) towarzyszyło Wprost przez cały 2013 r. Tygodnik nie stosował taryfy ulgowej wobec nikogo – ani lewicy, ani prawicy, ani celebrytów. 14
  • Ojciec generał 8 kwi 2018, 20:00 Rok przed śmiercią gen. Wojciech Jaruzelski udzielił głośnego wywiadu dziennikarce „Wprost” Magdalenie Rigamonti. Przyznał, że nie był dobrym ojcem i żałuje, że został ministrem obrony. Magdalena Rigamonti: Jakim był pan ojcem?... 15
  • Jak prezes wygasza Macierewicza 8 kwi 2018, 20:00 Antoni Macierewicz zbudował swoją polityczną pozycję na wyjaśnianiu smoleńskiej katastrofy. Ale w przeddzień rocznicy tragedii już nawet Jarosław Kaczyński stracił wiarę w niego i jego rewelacje. 17
  • Zła passa Gowina 8 kwi 2018, 20:00 Resort Jarosława Gowina przyznał 236 tys. zł stowarzyszeniu założonemu przez osoby blisko związane z jego partią Porozumienie – ustalił „Wprost”. 20
  • Porzucił szefa za fotel ministra 8 kwi 2018, 20:00 Marek Zagórski, były wiceszef partii Gowina, dołącza do PiS. Stoi za tym Artur Balazs. Mówi się, że to próba likwidacji Porozumienia. 23
  • Suski na prezydenta 8 kwi 2018, 20:00 Nic mi nie wiadomo, żeby prezes Jarosław Kaczyński wybierał się na emeryturę – mówi Krzysztof Łapiński, rzecznik prasowy prezydenta Andrzeja Dudy. 26
  • Serial o premiach 8 kwi 2018, 20:00 Oglądamy już końcowe, choć może najciekawsze, odcinki politycznego serialu opowiadającego o tym, jak Beata Szydło przyznała nagrody swoim ministrom. I jak potem ona sama i wszyscy inni musieli je oddawać. Historia ta fascynowała polski... 30
  • Renesans lewicy 8 kwi 2018, 20:00 SLD chce wystartować w wyborach samorządowych razem z PSL i Unią Pracy – ustalił „Wprost”. Taka centrolewicowa formacja ma szanse, by zaistnieć jako trzecia siła polityczna. 32
  • Przeprosić homofoba 8 kwi 2018, 20:00 W Polsce poprawność polityczna się nie przyjęła. Tak samo jak chrześcijaństwo, co potwierdza większość Polaków stosunkiem do obcych. A pogardę dla poprawności widzimy co dzień w mediach, na portalach społecznościowych, na każdym... 35
  • Daj się zamknąć, a dowiesz się, kim jesteś 8 kwi 2018, 20:00 Polacy są mistrzami w uciekaniu z zamkniętych pokoi. Pokochali tę zabawę, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu coraz lepszych scenariuszy, zagadek i efektów specjalnych. 36
  • Wychowani w duchu 8 kwi 2018, 20:00 MEN chce, żeby katecheci i księża mogli być wychowawcami klas w szkole. To będzie martwy przepis, rodzice nie będą się na to zgadzać – ostrzegają dyrektorzy. 41
  • Nie je? No to macie problem 8 kwi 2018, 20:00 Kiedy nastolatek się głodzi albo objada, zwykle ma problemy emocjonalne i trzeba mu pomóc. 44
  • Autorytety czy hipokryci 8 kwi 2018, 20:00 Sięgnięcie po znanych i lubianych to dobry sposób na wypromowanie idei czy produktu. Ale po wiekach ciemnych przyszło oświecenie i lud już nie wszystko jest gotowy kupić. 48
  • Z miłości do sushi i skarpetek 8 kwi 2018, 20:00 Siedząc po godzinach, Cyprian Iwuć wymyślił biznes, który przynosi dziś ponad 100 tys. euro przychodów miesięcznie. Swoje kolorowe skarpetki sprzedaje niemal wyłącznie za granicą. 53
  • Hossa Bessa 8 kwi 2018, 20:00 Cwany lis domowy Frantics” to gra, w którą spokojnie możemy się bawić z dziećmi. Cwany lis popijający trunek z małej szklaneczki jest szefem całej rozgrywki i to on stawia przed nami zadania. My zaś mamy się wcielić w jednego z 12... 55
  • Viktor, postrach Europy 8 kwi 2018, 20:00 Premier Węgier znów pokazał, że w politycznej grze pod tytułem: niech nienawidzą, byleby się mnie bali, nie ma sobie równych. Wzorujący się na Orbánie PiS ma w tej kwestii jeszcze wiele lekcji do odrobienia. 58
  • Pokolenie Baracka Obamy 8 kwi 2018, 20:00 Młodzi ludzie stają się coraz poważniejszą siłą polityczną w usa i zagrożeniem dla rządzących. Ostatnio pokazali swoją moc w gigantycznych demonstracjach przeciwko dostępowi do broni. 63
  • Trudna wiosna Macrona 8 kwi 2018, 20:00 Miodowy rok prezydenta Francji dobiegł końca. Jego notowania spadają gwałtownie, bo w narodzie rośnie opór wobec rynkowych reform, które planuje przeprowadzić. 64
  • Maski szpiczaka 8 kwi 2018, 20:00 Szpiczaka, który jest jednym z intensywniej badanych nowotworów, nie trzeba już traktować jak wyroku. Nowe terapie dają pacjentom szansę na dłuższe życie. 68
  • Nowe życie po zawale 8 kwi 2018, 20:00 Nie wystarczy przeżyć zawał, ważne, by nie doznać kolejnego. 70
  • Niewydolność serca – epidemia XXI wieku 8 kwi 2018, 20:00 Niewydolności serca możemy zapobiegać, lecząc prawidłowo pacjentów z chorobami, które do niej prowadzą – mówi prof. Piotr Ponikowski, prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. 71
  • Kobieta z pejczem na barykadzie 8 kwi 2018, 20:00 Władysław Bartoszewski nazwał ją spsiałą córką szlachetnego rodu. Była uosobieniem całego zła kolaboracji, choć w rzeczywistości walczyła tylko, jak każdy, o przetrwanie, pracując dla pięciu różnych służb wywiadowczych polskich i niemieckich – mówi Michał Wójcik, autor książki... 72
  • Wiara jako przyjemność 8 kwi 2018, 20:00 Ciekawość jest napędem naukowych badań. I także jednym ze źródeł przyjemności – pisze prof. Paul Bloom. 77
  • Przejąłem inicjatywę 8 kwi 2018, 20:00 Moja kariera jest dziełem pięknego przypadku – mówi nam światowej sławy aktor Javier Bardem, który na chwilę przyjechał do Warszawy. 80
  • Kaczki rządzą 8 kwi 2018, 20:00 W królestwie zwierząt rządzi Disney, bo w swojej stajni ma Kaczki. Teraz jego niesforny drób powraca w nowej odsłonie. 87
  • Świat na żądanie 8 kwi 2018, 20:00 Politycy biją się o telewizję, publicyści dyskutują o „Koronie królów”. Tyle że oczy widzów zwrócone są już w inną stronę. 88
  • Wydarzenie 8 kwi 2018, 20:00 Dużo skakania Tomb Raider” filmem Bergmana nie będzie. Ale propozycja Roara Uthauga i tak zaskakuje. W odróżnieniu od niesamowicie wręcz głupiej ekranizacji kultowej gry z 2001 r. jest przyzwoitym filmem akcji, który pozwala w kinie... 91
  • Film 8 kwi 2018, 20:00 DRAMAT Przez ranę do serca Ramsey nakręciła kolejny „amerykański” film. W rodzinnym Glasgow reżyserka uważnie obserwowała rzeczywistość, którą znała od podszewki. W USA Szkotka ucieka od realizmu w mroczną, uniwersalną... 92
  • Kalejdoskop 8 kwi 2018, 20:00 TEATR Bajki robotów Wkrótce czeka nas nawałnica dzieł przypominających wydarzenia sprzed wieku, tymczasem Teatr Nowy odważnie propronuje cykl ukazujący, jak może wyglądać nasz świat za 100 lat. Nie jest to widok krzepiący, choć... 93
  • Książka 8 kwi 2018, 20:00 POWIEŚĆ W trybach polityki Sana Krasikov, „Patrioci”, WAB Urodzona na Ukrainie amerykańska autorka po świetnie przyjętym zbiorze opowiadań debiutuje powieścią, która jest sagą rodzinną rozciągniętą na 70 lat i rozpiętą... 94
  • Muzyka 8 kwi 2018, 20:00 ELEKTORNIKA Lekko, łatwo i przyjemnie Kiedy wydawało się, że konwencja duetu, w którym on gra a ona śpiewa, a całość dostarcza nam nowoczesnych, mocno elektronicznych brzmień już się wyczerpała, pojawili się oni. Linia Nocna... 95
  • Kulturalna trzynastka 8 kwi 2018, 20:00 Marek Kaliszuk AKTOR I PIOSENKARZ 1. Najbardziej znienawidzona lektura? W tej konkurencji jest remis – „Krzyżacy” i „Potop” – przez żadną z nich nie przebrnąłem. 2. Którym bohaterem z literatury chciałbyś być i dlaczego?... 96
  • „Twarz” Polski? 8 kwi 2018, 20:00 MICHAŁ WITKOWSKI Rzecz się dzieje „na polskiej wsi”, co – poza stereotypowymi wyobrażeniami – daje też pretekst do przepięknych zdjęć cudnej doliny z rzeką i odciętej od świata wioski, do której płynie się przez tę rzekę... 97
  • III wojna światowa? Zacznie się w Azji? 8 kwi 2018, 20:00 Jeżeli III wojna światowa ma wybuchnąć, to – jak mówią eksperci – ma się zacząć w Azji. Tylko gdzie? Na Morzu Południowochińskim? Od konfliktu między Koreami? A może, jeśli nawet dojdzie do konfliktu zbrojnego, to będzie miał... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany