Zagraj to jeszcze raz, Walt

Zagraj to jeszcze raz, Walt

Kadr ze zwiastuna
Kadr ze zwiastuna / Źródło: YouTube / Walt Disney Studios
Jeszcze w maju na ekrany kin trafi „Aladyn”. W lipcu – „Król Lew”, a pod koniec roku – „Zakochany kundel”. Studio Walt Disney Pictures daje nowe życie swoim dawnym przebojom. Dostosowuje je do współczesności i odnosi ogromne sukcesy.
Jakub Demiańczuk

W epoce popkulturowego recyklingu pomysły eksploatuje się, dopóki przynoszą zyski. W kinach, telewizji i serwisach streamingowych królują kolejne sequele, prequele, spin-offy i remaki – wciąż wracamy do tych samych bohaterów i serii niczym inżynier Mamoń do ulubionych piosenek. A The Walt Disney Company doskonale wie, jak zarobić na nostalgii widzów. Do korporacji należą dwie najbardziej dochodowe serie filmowe w historii kina: Marvel Cinematic Universe – czyli opowieści o superbohaterach z komiksowego wydawnictwa Marvel (22 tytuły, kolejne w planach) – zarobiły już ponad 20 mld dolarów, „Gwiezdne wojny” (11 filmów) – mają na koncie prawie 10 mld. Wśród 10 najbardziej dochodowych filmów Disneya tylko „Kraina lodu” nie jest sequelem, remakiem lub częścią serii (choć już w listopadzie doczeka się drugiej części). Pod względem finansowym ma to sens: nie trzeba skupiać się na oryginalnych produkcjach, skoro można zarobić na sprawdzonych chwytach. A Disney niedawno odkrył nową żyłę złota: aktorskie wersje filmów animowanych.

Powtórki z rozrywki

Studio Disneya wyspecjalizowało się w odkurzaniu własnych filmów już w latach 40. ubiegłego wieku. Początkowo miało to tradycyjną formę: po kilku latach przerwy największe hity ponownie trafiały do kin, by cieszyć kolejne pokolenia widzów. „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, pierwszy pełnometrażowy film ze studia Walta Disneya, po premierze w 1937 r. na ekrany amerykańskich kin trafiał jeszcze ośmiokrotnie. Wiele razy studio wypuszczało także m.in. „Fantazję”, „Pinokia”, „Dumbo” i „Kopciuszka”. Ta praktyka wygasała wraz z rozwojem i dostępnością kaset wideo, lecz nawet w latach 90. Disney pokazywał na wielkich ekranach swoje najważniejsze tytuły. W latach 2011-2013 studio spróbowało zarobić na dawnych hitach raz jeszcze: „Król Lew” i „Piękna i Bestia” trafiły do kin po przeróbce na wersje 3D, w planach były kolejne tytuły („Mała syrenka” ukazała się w trzech wymiarach na płytach blu-ray), ale ostatecznie projekt zarzucono. Zyski nie były wystarczająco satysfakcjonujące, a ponadto zaczęły się prace nad aktorskimi wersjami klasycznych animacji.

Wbrew pozorom, to także nie był nowy pomysł. Pierwsza aktorska adaptacja „Księgi dżungli” została zrealizowana już w 1994 r. – reżyser Stephen Sommers postawił jednak na realizm opowieści. Mowgli jest w niej dorosłym mężczyzną, akcja skupia się na ludzkich postaciach (które nie pojawiały się w animowanym oryginale), a zwierzęta – choć odgrywają znaczącą rolę – nie mówią. Dwa lata później powstała nowa wersja „101 dalmatyńczyków” (i sequel „102 dalmatyńczyki”) z Glenn Close w roli Cruelli De Mon. Zaś w 2010 r. Tim Burton zaprezentował swoją wizję „Alicji w Krainie Czarów” z Mią Wasikowską w tytułowej roli. Wciąż jednak remake animacji był postrzegany raczej jako fanaberia – tym bardziej że większość z tych filmów nie cieszyła się specjalnym uznaniem krytyki.

Ale wytwórnia nie ustawała w próbach. Po kilku latach przerwy Disney wrócił do projektu rewitalizacji animowanych hitów. Najpierw nieśmiało: w 2014 r. premierę miała „Czarownica”, luźno inspirowana fabułą „Śpiącej królewny” i pokazująca świat z punktu widzenia czarnego charakteru – granej przez Angelinę Jolie Diaboliny. Nie był to więc typowy remake, lecz próba opowiedzenia klasycznej historii na nowo. Recenzenci trochę narzekali, ale publiczność dopisała. „Czarownica” zarobiła ponad 750 mln dolarów, utwierdzając disneyowskich decydentów, że znów wybrali odpowiednią drogę. Następne filmy – „Kopciuszek” (2015) Kennetha Branagha oraz kolejna wersja „Księgi dżungli” (2016) Jona Favreau – czerpały już z animowanych pierwowzorów pełnymi garściami. Na dodatek okazały się sukcesami nie tylko komercyjnymi („Księga dżungli” zarobiła prawie miliard dolarów), lecz także artystycznymi.

Podobnie było z „Piękną i Bestią” (2016) Billa Condona – pozytywne recenzje poszły w parze z entuzjazmem publiczności (co przełożyło się na ponad 1,2 mld dolarów przychodu). Studio Disneya poszło za ciosem, kręcąc także nowe wersje filmów nieanimowanych: „Mój przyjaciel smok” (2016) Davida Lowery’ego oraz „Pułapka czasu” (2018) Avy DuVernay to także remaki obrazów sprzed lat. Rok 2019 to już prawdziwa ofensywa: Disney zaplanował aż pięć filmów nawiązujących do klasycznych animacji. Premiera „Dumbo” w reżyserii Tima Burtona odbyła się w marcu, w kolejce czekają „Aladyn” Guya Ritchie’ego, „Król Lew” Jona Favreau, sequel „Czarownicy” Joachima Rønninga oraz „Zakochany kundel” Charliego Beana. Ten ostatni nie trafi wprawdzie do kin, lecz ma być jednym z tytułów przyciągających widzów do serwisu Disney+, którego start został zaplanowany na jesień. Pozostaje pytanie, czy ma to jakikolwiek – poza finansowym – sens. Czy widzowie potrzebują nowego „Dumbo”, „Króla Lwa” albo „Pięknej i Bestii”?

Równość, feminizm, ekologia

Od premiery animowanego „Dumbo” minęło 78 lat. Od „Księgi dżungli” – 51 lat. Nawet „Król Lew”, choć wydaje się, że to było całkiem niedawno, wszedł na ekrany ćwierć wieku temu. Młodzi widzowie, którzy wtedy go widzieli, mają dziś dzieci w wieku szkolnym. Owszem, klasyka jest łatwo dostępna w serwisach streamingowych, ale przez lata zmieniło się zarówno kino, jak i oczekiwania publiczności. Popkulturowe mity zostały zremiksowane i przetworzone na dziesiątki sposobów, a wraz z kulturą rozwinęły się także relacje międzyludzkie.

Disneyowskie arcyklasyki, jak „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” czy „Pinokio”, mogłyby znaleźć się w Sèvres jako wzorce tradycyjnej animacji, lecz zarazem są eksponatami z muzeum kina. Remaki pozwalają dostosować fabuły do potrzeb zmieniającego się świata. Dyrektorowi generalnemu The Walt Disney Company Bobowi Igerowi przyświeca idea, że filmy tworzone przez studio mają uwzględniać różnorodność rzeczywistości społecznej. – Bob angażuje się w zmianę skostniałego uniwersum hollywoodzkiej rozrywki – mówił Ryan Coogler, reżyser „Czarnej Pantery”. – Zaprzecza popularnej tezie, że biznes nie może być progresywny. Dzięki niemu w nowych „Gwiezdnych wojnach” główne role odgrywają kobieta i przedstawiciele mniejszości etnicznych. Tę zasadę z powodzeniem da się zastosować w odświeżonych baśniowych fabułach. I nie trzeba ich przy tym radykalnie zmieniać.

Czasem wystarczą trafne decyzje obsadowe. Do roli Belli w „Pięknej i Bestii” studio zatrudniło Emmę Watson, która dziś jest nie tylko gwiazdą, lecz także ikoną nowoczesnego feminizmu. W jej wykonaniu Bella nie jest typową księżniczką Disneya, lecz niezależnie myślącą outsiderką, nowoczesną kobietą w archaicznym, patriarchalnym świecie. – To ona jest naprawdę niebezpieczną postacią w tej społecznej strukturze – mówił przed premierą reżyser Bill Condon. Także w „Pięknej i Bestii” pojawia się pierwsza w filmach Disneya postać homoseksualna, co wywołało protesty nie tylko w takich krajach jak Malezja czy Rosja, gdzie rozważano wycofanie filmu z dystrybucji, ale i w samym USA – jedno z kin w stanie Alabama zrezygnowało z tego powodu z wyświetlania superprodukcji.

Obsada dubbingu „Króla Lwa” zaś niemal w całości składa się z czarnoskórych aktorów – w przeciwieństwie do oryginału, gdzie większości bohaterów głosów użyczyli biali. Nam może to się wydawać niewielką zmianą – szczególnie jeśli dystrybutor zdecyduje się na pokazywanie filmu wyłącznie w polskiej wersji językowej – ale z punktu widzenia ruchów emancypacyjnych w USA to więcej niż gest. Zwłaszcza że tytułową rolę dostał Donald Glover, nie tylko aktor, lecz także raper ukrywający się pod pseudonimem Childish Gambino, który głośnym teledyskiem do piosenki „This Is America” wywołał rok temu olbrzymią dyskusję na temat postępującej dyskryminacji Afroamerykanów.

Zwiastuny wskazują, że reżyser Jon Favreau trzyma się wiernie oryginału – czy zdecydował się na poważne zmiany, zobaczymy po premierze. Dla porównania, w „Dumbo” Tim Burton poczyna sobie z pierwowzorem całkiem śmiało. Rezygnuje niemal całkowicie z antropomorfizacji zwierzęcych bohaterów, zastępując ich ludzkimi postaciami, zaś fabuła oryginału stanowi mniej więcej połowę scenariusza nowej wersji. To, co zostało dopisane, jest już komentarzem na temat sławy, popularności i chciwości, wzbogaconym o antykorporacyjne (co – w przypadku filmu wyprodukowanego przez studio Disneya – wydaje się nieodmiennie zabawne) i proekologiczne przesłanie.

Pinokio wraca

Dla studia Disneya remaki to także szansa na przyciągnięcie do pracy nowych artystów: nie tylko znakomitych aktorów, lecz także utalentowanych filmowców. Obok zaprawionych w bojach z wysokobudżetowym kinem rzemieślników, takich jak Favreau czy Guy Ritchie, Disney zatrudnia wizjonerów pokroju Burtona i takich artystów jak Kenneth Branagh. Sięga po nazwiska znane z kina niezależnego – jak Niki Caro, twórczyni „Jeźdźca wielorybów” i „Azylu”, która pracuje właśnie nad nową wersją „Mulan” (premiera w marcu 2020 r.) – i po specjalistów od kina gatunkowego, jak Rob Marshall, reżyser „Chicago” i „Mary Poppins powraca”, który szykuje się do realizacji filmowego musicalu na podstawie „Małej syrenki”. Wytwórnia Disneya już w tej chwili dominuje na rynku kinowej rozrywki, ale plany ma mocarstwowe: poza wcześniej wymienionymi trwają już zaawansowane prace nad „Pinokiem”, „Dzwonnikiem z Notre Dame” oraz „Lilo i Stichem”. Na potrzeby serwisu streamingowego Disney+ mają zostać zrealizowane nowe wersje „Miecza w kamieniu” oraz „Piotrusia Pana”. Z bogatego katalogu pełnometrażowych animacji Disneya – dziś znajduje się w nim 57 pozycji, nie licząc filmów studia Pixar oraz tytułów produkowanych na potrzeby rynku wideo – można jeszcze długo wybierać. Na aktorską wersję „Krainy lodu” trzeba będzie więc jeszcze poczekać. Ale jeśli kolejne adaptacje okażą się równie kasowymi przebojami, co wcześniejsze, pewnie krócej, niż się wydaje.

Okładka tygodnika WPROST: 20/2019
Więcej możesz przeczytać w 20/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 20/2019 (1885)

  • Politycy powinni świętować Dzień Dziecka 12 maj 2019, 20:00 Okazało się, że w polskiej polityce, tak bardzo przeżartej konfliktem, istnieje nieprzekraczalna granica: los i dobro dzieci. Po piątkowej publikacji, której bohaterami stali się adoptowani syn i córka Mateusza Morawieckiego, słowa... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 12 maj 2019, 20:00 NIE MILKNĄ ECHA TRZECIOMAJOWEGO WYKŁADU DONALDA TUSKA NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM. W szeregach Platformy Obywatelskiej wciąż plotkuje się o tym, czy były premier wiedział, jaki charakter będzie miało wystąpienie Leszka Jażdżewskiego.... 6
  • Obraz tygodnia 12 maj 2019, 20:00 2 godziny to czas, w jakim Eliud Kipchoge chce wczesną jesienią przebiec maraton (42 196 m). Jego dotąd najlepszy wynik to 2:01.39 Przegrani Jacek Dubois i Roman Giertych będą pierwszymi adwokatami, którymi zajmie się Izba Dyscyplinarna... 9
  • Info radar 12 maj 2019, 20:00 WHO odciąga dzieci od smartfonów Dzieci poniżej piątego roku życia nie powinny spędzać przed ekranami urządzeń elektronicznych więcej niż godzinę dziennie – radzi Światowa Organizacja Zdrowia. Smartfony coraz częściej zastępują... 10
  • Uderzyć w dzieci premiera 12 maj 2019, 20:00 MASZ DZIEWIĘĆ LAT, CHODZISZ DO SZKOŁY, ZACZĄŁEŚ FUNKCJONOWAĆ w grupie rówieśniczej, od początku masz pod górę, bo twój tata jest premierem. Może jeszcze niezbyt często zaglądasz do sieci, ale jednak z jej czeluści docierają do... 11
  • Trzeba stawiać na swoim 12 maj 2019, 20:00 Rozmowa z Dominiką Kluźniak, aktorką 12
  • Tęczowa korona 12 maj 2019, 20:00 Czy, jak i dlaczego obraża uczucia religijne? A jeśli nie obraża, to o co chodzi w całym tym zamieszaniu? 13
  • Jestem łagodny jak synogarlica 12 maj 2019, 20:00 Daj mi, Boże, taką przytomność i siłę umysłu, jaką ma dzisiaj Jarosław Kaczyński – mówi Joachim Brudziński, minister spraw wewnętrznych i administracji. 15
  • Polska wojna religijna 12 maj 2019, 20:00 Przeżywamy właśnie kolejny odcinek polskiego piekiełka. Niestety, znowu z Kościołem w roli głównej. 20
  • Pustosłowie doskonałe 12 maj 2019, 20:00 Zapewne nie mogło być inaczej wobec niezliczonej liczby konfliktów i sprzeczności interesów. Ale w takiej sytuacji lepiej było w ogóle nie świętować 40-lecia pierwszych wyborów do Parlamentu Europejskiego, aniżeli uroczyście uchwalać... 22
  • Dwaj panowie i Pałac 12 maj 2019, 20:00 Wszystko wskazuje na to, że Andrzej Duda i Donald Tusk rozpoczęli właśnie rywalizację o prezydenturę. 24
  • Kościół umiera 12 maj 2019, 20:00 Jeśli dożyję tego, że katolicy są w Polsce słabszą, dyskryminowaną mniejszością, będę bronić ich praw 27
  • Ten film rozjechał mnie emocjonalnie 12 maj 2019, 20:00 Ofiary pedofilii, które ze mną rozmawiały, mówiły, że po opowiedzeniu swojej historii poczuły się lepiej. Ja kby zrzuciły ciężar – mówi Tomasz Sekielski, dziennikarz, autor filmu „Tylko nie mów nikomu”. 28
  • Bezpieczeństwa w ogóle nie było 12 maj 2019, 20:00 Za życie i zdrowie najważniejszych osób w państwie odpowiedzialni są amatorzy, w dodatku ręcznie sterowani przez polityków. Niech nikogo nie dziwi tak duża liczba wypadków i kolizji – mówi Jerzy Dziewulski, specjalista od spraw bezpieczeństwa. 32
  • Eko, zdrowo i śmiertelnie niebezpiecznie 12 maj 2019, 20:00 Miasta w Polsce nie są gotowe na rosnącą liczbę rowerzystów, a przepisy ruchu drogowego nie uwzględniają istnienia elektrycznych hulajnóg czy monocykli. 36
  • Polskie Gepardy 12 maj 2019, 20:00 Przedstawiamy tegoroczne zestawienie 50 najszybciej rozwijających się firm. 40
  • Wakacje ze strajkami 12 maj 2019, 20:00 Brak wypłat 500+, zagrożony eksport polskiego mięsa, sparaliżowane prokuratury i sądy, w których nie ma kto wydawać wyroków. To nie scenariusz filmu katastroficznego, tylko bardzo prawdopodobna wizja tego, co będzie się działo w Polsce w najbliższych miesiącach. 47
  • To nie jest kraj dla innowatorów 12 maj 2019, 20:00 Za kilka tygodni w USA rusza proces Elizabeth Holmes, nazywanej największą mistyfikatorką w historii Doliny Krzemowej. W Polsce też nie brakuje startupowych bajerantów. Kuszą ich miliony z publicznych pieniędzy. 51
  • Hossa Bessa 12 maj 2019, 20:00 Wokół Księżyca Wrocławska spółka Scanway razem z berlińską firmą German Orbital Systems chcą wysłać satelitę na Księżyc. Kilka dni temu Polacy podpisali z Niemcami list intencyjny w tej sprawie. Głównym zadaniem satelity ma być... 54
  • Targi Kielce: świetny początek sezonu 12 maj 2019, 20:00 Liczymy, że znakomita tendencja utrzyma się do końca tego roku – mówi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce. 55
  • XI Europejski Kongres Gospodarczy 12 maj 2019, 20:00 Przyjadą politycy i samorządowcy, ekonomiści i prezesi firm oraz start-upowcy – w ciągu trzech majowych dni Katowice będą gościć XI Europejski Kongres Gospodarczy. 56
  • Przewodnik po III wojnie światowej 12 maj 2019, 20:00 Wojny celne, przewroty, rebelie, naloty, próby rakietowe. Nie ma dnia, żebyśmy nie byli bombardowani hiobowymi wieściami z całego świata. „Wprost” wyjaśnia, kto z kim tak naprawdę wojuje i dlaczego wszystkie te wydarzenia są ze sobą ściśle powiązane. 58
  • Włoskie sposoby 12 maj 2019, 20:00 W Pentedattilo byłam po raz pierwszy w latach 90., kiedy ta kalabryjska wioska, malowniczo przyczepiona do skalistego zbocza góry Monte Calvario, nie była jeszcze turystyczną atrakcją. Pokazali mi ją znajomi z Reggio di Calabria, bo... 62
  • Piersi do (wy) leczenia 12 maj 2019, 20:00 Około 18 tys. kobiet w Polsce słyszy co roku diagnozę: rak piersi. Dobra wiadomość: są coraz skuteczniejsze metody leczenia. Niestety, nie wszystkie dostępne w Polsce. 66
  • Zagraj to jeszcze raz, Walt 12 maj 2019, 20:00 Jeszcze w maju na ekrany kin trafi „Aladyn”. W lipcu – „Król Lew”, a pod koniec roku – „Zakochany kundel”. Studio Walt Disney Pictures daje nowe życie swoim dawnym przebojom. Dostosowuje je do współczesności i odnosi ogromne sukcesy. 68
  • Spektakle nowoczesności, spektakle propagandy 12 maj 2019, 20:00 Dwie nowe wystawy w Zachęcie pozornie różni wszystko: jedna dotyczy czasopisma „Polska”, druga lalkarstwa. Jednak obie pokazują działanie kultury wizualnej doby PRL. Kompetentnie, przystępnie, pasjonująco, a przede wszystkim niejednoznacznie. 72
  • Koniec rasizmu i męskiego świata 12 maj 2019, 20:00 Opowiadania to specjalność amerykańskiej kuchni literackiej. Krótkie i zwarte, na ogół trafiają w nastroje społeczne i na bieżąco opisują ukryte lęki. Dotyczy to dawnej mistrzyni tak samo jak teraz debiutującej autorki. 76
  • Pamelo, żegnaj! 12 maj 2019, 20:00 Piosenki Izabeli Skrybant-Dziewiątkowskiej przez całe dziesięciolecia były jak butelka koniaku w barku meblościanki na wysoki połysk. 79
  • Wydarzenie 12 maj 2019, 20:00 Chory na Polskę Może potrzebowaliśmy tych trzech lat od śmierci mistrza, żeby docenić, ile dla nas naprawdę znaczył? Wystawa „Wajda” w Muzeum Narodowym w Krakowie jest hołdem dla wybitnego reżysera. Przypomnieniem o jego miejscu w... 82
  • Film 12 maj 2019, 20:00 Urok zbrodniarza „PODŁY, OKRUTNY, ZŁY”, reż. Joe Berlinger, Best Film „ROZMOWY Z MORDERCĄ: TAŚMY TEDA BUNDY’EGO”, reż. Joe Berlinger, Netflix Wostatnich latach filmowy świat żył już losami Teda Kaczyńskiego, O.J. Simpsona,... 83
  • Muzyka 12 maj 2019, 20:00 Delikatne wampiry Reprezentanci niezależnego rocka ze wschodniego wybrzeża USA Vampire Weekend komponują zgodnie z beatlesowską zasadą: wzmacniane chórkami zwrotki i łatwe do powtórzenia refreny. Może dlatego zgrabnie napisane kawałki... 84
  • Książka 12 maj 2019, 20:00 Zło i piękno Autor wybitny, to i teksty świetne. Jaume Cabré, dobrze znany u nas od kilku lat numer jeden literatury katalońskiej, wydał nową książkę – zbiór opowiadań, który swoim klimatem nawiązuje do jednej z najbardziej... 85
  • Kalejdoskop 12 maj 2019, 20:00 Nowe mitologie W „Encyklopedii wczesnej Ziemi” Isabel Greenberg zabiera czytelników do świata dziecięcych baśni z przeróżnych stron świata, które pochłaniało się niegdyś całymi tomiszczami. Jakże przyjemnie jest odkryć, że era... 86
  • Ślubne show 12 maj 2019, 20:00 Ludzie wydają ogromne pieniądze, bo wiedzą, że będą oceniani. Nie tylko przez zaproszonych gości, ale też przez cały świat, któremu dostęp do tego wyjątkowego dnia dają za sprawą mediów społecznościowych – mówi Gok Wan, brytyjski stylista, który ostatnio pomaga Polkom wybierać... 88
  • Wyprawić wesele i nie zwariować 12 maj 2019, 20:00 Branża weselna wciąż udowadnia, że przyszłych małżonków planujących „ten dzień” ograniczają w zasadzie tylko wyobraźnia i stan konta. Oto przewodnik po tegorocznych trendach ślubnych. 90
  • Handel wymienny 12 maj 2019, 20:00 Lubię być inspirowana. Uwielbiam ten stan, kiedy pod wpływem czegoś, co zobaczę, jakiejś rozmowy czy muzyki, powstaje we mnie impuls twórczy, czy w pracy nad rolą, czy w wymyślaniu nowego projektu. Iskra zapalna, która pobudza twórcze tętno. I to podniecenie, że rodzi się „coś”. 92
  • W mundurkach i z twarogiem 12 maj 2019, 20:00 Nazywanie mieszkańców Wielkopolski pyrami nie jest szczytem elegancji, ale ma głęboką tradycję. Zwłaszcza w odniesieniu do kulinariów. 94
  • Jak założyć pasiekę w mieście 12 maj 2019, 20:00 Miejski miód wcale nie jest niezdrowy. Badania pokazują, że zawiera znacznie mniej zanieczyszczeń niż ten produkowany na wsi. 95
  • Trendy miesiąca 12 maj 2019, 20:00 Tęczowe tango Choć kursy tanga dla par jednopłciowych na świecie mają się dobrze, ludzie, którzy do tej pory próbowali zarażać Polaków pomysłem organizowania podobnych i u nas, raczej nie mieli szczęścia. Ale Tomasz Sępowicz,... 97
  • Zrób sobie... Brudzińskiego 12 maj 2019, 20:00 Pamiętacie skecz Monty Pythona o hiszpańskiej inkwizycji? Minister Brudziński chętnie Wam go przypomni o 6 rano. 98

ZKDP - Nakład kontrolowany