Krem de la crème

Krem de la crème

Anna Lewandowska
Anna Lewandowska / Źródło: Instagram
Lewandowska, Chodakowska, Janda, Rusin, Majdan. Polskie gwi azdy oszalały na punkcie produkcji własnych kosmetyków. Nic dziwnego, skoro 22-letnia Kylie Jenner, czyli najmłodsza miliarderka na świecie, sprzedała właśnie połowę udziałów w swojej firmie kosmetycznej za 600 mln dolarów.

To już dziś, już teraz! Złap swój Phlov! Przeszło dwa lata pracy i mamy to! Jedyne takie na polskim rynku kosmetyki: innowacyjne, naturalne, wegańskie, które redefiniują sposób dbania o skórę” – ogłosiła w październiku na Instagramie Anna Lewandowska, sportsmenka, bizneswoman i jedna z najbogatszych Polek. Phlov to jej najnowsze komercyjne dziecko – marka kosmetyków premium do kupienia w internecie i sieci perfumerii Sephora. Słynna trenerka zapewnia, że to prawdziwa kosmetyczna rewolucja, bo jej firma korzysta z najlepszych surowców na świecie i jako pierwsza w Polsce wykorzystuje odkrycia z dziedziny neuronauki. Do wyboru jest 16 produktów, m.in.: kremy pod oczy, do twarzy (od 49 do 159 zł), żele do mycia oraz balsamy do pielęgnacji ciała (od 49 do 89 zł).

Parę miesięcy wcześniej ze swoimi naturalnymi kosmetykami beBIO wystartowała największa rywalka Lewandowskiej, czyli Ewa Chodakowska. W ofercie ma już kilkadziesiąt różnych żeli, balsamów, dezodorantów, mydeł i kremów do rąk. Nie ma ich w Sephorze, ale są w sieci drogerii Rossmann. No i w sklepie internetowym. Ceny dość przystępne, bo np. żel pod prysznic 400 ml kosztuje 19,99 zł. „Trenerka wszystkich Polek” twierdzi przy tym, że kosmetyki testowała na sobie, rodzinie i przyjaciołach i dopiero gdy wszyscy byli zadowoleni, ruszyła z ich masową produkcją. Chodakowska chce wysyłać swoje kosmetyki także za granicę. Zresztą już to robi, bo można je kupić w Wielkiej Brytanii i USA. Dzisiaj każda polska gwiazda marzy o tym, żeby mieć własną linię kosmetyków.

Luksusowe kremy z kolagenem dla pań i przeciwzmarszczkowe dla panów sprzedaje Krystyna Janda. Balsamy, szampony i odżywki produkuje Kinga Rusin. Własne perfumy wprowadził na rynek Radosław Majdan. Mówi, że stworzył zapach „dla osób pewnych siebie i własnego zdania”. W Polsce przeżywamy celebrycki boom na kosmetyki. Pytanie, czy na tym wszystkim da się zarobić, bo o tym, że można stracić, przekonała się już jakiś czas temu Grażyna Szapołowska. W 2001 r. wprowadziła na rynek kosmetyki pielęgnacyjne Sza. Niestety, kremy oparte na tajemniczej recepturze na bazie dzikiego ryżu poniosły sromotną klęskę. Koszt nieudanego eksperymentu: prawie 4 mln zł.

Walki w kremie

To, że celebryci lgną do branży kosmetycznej, nie dziwi Anny Szmei, bo segment beauty od zawsze bazował na znanych nazwiskach. Przecież już na początku ubiegłego wieku kosmetyki firmy Max Factor od pochodzącego ze Zduńskiej Woli Maksymiliana Faktorowicza reklamowały największe gwiazdy Hollywood. Polak, który po trzydziestce wyemigrował do USA, gdzie zrobił gigantyczną karierę, charakteryzował Charliego Chaplina, Franka Sinatrę czy Marlenę Dietrich. Zdobył nawet Oscara za charakteryzację, a w latach 30. jego pudry, cienie i szminki były już eksportowane do 80 krajów. – Gwiazdy od dekad były wykorzystywane do promocji kosmetyków na świecie, a zależności między wizerunkiem a wynikami sprzedaży nie sposób zignorować. Dlaczego więc nie stworzyć marki własnej i nie wykorzystać tego trendu? – pyta Szmeja, która kieruje firmą badawczą Retail Institute.

Tak pomyślała Krystyna Janda, której kosmetyki pojawiły się w sprzedaży w 2015 r. Kremy, maseczki i balsamy sprzedaje warszawska spółka o „zaskakującej” nazwie… Krystyna Janda, ale aktorka ma w niej jedynie 15 proc. udziałów. Firmę tak naprawdę kontroluje Jarosław Cybulski, znany menedżer z branży kosmetycznej, który kierował tak znanymi markami jak Soraya czy Dermika. W zeszłym roku Cybulski i Janda sprzedali produkty za prawie 14,5 mln zł. Na kosmetykach zarobili na czysto ponad 460 tys. zł. Lepsze wyniki miała prezenterka TVN Kinga Rusin. Kosmetyki pod marką Pat&Rub sprzedaje przez własną spółkę EcoIdea, którą dzisiaj prowadzi ze znanym prawnikiem i swoim życiowym partnerem Markiem Kujawą. W zeszłym roku para sprzedała produkty za ponad 23 mln zł. Prawie 3 mln zł stanowił zysk netto. Ale nie od razu było tak różowo. Rusin założyła kosmetyczny biznes w 2008 r. razem ze swoją, raczej już byłą, przyjaciółką, Magdaleną Hajduk. Prezenterka została twarzą i właścicielką marki, Hajduk – właścicielką receptur.

Taki podział doprowadził w końcu do konfliktu, którego kulminację szeroko opisywały media, a komentowały same zainteresowane. Ich drogi rozeszły się ostatecznie w 2016 r.: dziennikarka zabrała ze spółki markę, a Hajduk założyła własną. I tak w 2018 r. połowę udziałów w Pat&Rub przejął Marek Kujawa. Od tamtej pory wyniki finansowe i liczba klientów poszły mocno w górę. I to mimo że ceny kosmetyków Pat&Rub mogą niektórych przyprawić o zawrót głowy. 50 ml kremu do twarzy o objętości jednego kieliszka wódki potrafi kosztować 169 zł. „Nie byłoby tego niesamowitego sukcesu, gdyby nie fani Pat&Rub, którym non-stop dziękujemy za zaufanie, niesamowity entuzjazm, fantastyczne recenzje. To dzięki nim marka jest inna niż wszystkie, bo tworzy prawdziwą społeczność” – napisała na Instagramie Kinga Rusin. Sprzedaż napędzają właśnie media społecznościowe. Profile Kingi Rusin na Instagramie i Facebooku śledzi łącznie ponad 800 tys. ludzi. Jeszcze lepszymi zasięgami w sieci mogą się pochwalić Anna Lewandowska i Ewa Chodakowska. Ta pierwsza przy prawie 5 mln fanów została niedawno okrzyknięta najbardziej wpływową kobietą w polskim internecie. Chodakowską śledzą na Facebooku 2 mln osób, na Instagramie 1,7 mln. Internauci oczami wyobraźni już widzą, jak gwiazdy same odmierzają składniki, ucierają kremy i nalewają je z wielkiej kadzi do małych słoiczków. Potem pakują w pudełka, zamawiają kuriera i wysyłają im pod drzwi. Oczywiście to wszystko nieprawda.

Jak sprzedać twarz

Na premierach kosmetyków gwiazdy zarzekają się, że ich udział w tym biznesie to dużo więcej niż tylko reklamowanie ich swoim wizerunkiem. – Nie jestem i nie chciałam być tylko twarzą, ale przede wszystkim współtwórczynią marki, którą stworzyłam ze specjalistami kosmetycznymi. Od nich nauczyłam się, jak ważne jest to, co nakładamy na nasze ciało, bo skóra to nasz największy organ i chłonie wszystko! Każdy mój kosmetyk testuję na sobie, najbliższej rodzinie i przyjaciołach. Dopiero kiedy wszyscy jesteśmy naprawdę zadowoleni z efektów, wchodzimy w etap produkcji. Niektóre receptury przerabialiśmy nawet 4-5 razy, aż w końcu wszyscy byli zachwyceni – zdradza nam kulisy pracy nad swoimi produktami Ewa Chodakowska. O swoim zaangażowaniu zapewnia też Anna Lewandowska: – W ten projekt włożyłam mnóstwo czasu i jeszcze więcej serca. Każdy szczegół: skład, zapach, konsystencja, zostały odpowiednio dobrane i dopracowane. Korzystaliśmy z najlepszych surowców na świecie. Odpowiednia pielęgnacja skóry jest równie istotna co zdrowa dieta. Dlatego na etapie pracy nad produktem korzystałam ze swojego doświadczenia i wiedzy o superfoods, biofermentach, adaptogenach i wyciągach z roślin i owoców – informuje gwiazda.

Z czasem wiele gwiazd przekazuje biznes w ręce doświadczonego menedżera. Takiego jak Jarosław Cybulski, menedżer Krystyny Jandy, z wykształcenia chemik z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. To on ściągnął do firmy Jandy ekipę specjalistów, którzy wcześniej pracowali m.in. w Dermice. Taki zespół jest niezbędny, bo pilnowanie kosmetycznego interesu to na co dzień czasochłonna i wymagająca robota. Przekonała się o tym Daria Prochenka, założycielka i prezes Clochee. Choć nie była celebrytką, sześć lat temu porwała się na stworzenie firmy kosmetycznej produkującej ekologiczne i naturalne kosmetyki. Na swój biznesplan pozyskała euro z Brukseli. Na początku ciężko było się wepchać na półkę w drogerii, bo dystrybutorzy mają już przecież do wyboru masę różnych marek. Pomogła za to współpraca z gwiazdą Agnieszką Maciąg. Dziś Clochee dostarcza na polski i zagraniczny rynek tak wiele kosmetyków (ma 90 różnych produktów w ofercie), że do ich wytworzenia potrzebuje trzech niezależnych zakładów produkcyjnych. – Nowe firmy wciąż zalewają rynek, co widać na kanałach blogerek i na branżowych targach. Sklepowe regały nie są z gumy i nie pomieszczą wszystkich. Ten, kto jest widoczny, ma szansę na popularność, a co za tym idzie, na znalezienie stabilnego miejsca wśród silnej konkurencji – mówi Prochenka. Ale czy znana twarz gwarantuje sukces?

Pozew od chanel

Anna Szmeja uważa, że raczej nie, choć na pewno w pierwszej fazie budowania biznesu może w znaczący sposób pomóc w tworzeniu sieci dystrybucji, sprzedaży i promocji. – Jeżeli jednak firma nie będzie się dynamicznie rozwijała, nie spełni składanej klientowi obietnicy, to po kilku latach niechybnie zniknie z rynku jak wiele innych. Tu nie ma taryfy ulgowej – twierdzi ekspertka.

O tym, że kosmetyki to wcale nie jest taki lekki biznes, przekonał się niedawno Radosław Majdan. Znany piłkarz i mąż gwiazdy Małgorzaty Rozenek kilka lat temu wprowadził na rynek perfumy dla mężczyzn RM Vabun. Chociaż w zeszłym roku firma miała 3 mln zł przychodu ze sprzedaży, to zanotowała 157 tys. zł straty. Do tego doszły kłopoty z prawami do znaku towarowego. W listopadzie 2018 r. Majdan dostał pismo z kancelarii prawnej reprezentującej szwajcarską spółkę Chanel SARL, w którym producent kosmetyków domagał się wycofania ze sprzedaży perfum Vabun for Lady No. 5, bo ich nazwa i logo mogą się kojarzyć z marką perfum Chanel No. 5. Ostatecznie podpisano ugodę: marka musi zniknąć z rynku, a jej sporne opakowania i materiały promocyjne zostaną zniszczone.

Biznes w czasach instagrama

Jak to więc jest z tym kosmetycznym biznesem gwiazd? Wchodzić czy lepiej odpuścić? 22-letnia Kylie Jenner, amerykańska celebrytka z klanu Kardashianów, najmłodsza miliarderka na świecie i globalna influencerka, poradziłaby pewnie, żeby na rynek wchodzić. Jenner może tak powiedzieć, bo właśnie za 600 mln dolarów sprzedała większość udziałów w stworzonej przez siebie pięć lat temu (tak, miała 17 lat!) firmie kosmetycznej Kylie Cosmetics. Szczęśliwym nabywcą 51 proc. udziałów został międzynarodowy koncern kosmetyczny i największa na świecie firma perfumeryjna Coty. Po transakcji 22-latka nadal będzie twarzą marki, której zapewni promocję w swoich mediach społecznościowych (na różnych kanałach śledzi ją prawie 300 mln osób).

Z kolei Coty zajmie się m.in. produkcją, dystrybucją i wprowadzaniem na rynek nowych produktów Kylie Cosmetics. Partnerstwo celebrytki z Coty to znak czasu, bo pokazuje, jak wielkie koncerny kosmetyczne próbują się odnaleźć w świecie, gdzie trendy dyktują gwiazdy Instagrama. Związanie się z nimi jest dla gigantów szansą na utrzymanie swoich dotychczasowych przyczółków. Przy okazji transakcja Coty–Jenner jeszcze bardziej zaostrzy apetyty celebrytów na wypróbowanie swoich sił w branży, w której sukces przed Kardashianką odniosły też m.in. aktorki: Gwyneth Paltrow z marką Goop i Jessica Alba z brandem Honest czy piosenkarka Rihanna, która dwa lata temu wystartowała z kosmetykami pod szyldem Fenty Beauty.

– Wiele firm i osób będzie próbowało pójść drogą Jenner. Duże korporacje, nawet te z rodzimego podwórka, deklarują przeznaczanie w przyszłym roku większych środków na działania w mediach społecznościowych i wykorzystanie influencerów do działań promocyjnych. To naturalny efekt rozwoju kanału sprzedaży online i prób dotarcia do z natury nieufnych i wyczulonych na fałsz młodszych klientów – twierdzi Anna Szmeja. Miliony na koncie Kylie Jenner zadziałają też na wyobraźnię polskich gwiazd internetu i zapewne wkrótce będziemy świadkami powstawania kolejnych kosmetycznych biznesów, gdzie oprócz pięknego zapachu i delikatnej konsystencji liczyć się będzie znana twarz z zasięgami na fejsie i insta. A dla tych bez kont w społecznościówkach zostanie inne popularne w branży kosmetycznej nazwisko, czyli stara, dobra Pani Walewska.

Okładka tygodnika WPROST: 50/2019
Więcej możesz przeczytać w 50/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 50/2019 (1915)

  • Numer z mroku 8 gru 2019, 20:02 Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, więc niedługo politycy zaczną mówić ludzkim głosem. Będą fotografować się przy choince i składać nam życzenia, może podzielą się opłatkiem. Nie dajmy się im jednak zwieść – to... 8
  • Niedyskrecje parlamentarne 8 gru 2019, 20:02 Olsztyński poseł Lewicy MARCIN KULASEK, sekretarz generalny SLD, w rozmowie z Interią wyżalił się, że za 9 tys. zł na rękę miesięcznie nie da się przeżyć w Warszawie. Zwłaszcza bez aneksu kuchennego. Nawet gdy ma się mieszkanie i... 12
  • 7 dni dookoła świata 8 gru 2019, 20:02 Nato dyscyplinuje Turcję Prezydent Erdogan uzależniał swoją zgodę na wzmacnianie sił NATO w Polsce i krajach bałtyckich od natowskiego wsparcia dla operacji tureckich przeciwko Kurdom w Syrii. Na rocznicowym szczycie Sojuszu w Londynie nie... 14
  • Obraz tygodnia 8 gru 2019, 20:02 90 lat temu urodził się Stanisław Bareja (przeżył 57 lat). Nadal skutecznie bawi Wygrani Bracia Sekielscy Znaleźli się na liście 50 osób Bloomberga, które zdefiniowały 2019 rok. Przegrany Kamil Durczok Niegdyś gwiazda dziennikarstwa... 17
  • Nie zaglądam facetowi do komórki 8 gru 2019, 20:02 Rozmowa z Anitą Sokołowską, aktorką. 18
  • Latkowski do świadka koronnego: to, co robisz, to bezczelność 8 gru 2019, 20:02 Oszukujesz wielu ludzi na setki milionów złotych w jednej z największych afer ostatnich lat, jesteś bezkarny, żyjesz jak król, puszysz się. A dziennikarza, który ten proceder opisuje, oraz redakcję, która ma odwagę to opublikować, masz czelność podawać do sądu. 19
  • Nowy kandydat 8 gru 2019, 20:02 Zarabiał jako telewizyjny celebryta, obnosi się ze swoja religijnością, wydaje szlachetne książki, udziela się charytatywnie. Oto Szymon Hołownia. Czy byłby dobrym prezydentem? 20
  • Jak zabijał „Krwawy Tulipan” 8 gru 2019, 20:02 Mariusz G. z Kołobrzegu to pierwszy w historii polskiego wymiaru sprawiedliwości seryjny morderca, który zabijał dla pieniędzy. 23
  • Karp i milicjant 8 gru 2019, 20:02 Omal nie udławiłam się herbatą, kiedy przeczytałam, że Senat Berlina niepokoi się wypowiedzeniem przez właściciela kamienicy umowy dwóm nocnym klubom. „Niestety, stopniowo zanika berlińska scena klubowa – ubolewał Christian Goiny,... 29
  • Koniec zakonu PC 8 gru 2019, 20:02 Starzy druhowie Jarosława Kaczyńskiego potracili po wyborach atrakcyjne stanowiska. W zamian chcą miejsc w spółkach Skarbu Państwa. Szykuje się kolejna wojna wewnątrz obozu władzy. 31
  • Sposób na Banasia 8 gru 2019, 20:02 Ujawniamy szczegóły nieformalnego porozumienia, jakie PiS zawarł z szefem NIK Marianem Banasiem. 34
  • Kameleon doskonały 8 gru 2019, 20:02 Dość nikłym echem odbiły się obwieszczone przez Donalda Tuska ambicje przebudowania polskiej sceny politycznej. Być może zresztą jest tak, że skoro sugestie i półsłówka Tuska na temat jego hipotetycznej nowej partii padają już co... 37
  • Nie bronię polskich sędziów 8 gru 2019, 20:02 Reforma sądów w wykonaniu Prawa i Sprawiedliwości polega na zastąpieniu starej kasty nową. Swoją. Nie zmienia to tego, że nasz wymiar sprawiedliwości wymaga radykalnej demokratycznej przebudowy. 38
  • Dojrzali tatusiowie 8 gru 2019, 20:02 Jest wiele powodów, dla których warto zostać ojcem w podeszłym wieku. I kilka poważnych, dla których nie warto. 42
  • Państwo pod sąd 8 gru 2019, 20:02 Obywatele chcą pokazać sprzeciw władzy, która lekceważy ich podstawowe prawa. Szukają sprawiedliwości już nie tylko na demonstracjach ulicznych, lecz także na sali sądowej. 46
  • W Taizé coś we mnie pękło 8 gru 2019, 20:02 Podczas tych spotkań różnorodność jest wartością – mówi przed Europejskim Spotkaniem Młodych we Wrocławiu abp Wojciech Polak, prymas Polski. 49
  • Castorama, czyli dobry sąsiad 8 gru 2019, 20:02 Castorama to nie tylko sklep, lecz także dobry sąsiad. Uczestniczymy w życiu lokalnych społeczności i je wspieramy – mówi Paweł Świętochowski, prezes Fundacji Castorama GoodHome. 52
  • Krem de la crème 8 gru 2019, 20:02 Lewandowska, Chodakowska, Janda, Rusin, Majdan. Polskie gwi azdy oszalały na punkcie produkcji własnych kosmetyków. Nic dziwnego, skoro 22-letnia Kylie Jenner, czyli najmłodsza miliarderka na świecie, sprzedała właśnie połowę udziałów w swojej firmie kosmetycznej za 600 mln... 55
  • Hossa Bessa 8 gru 2019, 20:02 Google bez gogli Pora umierać. Larry Page i Siergiej Brin, legendarni założyciele i długoletni prezesi Google'a, rezygnują ze swoich stanowisk w koncernie Alphabet, czyli spółce matce Google’a. Nowym szefem firmy ma zostać Sundar Pichai,... 58
  • Cenne nagrody i bezcenne informacje 8 gru 2019, 20:02 Wręczeniu nagród laureatom Złotej Setki Polskiego Rolnictwa towarzyszyły dyskusje o wyzwaniach stojących przed branżą rolno-spożywczą. Miały zaskakujący przebieg. 60
  • Przypadek z ASF? Nie sądzę 8 gru 2019, 20:02 Do Czech ASF przyjechał w resztkach jedzenia z Ukrainy, gdzie tego wirusa nikt nie zwalcza. Dlatego Ukraińcy mają u nas zakaz przywożenia swojego mięsa, ale i tak starają się je przewieźć – mówi Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi. 62
  • Rewolucja w ochronie roślin 8 gru 2019, 20:02 Zmieniamy się z producenta środków ochrony roślin w dostawcę kompleksowych rozwiązań dla rolnictwa – mówi Cezary Urban, dyrektor rozwiązań dla rolnictwa w BASF Polska. 64
  • Dobre partnerstwo 8 gru 2019, 20:02 Polskie firmy z powodzeniem współpracują z największymi globalnymi markami. Jedną z nich jest McDonald’s. 65
  • Orlen Paliwa – gwarancja jakości 8 gru 2019, 20:02 ORLEN Paliwa jest spółką o szerokim zakresie działalności. W jej ofercie znajdują się wszystkie produkty paliwowe Grupy Kapitałowej ORLEN. 66
  • Łowicz mlekiem płynący 8 gru 2019, 20:02 1906 r. – właśnie wtedy powstała Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Łowicz. Od tego czasu dostarcza na nasze stoły tradycyjne produkty mleczne. Idzie też z duchem czasu i ma w portfolio produkty dla wegan. 68
  • Wzór na konkurencję 8 gru 2019, 20:02 Trzy miliony złotych może otrzymać przedsiębiorca, który postawi na wzornictwo w firmie. Do końca lipca 2020 r. trwa nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Etapu II Wzoru na konkurencję Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. 70
  • PGNiG z ofertą fotowoltaiczną dla firm 8 gru 2019, 20:02 PGNiG Obrót Detaliczny uruchomiło ofertę „Fotowoltaika dla firm”. Przedsiębiorcy chcący korzystać z energii słonecznej mogą liczyć na kompleksową realizację inwestycji, atrakcyjną cenę i wsparcie doradcy. 71
  • Kult ekologicznej bogini 8 gru 2019, 20:02 Wiara w supermoce Grety Thunberg zaczyna przybierać rozmiary religijnego niemal uwielbienia, przed którym młodej szwedzkiej aktywistce trudno się bronić. 72
  • Odetchnij! 8 gru 2019, 20:02 Ta rada wcale nie jest taka prosta do zastosowania. Rośnie liczba osób, które cierpią na choroby dróg oddechowych. Wszystkiemu winne są zanieczyszczenie powietrza, wszechobecny dym tytoniowy i niezdrowa dieta. 76
  • Lek na wagę życia 8 gru 2019, 20:02 Nie wszyscy chorzy z agresywną postacią przewlekłej białaczki limfocytowej mają dostęp do kompleksowego leczenia 78
  • Księżniczka i hiacynt 8 gru 2019, 20:02 W polskiej rzeczywistości, także artystycznej, geje przez dekady pozostawali niemal niewidoczni. Dopiero Karol Radziszewski, którego retrospektywę można oglądać w warszawskim CSW Zamek Ujazdowski, podłożył ogień pod heteronormatywny charakter naszej sztuki. 80
  • Śląski pomidor 8 gru 2019, 20:02 Autobiograficzna opowieść Kazimierza Kutza ukazuje się pod tytułem „Będzie skandal”. Skan dalu nie będzie, bo jej autor był ironistą, a nie skandalistą. I wybitną, złożoną postacią, o której trzeba pamiętać. 84
  • Korzenie fundamentalizmu 8 gru 2019, 20:02 Dlaczego młodzi ludzie wychowani w demokratycznym świecie chcą poświęcić życie w imię skrajnych ideologii? – pytają bracia Dardenne, reżyserzy wchodzącego do kin „Młodego Ahmeda”. 88
  • Czas Fortynbrasa 8 gru 2019, 20:02 Hamlet” jest zawsze wyzwaniem. Dla Bartosza Szydłowskiego sztuka jest zadaniem artystycznym, misją społeczną. W „Hamlecie” wystawionym w Teatrze im. Juliusza Słowackiego ów uniwersalno-doraźny potencjał został jeszcze wzmocniony.... 90
  • Film 8 gru 2019, 20:02 Horror egzystencji „LIGHTHOUSE”, reż. Robert Eggers, UIP TO POPIS AKTORSKI WILLEMA DAFOE I ROBERTA PATTINSONA, operatorski Jarina Blaschke i reżyserski, ale też perfekcyjna robota scenografów, montażysty, kompozytora. Bo surowe,... 91
  • Muzyka 8 gru 2019, 20:02 Kraina łagodności Riverside, jeden z najbardziej znanych za granicą polskich zespołów, ma dość etykietki „rock progresywny”. Wcześniej chętnie eksperymentował z elektroniką, a teraz pokazuje akustyczne oblicze. Dla słuchaczy to... 92
  • Książka 8 gru 2019, 20:02 O literaturze Amos Oz, wybitny pisarz izraelski, zmarł w ubiegłym roku. W Polsce, jak w wielu innych krajach, miał oddanych wielbicieli, więc ta książka jest dla nich lekturą konieczną. To zapis rozmów, jakie prowadziła z nim redaktorka... 93
  • Powrót do Edenu 8 gru 2019, 20:02 Ponieważ wszystkie wspomnienia mojego pokolenia zaczynają się około początku lat 80. XX w., tak samo jest z prezentami. Był to okres, że tak powiem, sprzyjający autentycznej i nieudawanej radości z podarunków. Podarunki były w cenie,... 114
  • Nie wszystkie marzenia muszą się spełnić 8 gru 2019, 20:02 Miałam cudownych rodziców, do tej pory są dla mnie niedoścignionymi wzorami. Oczywiście wraz z upływem lat widzę błędy, jakie popełnili, ale mimo to nadal jestem wobec nich bezkrytyczna. 116
  • Jak pokonać nieśmiałość (trzy sprawdzone sposoby) 8 gru 2019, 20:02 Publiczne wystąpienia? W życiu! A może na przyjęciach stoisz wpatrzony w telefon – na wszelki wypadek, gdyby ktoś nieznajomy chciał do ciebie podejść? Na szczęście z nieśmiałością można sobie poradzić. Na początek proste... 118
  • Siuśpaj dla niewtajemniczonych 8 gru 2019, 20:02 Oryginalnym akcentem wigilijnej kuchni jest znane głównie w okolicach Tarnowa, w Woli Rzędzińskiej danie o nazwie siuśpaj, przyrządzane w starosłowiańskim duchu. 120
  • Monopolowa ze Lwowa 8 gru 2019, 20:02 Słynne lwowskie wódki wróciły do kraju po 72 latach emigracji. Ich powrót to okazja do przypomnienia niezwykłych losów rodziny Baczewskich. 121
  • Zrób sobie… Lewandowskiego 8 gru 2019, 20:02 Jak dobrze wypaść na Euro 2020? Wystarczy wyprodukować więcej Robertów Lewandowskich. Tylko prosimy nie tłumaczyć tej instrukcji na szwedzki! 122

ZKDP - Nakład kontrolowany