Kalejdoskop kulturalny

Kalejdoskop kulturalny

Dodano:   /  Zmieniono: 

KSIĄŻKA

Anglik we Francji

Stereotyp podpowiada, że dzieje stosunków angielsko-francuskich to historia kpin, wrogości i resentymentu – a ze strony Anglików również czegoś w rodzaju kompleksu niższości. Oczywiście, w każdym stereotypie jest szczypta prawdy, dowodzi tego choćby skłonność wyspiarzy do niewybrednych żartów na tematy francuskie. Ostatnio skorzystał z niej pisarz Stephen Clarke, wydając serię popularnych powieści satyrycznych z „Merde!” w tytule. Julian Barnes, wybitny angielski prozaik, a przy tym znawca francuskiej kultury, sytuuje się jednak na przeciwnym biegunie: jego spojrzenie na kraj za kanałem La Manche (lub, co znaczące, za Kanałem Angielskim) jest subtelne, uważne i dalekie od wszelkich generalizacji. Tego, że nie ma sobie równych w rozumieniu Francji i Francuzów, Barnes dowiódł już dawno, pisząc swój największy literacki przebój – „Papugę Flauberta” (1984), oryginalne połączenie powieści i szkicu biograficznego. W 2002 r. jego mądra frankofilia zaowocowała zbiorem esejów „Nic do oclenia”, który właśnie wychodzi w Polsce.Skąd ta fascynacja? „Francuzi są tacy... no cóż, francuscy, a tym samym stworzeni przez Boga w odpowiedni sposób – by wydawać się tak prowokująco różni od Brytyjczyków, jak to tylko możliwe. Katoliccy, kartezjańscy, śródziemnomorscy; makiaweliczni w polityce, jezuiccy w argumentacji, uwodzicielscy w seksie niczym Casanova. [...] Jakiż inny zestaw mógłby stanowić lepszy cel wściekłej nienawiści ze strony otumanionego piwem przygłupa, błogosławionego i dopingowanego przez brukowce?” – stwierdza Barnes. A rozprawiwszy się z brytyjską frankofobią, oferuje garść świetnych tekstów. Są tu m.in. przejmujące, inteligentne portrety francuskich pieśniarzy (Viana, Brela i Brassensa), reżyserów (Truffauta i Godarda), pisarzy (Baudelaire’a i – rewelacyjny – Georges’a Simenona), jest opowieść o Elizabeth David, kobiecie, która zrewolucjonizowała brytyjską kuchnię, jest wreszcie kilka esejów o ukochanym artyście Barnesa, Gustawie Flaubercie. Przy tym wszystkim „Coś do oclenia” pozostaje po angielsku ironiczne i zdystansowane. Oto wzór trudnej sztuki godzenia przeciwieństw. Piotr Kofta

JULIAN BARNES, „COŚ DO OCLENIA”, PRZEŁ. JAN KABAT, ŚWIAT KSIĄŻKI 2014

SZTUKA

Ja – zwierzę

JAK WYGLĄDAŁBY ŚWIAT BEZ ZWIERZĄT? – zastanawia się jednooki pies Lily, główny bohater filmu „Lily Does Derrida” amerykańskiej artystki Kathy High. Właśnie ich indywidualność i podmiotowość stała się tematem przewodnim prezentowanej w Orońsku wystawy „Ecce Animalia”. Na wystawie znalazły się zarówno klasyczne rzeźby (między nimi kilka stuletnich i starszych), jak i prace współczesnych artystów. Poza psimi i kocimi przedstawieniami – jako naszych najbliższych towarzyszy – pojawiła się też tematyka wykorzystywania i śmierci pozostałych zwierząt, m.in. w pracy Jarosława Modzelewskiego „Zabijanie świni”. Próżno tu jednak szukać spreparowanych ciał martwych zwierząt. Poza jednym wyjątkiem – rzeźbami Angeli Singer, która wykorzystuje wypchane zwierzęta z drugiej ręki, pozyskane m.in. na targach staroci czy od byłych myśliwych. Następnie zaś przerabia je w cukierkowy i zarazem mrożący krew w żyłach sposób – tak, że oglądamy ich rozprute wnętrzności zrobione z kolorowych koralików i błyskotek. Anna Maziuk

„ECCE ANIMALIA”, CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU, WYSTAWA CZYNNA DO 15 CZERWCA

TVP 2

TVP 10 lat w Unii

SERIA REPORTAŻY Z NOWYCH KRAJÓW CZŁON- KOWSKICH i dyskusja o Europie dziesięć lat po rozszerzeniu Unii jest koprodukcją trzech stacji telewizyjnych: MDR, Arte i polskiego TVP. To program o przemianach, szansach, ale i problemach Wspólnoty. Próba podsumowania dekady i diagnoza dzisiejszych społeczeństw tej części kontynentu.

„10 LAT W UNII – CZY WSZYSCY BĘDĄ ŚWIĘTOWAĆ?”, TVP 2, CZWARTEK, 1 MAJA, GODZ. 18.45

DVD „WPROST”

Brytyjska prowincja

W TYM TYGODNIU „WPROST” można kupić z filmem „Wszystko zostaje w rodzinie” na DVD. Przewrotna brytyjska komedia z Rowanem Atkinsonem, Kristin Scott Thomas i Patrickiem Swayzem to historia prowincjonalnego pastora nieudacznika i jego specyficznych krewnych. A przy okazji pokaz brytyjskiego poczucia humoru.

SZTUKA

Walka z wiatrakami

Igor Gorzkowski wydawał się świetnym kandydatem na reżysera Gogolowskiego „Rewizora”. W udanych przedstawieniach „Żółtej strzały” według Pielewina czy „Staruchy” Charmsa udowodnił, że jak mało który twórca w swoim pokoleniu czuje i rozumie subtelności rosyjskiej literatury łączącej szerokie gesty i ekstrawertyzm z często beznadziejnym poszukiwaniem sensu, metafizyką roz- rzedzoną w kieliszku wódki. A jednak klasyczny Gogol dał odpór jego ambicjom. Niepowodzenie jest pochodną braku zdecydowania. „Rewizor” według Gorzkowskiego to spektakl o wszystkim i o niczym. Reżyser chce być jednocześnie wierny Gogolowi i własnym intuicjom. Kompromis prowadzi na manowce. Przeniesiona w polskie realia jedna z najbardziej przenikliwych, ale i najzabawniejszych komedii rosyjskich staje się grubymi nićmi szytą satyrą przypominającą niesławną filmową serię Jacka Bromskiego „U Pana Boga w ogródku” zderzoną z bałamutnym przekonaniem reżysera o statusie wytrawnego psychologa stawiającego w nawias wszystko, co było u Gogola autentycznie zabawne lub ironicznie przerysowane. Z widowni na scenę wędrują kolejni smutni kabotyni, szulerzy, idioci, a jedna kreatura wydaje się gorsza od drugiej. Tyle że w pozbawionym energii spektaklu nie robi to wrażenia. Ot, kolejne mordy do odfajkowania. Z interpretacyjnym rozkrokiem nie poradzili sobie aktorzy Teatru Powszechnego, nawet tak doświadczeni jak beznamiętny Andrzej Mastalerz w tytułowej roli albo przesadnie roznamiętniony Horodniczy w wykonaniu Mariusza Benoit, który jednak ma przynajmniej wielką scenę finałową. Horodniczy zdradzony, upodlony, walczy z sobą, czyli z wiatrakami. Ze spektaklem jednak nie wygra. Łukasz Maciejewski

„REWIZOR”, REŻ. IGOR GORZKOWSKI, TEATR POWSZECHNY W WARSZAWIE

FILM

Przez ocean

Zdążyliśmy przywyknąć, że o losach polskich emigrantów najchętniej opowiadają obcokrajowcy. Amerykanin James Gray sięgnął po historię sprzed wieku. Bohaterka filmu „Imigrantka” Ewa Cybulska jest pielęgniarką z Katowic, która uciekając przed wielką wojną, na początku XX w. rusza z siostrą przez ocean. Ale tam czeka ją tylko upokorzenie. Badania lekarskie, kwestionariusze, przesłuchania. A później tania speluna, quasi-rewia upadająca pod naporem „ruchomych obrazów” i burdel. Gray pyta, na ile można nagiąć swoje zasady, walcząc o własne przetrwanie i życie najbliższych. Pokazuje mechanizmy trudnego przenikania do nowego, bardziej zamkniętego, niż się wydaje, społeczeństwa. Portretuje bohaterów, których los rzucił w miejsca, w jakich nigdy nie chcieli się znaleźć. Ludzi, którzy muszą wiecznie wybierać mniejsze zło. Grająca główną rolę Marion Cotillard po raz kolejny udowadnia, że jest ciekawą aktorką. Potrafi być na ekranie zarówno steraną życiem dziewczyną z zapadniętymi policzkami, jak i piękną kobietą. I nawet nieźle nauczyła się polskiego, jak na obcokrajowca (choć polskie rozmowy w domu wujostwa bohaterki bez napisów bywają trudne do rozszyfrowania). „Imigrantka” jednak nie grzeszy oryginalnością. Jest historią powolnego upadku wśród ogólnej znieczulicy, naszkicowaną grubą kreską, w szarych barwach. I w sumie tej posępnej, kolubrynowej, nużąco ciężkiej konstrukcji broni nie Cotillard, lecz Joaquin Phoenix. Aktor stworzył na ekranie bohatera prawdziwie wieloznacznego, który z drugiego planu wkracza na sam środek sceny. Rajfura, króla nocnego życia i ciemnych interesów, a jednocześnie człowieka skrzywdzonego, złaknionego uczucia, złamanego. On wyrywa tę imigrancką historię z kolein sztampy. Krzysztof Kwiatkowski

„IMIGRANTKA”, REŻ. JAMES GRAY, BEST FILM

FILM

Zła wieś

„LEKCJE HARMONII” były odkryciem festiwalu w Berlinie w 2013 r. Debiut Emira Baigazina to opowieść o przemocy. Okrucieństwie, którego 13-letni chłopak z kazachskiej prowincji uczy się od dziecka. W domu, gdzie babka bez mrugnięcia okiem zarzyna owce, albo w szkole, w której dzieciaki organizują się w gangi. Reżyser bez taryfy ulgowej pokazuje moralne wyjałowienie wsi w postsowieckiej republice. Krzysztof Kwiatkowski

„LEKCJE HARMONII”, EMIR BAIGAZIN, AURORA FILMS

FILM

W sieci

ZNÓW PRZESKAKUJE MIĘDZY WIEŻOW- CAMI NOWEGO JORKU i chroni mieszkańców miasta przed złem. Ale też kostium Człowieka-Pająka to dla Petera Parkera sposób na ucieczkę od zwyczajności przeciętnego, zwichrowanego nastolatka, od kłopotów sercowych, zaborczej ciotki, prób wyjaśnienia tajemnic z własnej przeszłości i codziennej rutyny. Sprawny reżyser Marc Webb, chemia między odtwórcami głównych ról Andrew Garfieldem i Emmą Stone, humor. „Niesamowitego Spider-Mana 2” po prostu dobrze się ogląda. Krzysztof Kwiatkowski

„NIESAMOWITY SPIDER-MAN 2”, REŻ. MARC WEBB, UIP

MUZYKA

Czarna dusza

KIEDYŚ ARTYSTYCZNY RÓWIEŚNIK AMY WINEHOUSE, na dwóch pierwszych albumach szukał muzycznej tożsamości, zawsze budowanej wokół charakterystycznego wokalu. Nowa płyta to już nieskrępowany niczym pokaz soulowo- -funkowych fascynacji artysty, od klasycznego brzmienia Motown z lat 60., przez zabawę w Prince’a na singlowej piosence „Scream”, po hiphopowy prawie flirt z Janelle Monáe. Wciąż trochę niedoceniany Nutini ma wszelkie szanse dołączyć do elitarnego klubu białych wokalistów o zdecydowanie czarnej duszy i głosie. Piotr Metz

PAOLO NUTINI, „CAUSTIC LOVE”, WARNER

MUZYKA

Po drugiej stronie szyby

NAJWAŻNIEJSZY ARTYSTA MUZYKI POPULARNEJ przełomu wieków dorobił się muzycznego CV zdumiewającego futurystyczną eklektycznością. Jego formalnie pierwszy solowy projekt jest refleksyjną, wyciszoną podróżą. Udział wspaniałych gości (Brian Eno, Natasza Khan) jest wisienką na torcie. To w całości osobiste dzieło artysty ze wspaniałym, przedwczesnym finałem w utworze „Hollow Ponds”. Co charakterystyczne, Albarn oddał produkcję krążka Richardowi Russellowi, z którym stworzył fantastyczną płytę Bobby’ego Womacka, sam koncentrując się na pracy po drugiej stronie studyjnej szyby. Piotr Metz

DAMON ALBARN, „EVERYDAY ROBOTS”, PARLOPHONE

KSIĄŻKA

W kamuflażu

TA KSIĄŻKA ZMIENIŁA NIEMCY – w każdym razie RFN. Dziennikarz Günter Wallraff jako turecki gastarbeiter Ali Sigirlioglu (ucharakteryzowany tak, że nie poznała go rodzona matka) zszedł pod powierzchnię bogatego mieszczańskiego społeczeństwa, próbując na własnej skórze przekonać się, jak wygląda codzienne życie imigrantów: piekło półniewolniczej pracy na czarno, samotność, poczucie odrzucenia. Wydane w 1985 r. „Na samym dnie” wywołało gigantyczny skandal, narażając autora na liczne procesy. Dziś to klasyka reportażu, ale wyzwanie rzucone przez Wallraffa kapitalizmowi i hipokryzji pozostaje nadal aktualne. Piotr Kofta

GÜNTER WALLRAFF, „NA SAMYM DNIE”, PRZEŁ. RYSZARD TURCZYN, AGORA 2014

KSIĄŻKA

Włosi górą

FUTBOL TO TROCHĘ WOJNA. Choćby wojna kultur, tradycji i narodowych emocji. Tak jak w świetnym „Calcio!” Kolumbijczyka Juana Estebana Constaína, historii akademickiego sporu, kto wymyślił piłkę nożną: Anglicy w XIX w. czy Florentyńczycy 400 lat wcześniej. Constaín korzysta z formuły powieści kampusowej (potraktowanej dość satyrycznie), by opowiedzieć o niezwykłym meczu rozegranym w 1530 r. we Florencji – zabarwionym polityką meczu o życie i wolność. Co ważne, fikcja nie dominuje tu nad dziejową prawdą, co czyni tę szkatułkową, erudycyjną, zabawną prozę jeszcze ciekawszą. Piotr Kofta

JUAN ESTEBAN CONSTAÍN, „CALCIO! POWIEŚĆ O PIERWSZYM W DZIEJACH MECZU PIŁKARSKIM”, PRZEŁ. WOJCIECH CHARCHALIS, REBIS 2014

TOP 10 KINO

1. „Niebo istnieje… Naprawdę”

reż. Randall Wallace

UIP

2. „Noe. Wybrany przez Boga”

reż. Darren Aronofsky

UIP

3. „Kapitan Ameryka. Zimowy żołnierz”

reż. Anthony Russo, Joe Russo

DISNEY

4. „Niezgodna”

reż. Neil Burger

MONOLITH FILMS

5. „Grand Budapest Hotel”

reż. Wes Anderson

IMPERIAL CINEPIX

6. „Pan Peabody i Sherman”

reż. Rob Minkoff

IMPERIAL CINEPIX

7. „Witaj w klubie”

reż. Jean-Marc Vallée

FORUM FILM POLAND

8. „Sarila”

reż. Nancy Florence Savard

KINO ŚWIAT

9. „Snowpiercer”

reż. Joon-ho Bong

MONOLITH FILMS

10. „Kochanie, chyba cię zabiłem”

reż. Kuba Nieścierow

KINO ŚWIAT

TOP 10 MUZYKA

1. „Dekady polskiej ballady”

Różni wykonawcy

SONY MUSIC PL

2. „Piątek 13-go”

KAEN

PROSTO / OLESIEJUK

3. „Beyoncé”

Beyoncé

SONY MUSIC PL

4. „European Jazz (2013)”

Różni wykonawcy

MEMBRAN MUSIC

5. „Night in Calisia”

Włodek Pawlik

PAWLIK RELATIONS / FONOGRAFIKA

6. „Satanist”

Behemoth

MYSTIC PRODUCTION

7. „En vivo”

Violetta

OTHER POP US / UNIVERSAL MUSIC PL

8. „Comfort and Happiness”

Dawid Podsiadło

SONY MUSIC PL

9. „Jestem…”

Bednarek

LOU&ROCKED BOYS / ROCKERS PUBLISHING

10. „Lepszego życia diler”

Paluch

BOR RECORDS / CD-CONTACT

TOP 10 KSIĄŻKI

1.„Niebo istnieje naprawdę”

Todd Burpo, Lynn Vincent

DOM WYDAWNICZY RAFAEL

2. „Wierna”

Veronica Roth

AMBER

3. „Zbuntowana” tom 2

Veronica Roth

AMBER

4. „Karolina na detoksie. Oczyszczanie organizmu w 7 dni”

Maciej Szaciłło, Karolina Kopocz

AGORA

5. „Masa o kobietach polskiej mafii”

Artur Górski

PRÓSZYŃSKI MEDIA

6. „Przepis na sukces Ewy Chodakowskiej”

Ewa Chodakowska, Lefteris Kavoukis

K.E.LIBER

7. „Niezgodna”

Veronica Roth

AMBER

8. „Rodzina”

Jaruzelska Monika

CZERWONE I CZARNE

9. „100/XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku” tom 1-2

Opracowanie zbiorowe

CZARNE

10. „Zaklinacz czasu”

Albom Mitch

SPOŁECZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK

Więcej możesz przeczytać w 18/2014 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.