Formuła 1 po studencku

Formuła 1 po studencku

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. organizator 
WUT (Warsaw University of Technology) Racing to zespół tworzony przez studentów dwóch warszawskich uczelni – Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej. Ponad 30 młodych ludzi, kształcących się w zupełnie różnych dziedzinach, połączył wspólny cel, którym jest start w międzynarodowym konkursie motoryzacyjnym Formula SAE we wrześniu tego roku. Mało tego, studenci mają ambicje znaleźć się wśród 20 najlepszych zespołów.
Formuła SAE to największy i najbardziej prestiżowy z konkursów studenckich organizowanych przez Society of Automotive Engineers International (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji), które istnieje od 1905 roku. Do serii wchodzi 7 zawodów organizowanych na 4 kontynentach, a w każdej edycji konkursu bierze udział ponad 100 ekip reprezentujących najlepsze światowe uczelnie techniczne.

Zadaniem stojącym przed studenckimi zespołami jest zaprojektowanie oraz zbudowanie od podstaw bolidu w stylu Formuły 1, a następnie rywalizacja nim na torze wyścigowym. Studenci muszą nie tylko wykazać  się znajomością zagadnień technicznych, ale również sprzedać swój produkt i zorganizować pracę w dużym zespole. Aby zdobyć cenne punkty, zespoły rywalizują w szeregu konkurencji sprawdzających zarówno  profesjonalne podejście do projektowania, jak i rzeczywiste osiągi bolidu na torze wyścigowym. Tak zwana część dynamiczna konkurencji sprawdza pięć różnych cech pojazdu: przyspieszenie, przyczepność boczną, sprint, zużycie paliwa i wytrzymałość w wyścigu na łącznym dystansie 22km. Dodatkowo, ważną rolę odgrywają  testy statyczne, w skład których wchodzą: prezentacja biznesowa, prezentacja techniczna oraz analiza kosztów.

Ze względu na wysoki poziom prezentowany przez uczestników konkursu oraz profesjonalne podejście jego organizatorów, sam start w zawodach Formula SAE jest nie lada wyzwaniem. Warszawscy studenci nie obawiają się jednak konkurencji. Jako członkowie kół naukowych już wielokrotnie odnosili sukcesy pracując przy podobnych projektach, choć jeszcze nigdy na taką skalę.

Jedna ze współpracujących z WUT Racing organizacji - Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE - od 20 lat startuje i zajmuje czołowe miejsca w zawodach AeroDesign w USA, organizowanych przez tę samą organizację co Formula SAE. W projekcie biorą udział także: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, pasjonujące się konstruowaniem ekonomicznych pojazdów, pokonujących odległości rzędu 600km na jednym litrze paliwa, a także Koło Naukowe Napędów, zajmuje się modyfikacjami w budowie oraz testami silników. Trzy wymienione koła działają na Politechnice Warszawskiej, a w zespole WUT Racing współpracują jako zespół techniczny. Innymi słowy, są odpowiedzialni za projekt i wykonanie bolidu. Pozostała część ekipy projektowej, odpowiedzialna za marketing i sponsoring, jest wkładem studentów Szkoły Głównej Handlowej. Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Zarządzania Projektami, mający spore doświadczenie w nadzorowaniu różnego typu przedsięwzięć, wspierają techniczną część zespołu między innymi w kwestiach pozyskania funduszy na realizację projektu i jego promocji.

W ten sposób, dzięki połączeniu wiedzy technicznej z biznesową, z sukcesem realizowane są kolejne etapy projektu. Do tej pory stworzony został wirtualny model bolidu, rozpoczęto również działania w celu pozyskania patronów medialnych, branżowych, jak i sponsorów. Członkowie WUT Racing wielokrotnie pojawili się w mediach, udzielając wywiadów do prasy, radia i telewizji. Chociaż do włoskiej edycji zawodów - Formula SAE Italy, - na której zaprezentują się nasi studenci pozostało jeszcze kilka miesięcy, harmonogram przygotowań jest napięty.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na początku września członkowie zespołu zyskają możliwość porównania swoich rozwiązań z tymi, które wybrali ich rówieśnicy różnych narodowości oraz wymianę doświadczeń z pasjonatami techniki z całego świata. Ostatecznie, dla osób tworzących WUT Racing ważny jest nie wynik, ale sama idea konkursu, który promuje młodych, ambitnych ludzi.

Postęp prac nad projektem można śledzić na stronie internetowej WUT Racing

ps