Graś: zbrodnia, mataczenie? To niesprawiedliwe oskarżenia

Graś: zbrodnia, mataczenie? To niesprawiedliwe oskarżenia

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Paweł Graś, fot. Wprost
- Chyba wszyscy mieli podobne opinie, że jest to dziwna i bulwersująca informacja. Ale od początku mówiliśmy, że trzeba zaczekać na konferencję (prokuratury), więc unikaliśmy komentarzy przed oficjalnym komunikatem prokuratury - wyjaśnia początkowe milczenie przedstawicieli rządu ws. publikacji "Rzeczpospolitej" o wykryciu śladów trotylu i nitrogliceryny na wraku Tu-154M rzecznik rządu Paweł Graś.
Minister przyznaje, że "premier od 2 października wiedział o toczących się badaniach". - Prokuratura Generalna informowała o pracy śledczych w Smoleńsku, nie przesądzając o wyniku i efektach - przyznaje. 

- Premier nie będzie zastępował rzecznika prokuratury. To jest zadanie prokuratury, bo to ona prowadzi śledztwo i to ona jest zobowiązana komunikować. Chwała prokuraturze, że prowadzi spokojne, rzetelne, wolne od nacisków śledztwo, a tu mamy do czynienia z klasycznym wyciekiem informacji - uważa Graś. - Dobrze, że konferencja miała miejsce i że przedstawiono na niej fakty, a nie domysły - dodaje.

Rzecznik rządu odniósł się także do słów, które padły na dzisiejszym posiedzeniu zespołu parlamentarnego ds. wyjaśnienia przyczyn katastrofy smoleńskiej, któremu przewodniczy Antoni Macierewicz. - Nikt z zespołu Macierewicza nie dysponuje materiałem dowodowym - przypomina Graś.

- Prokuratura prowadzi śledztwo według swojego planu, mozolnie i żmudnie gromadzi i sprawdza dowody. Dopiero badania laboratoryjne mogą potwierdzić lub wykluczyć, czy były tam ślady materiałów wybuchowych - zaznacza. - Oskarżenia, jakie padają o zbrodni, mataczeniu, poplecznictwie, dzielą i są niesprawiedliwe. Wywołują podziały wśród Polaków. Coraz częściej ich ta sprawa dzieli i trudno będzie te rowy zakopać - kończy rzecznik rządu.

Oświadczenie "Rzeczpospolitej"

"Pomyliliśmy się pisząc dziś  o trotylu i nitroglicerynie. To mogły być te składniki, ale nie musiały. Aby ostatecznie przekonać się, czy to materiały wybuchowe, okazuje się, że potrzeba aż pół roku badań laboratoryjnych. Dopiero wtedy, czyli ponad trzy lata po katastrofie, mamy dowiedzieć się, czy doszło do eksplozji, czy nie" - czytamy w oświadczeniu redakcji.

Redakcja dziennika pyta, dlaczego - jeśli chodzi tylko o cząstki zjonizowane - prokuratura i rząd nie powiadomili opinii publicznej? "Co w tej informacji było tak tajemniczego?" - pyta "Rz". Gazeta chce też wiedzieć, dlaczego prokuratura nie dodała, że z Moskwy przywieziono jedynie odczyty a nie próbki materiałów. Czy teraz - pyta "Rz" - badania będą polegały na sprawdzaniu odczytów, czy znowu na czekaniu na wyniki badań prowadzących w Moskwie?

"Dlaczego wreszcie  prokuratura czekała z podaniem tych informacji do 13.30, w pocie czoła wypracowując staranie swoje stanowisko. Dlaczego dopiero teraz zbadano samolot nowoczesnym sprzętem pirotechnicznym, Rosjanie nie pozwalali, nie było ku temu woli politycznej? Dlaczego wcześniejsze  badania ekspertów uznano za nie wystarczające?" - pyta "Rzeczpospolita" dodając, że na to pytanie prokurator również nie miał jednoznacznej odpowiedzi.

"Teorie o wybuchu na pokładzie bezzasadne"

"Wiemy natomiast, że na wraku odkryto coś, co może być śladem materiałów wybuchowych. To jest pewne" - napisała redakcja "Rz". Jak dodała, nie dowiemy się szybko, czy tak było. Redakcja "Rz" dodała, iż jej zdaniem, sprawdzenie tej informacji powinno być teraz priorytetem komisji, prokuratury i rządu.

"Pisząc to jeszcze raz podkreślamy,  że bezzasadne pozostają teorie o prawdopodobnym wybuchu na pokładzie, ale też w kontekście mnożących się teorii spiskowych, niezrozumiała jest zwłoka i chomikowanie tak ważnych informacji. Które bez naszej publikacji pewnie przez wiele jeszcze miesięcy nie zostałyby ujawnione" - kończy swoje oświadczenie redakcja "Rzeczpospolitej".

Zmiana oświadczenia

Kilka godzin później z oświadczenia redakcji "Rzeczpospolitej" zniknęły słowa o pomyłce. Na stronie dziennika pojawiło się za to wideo, na którym redaktor naczelny gazety Tomasz Wróblewski stwierdził, że "to co było przesłaniem naszej publikacji - że śledztwo się ciągnie i że tak ciężko przychodzi wyeliminowanie tezy o zamachu - pozostaje problemem".

"Materiały wybuchowe we wraku"

Według wcześniejszych informacji "Rzeczpospolitej" polscy prokuratorzy i biegli badający wrak Tu-154M w Rosji odkryli na nim ślady trotylu i nitrogliceryny. Wyniki ich ekspertyz od kilkunastu dni ma znać prokurator generalny Andrzej Seremet. Polscy biegli pojechali do Rosji ponieważ ich zastrzeżenia wzbudziła rosyjska ekspertyza pirotechniczna, której nie chcieli podpisać bez ponownego przebadania wraku. Prokuratorzy tłumaczyli, że eksperci z Polski mieli wcześniej do dyspozycji zbyt małą liczbę próbek, by wykluczyć obecność materiałów wybuchowych.

Pierwsze badanie na obecność materiałów wybuchowych dało wynik pozytywny - na 30 fotelach lotniczych znajdują się ślady trotylu oraz nitrogliceryny. Substancje te znaleziono również na śródpłaciu samolotu, w miejscu łączenia kadłuba ze skrzydłem. Ich ilość była bardzo duża. Ślady obecności materiałów wybuchowych nosiły również nowo znalezione elementy samolotu - pisała "Rz".

Prokuratura wojskowa zaprzecza

Płk Ireneusz Szeląg z Naczelnej Prokuratury Wojskowej zaprzeczył doniesieniom "Rzeczpospolitej" jakoby biegli i prokuratorzy stwierdzili obecność trotylu i nitrogliceryny na wraku Tu-154M. - Nie jest prawdą, że na elementach Tupolewa znaleziono ślady trotylu i nitrogliceryny - podkreślił płk Szeląg. Prokurator zaznaczył, że wnioski z działań śledczych w Smoleńsku, jakie przedstawił autor artykułu w "Rzeczpospolitej", może "sformułować jedynie laik".

Szeląg dodał też, iż nie mówił, że na miejscu nie było trotylu lecz tylko że nie stwierdzono jego obecności.

mp, zew, "Rzeczpospolita", TVN 24
 1

Czytaj także