W górę i w dół
Ocenia Ryszard Mbewe, ekspert Warszawskiej Grupy Inwestycyjnej (WGI)
`+`
Wojciech Morawski, prezes firmy Atlantic
Powoli, ale zdecydowanie kreuje polską markę na bardzo wymagającym światowym rynku odzieżowym. Produkty jego przedsiębiorstw można znaleźć zarówno
w zachodniej, jak i wschodniej części Europy. Osiągnął sukces, wykorzystując podstawowe zasady zarządzania biznesem, takie jak efekt skali, znajdowanie nisz rynkowych i zbudowanie marki od podstaw. Ale najważniejsza była jego pewność, że polski przedsiębiorca może osiągnąć sukces na konkurencyjnym europejskim rynku. Tę ostatnią cechę bardzo trudno znaleźć u polskich biznesmenów.
`-`
Prof. Marek Belka, prezes Rady Ministrów
Marek Belka to przykład typowej metamorfozy uznanego na świecie profesora ekonomii,
który w krótkim czasie stał się rasowym krajowym politykiem. Jakim kosztem się to odbywa? Niestety, między innymi kosztem rozmiękczania planu Hausnera oraz utrwalania opinii, że strona lewicowa wykorzystuje osobę profesora Belki, by utrzymać status quo i dotrwać do wyborów parlamentarnych w ustawowym terminie. Czas pokaże, czy metamorfoza ta miała charakter trwały. Zgodnie z powiedzeniem, że politykiem jest się raz, a profesorem przez całe życie.
O NICH BĘDZIE SIĘ MÓWIŁO:
Zbigniew Grycan
Po trzech latach nieobecności w biznesie do walki o podniebienia Polaków wraca Zbigniew Grycan (63 lata), twórca legendarnej marki Zielona Budka.
Przedsiębiorca jeszcze w tym sezonie zamierza uruchomić sieć 10 lodziarni pod marką Grycan. Będzie tam można kupić i zjeść desery lodowe wysokiej jakości. Wyroby będą produkowane według rzemieślniczych receptur w podwarszawskiej wytwórni. Trafią też do gastronomii.
- Takich lodziarni jeszcze w Polsce nie ma - chwali się Grycan. Nowa firma będzie biznesem rodzinnym, bez udziałowców zewnętrznych.
Zieloną Budkę Zbigniew Grycan sprzedał Enterprise Investors (EI) w 2001 roku, kiedy spółka stała na progu bankructwa. Na transakcji praktycznie nic nie zarobił, choć jeszcze rok wcześniej inwestorzy oferowali mu 37 mln USD. Ze łzami w oczach prosił EI o ratowanie firmy.
Dziś Zielona Budka jest własnością włoskiej firmy Rencondin. EI wyszedł z inwestycji bez zysku. Zielona Budka utrzymała 10 proc. polskiego rynku lodów, zachowana też będzie marka, ale już bez nazwiska Zbigniewa Grycana.
Nagrody ministra
Mecenasi Kultury
Na Zamku Królewskim w Warszawie minister kultury Waldemar Dąbrowski już po raz czwarty wręczył statuetki Mecenasów Kultury. W kategorii Donator, uhonorowano m.in. bank BPH kierowany przez Józefa Wancera. Firma od lat wspiera głównie polskie filharmonie.
W kategorii Sponsor nagrodę odebrał m.in. Marek Józefiak, prezes TP SA. Firmę wyróżniono m.in. za finansowanie prac konserwatorskich w Łazienkach Królewskich.
W gronie laureatów w kategorii Patron był także redaktor naczelny Wprost Marek Król. Tygodnik uhonorowano za patronat medialny i kampanie reklamowe wystaw organizowanych w Narodowej Galerii Sztuki `Zachęta`.
NOMINOWANI:
*Andrzej Osiecimski będzie prezesem Polskich Linii Oceanicznych (PLO)
*Krzysztof Litwiński został wiceprezesem spółki GP Bis
*prof. Janusz Filipiak - szef ComArchu objął stery w klubie MKS Cracovia
*Franciszek Dróździel szefem giełdowego Pepeesu
*Liuz Heeren, Brazylijczyk, został nowym dyrektorem generalnym British American Tabacco Polska
Ocenia Ryszard Mbewe, ekspert Warszawskiej Grupy Inwestycyjnej (WGI)
`+`
Wojciech Morawski, prezes firmy Atlantic
Powoli, ale zdecydowanie kreuje polską markę na bardzo wymagającym światowym rynku odzieżowym. Produkty jego przedsiębiorstw można znaleźć zarówno
w zachodniej, jak i wschodniej części Europy. Osiągnął sukces, wykorzystując podstawowe zasady zarządzania biznesem, takie jak efekt skali, znajdowanie nisz rynkowych i zbudowanie marki od podstaw. Ale najważniejsza była jego pewność, że polski przedsiębiorca może osiągnąć sukces na konkurencyjnym europejskim rynku. Tę ostatnią cechę bardzo trudno znaleźć u polskich biznesmenów.
`-`
Prof. Marek Belka, prezes Rady Ministrów
Marek Belka to przykład typowej metamorfozy uznanego na świecie profesora ekonomii,
który w krótkim czasie stał się rasowym krajowym politykiem. Jakim kosztem się to odbywa? Niestety, między innymi kosztem rozmiękczania planu Hausnera oraz utrwalania opinii, że strona lewicowa wykorzystuje osobę profesora Belki, by utrzymać status quo i dotrwać do wyborów parlamentarnych w ustawowym terminie. Czas pokaże, czy metamorfoza ta miała charakter trwały. Zgodnie z powiedzeniem, że politykiem jest się raz, a profesorem przez całe życie.
O NICH BĘDZIE SIĘ MÓWIŁO:
Zbigniew Grycan
Po trzech latach nieobecności w biznesie do walki o podniebienia Polaków wraca Zbigniew Grycan (63 lata), twórca legendarnej marki Zielona Budka.
Przedsiębiorca jeszcze w tym sezonie zamierza uruchomić sieć 10 lodziarni pod marką Grycan. Będzie tam można kupić i zjeść desery lodowe wysokiej jakości. Wyroby będą produkowane według rzemieślniczych receptur w podwarszawskiej wytwórni. Trafią też do gastronomii.
- Takich lodziarni jeszcze w Polsce nie ma - chwali się Grycan. Nowa firma będzie biznesem rodzinnym, bez udziałowców zewnętrznych.
Zieloną Budkę Zbigniew Grycan sprzedał Enterprise Investors (EI) w 2001 roku, kiedy spółka stała na progu bankructwa. Na transakcji praktycznie nic nie zarobił, choć jeszcze rok wcześniej inwestorzy oferowali mu 37 mln USD. Ze łzami w oczach prosił EI o ratowanie firmy.
Dziś Zielona Budka jest własnością włoskiej firmy Rencondin. EI wyszedł z inwestycji bez zysku. Zielona Budka utrzymała 10 proc. polskiego rynku lodów, zachowana też będzie marka, ale już bez nazwiska Zbigniewa Grycana.
Nagrody ministra
Mecenasi Kultury
Na Zamku Królewskim w Warszawie minister kultury Waldemar Dąbrowski już po raz czwarty wręczył statuetki Mecenasów Kultury. W kategorii Donator, uhonorowano m.in. bank BPH kierowany przez Józefa Wancera. Firma od lat wspiera głównie polskie filharmonie.
W kategorii Sponsor nagrodę odebrał m.in. Marek Józefiak, prezes TP SA. Firmę wyróżniono m.in. za finansowanie prac konserwatorskich w Łazienkach Królewskich.
W gronie laureatów w kategorii Patron był także redaktor naczelny Wprost Marek Król. Tygodnik uhonorowano za patronat medialny i kampanie reklamowe wystaw organizowanych w Narodowej Galerii Sztuki `Zachęta`.
NOMINOWANI:
*Andrzej Osiecimski będzie prezesem Polskich Linii Oceanicznych (PLO)
*Krzysztof Litwiński został wiceprezesem spółki GP Bis
*prof. Janusz Filipiak - szef ComArchu objął stery w klubie MKS Cracovia
*Franciszek Dróździel szefem giełdowego Pepeesu
*Liuz Heeren, Brazylijczyk, został nowym dyrektorem generalnym British American Tabacco Polska