"Trzeba mieć jaja"

"Trzeba mieć jaja"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Gdybym był prezesem Katowice Airport, to nie myślałbym o tym jak poprowadzić tory kolejowe z Katowic do lotniska. Skupiłbym się na wykorzystaniu potencjału połączenia drogowego z autostradą A1. Rozwiązanie? Duży i tani parking dla samochodów, będący własnością lotniska, który nie ma na celu „wyczyszczenie” portfela podróżnych, tylko zapewnienie miejsca parkingowego dla ich samochodów. Dochód uzyskany z przestrzeni parkingowej przeznaczyłbym na dofinansowanie komunikacji autobusowej z aglomeracją śląską. Zamiast 11 kursów z i do Katowic dobowo standardowym autobusem, wprowadziłbym dwa razy więcej połączeń, za to szybkimi i małymi busami. Tanio, często, niekoniecznie dochodowo. Zarobię przecież na obsłudze pasażera na lotnisku.
Gdybym był marszałkiem województwa śląskiego to pomysł skomunikowania Pyrzowic z miastami aglomeracji poprzez połączenie kolejowe realizowałbym tylko i wyłącznie po spełnieniu następujących warunków. Jakich?

Otóż na terenie województwa śląskiego możemy stworzyć unikatowe na skalę Europy, pięciomodalne centrum logistyczne:

• połączenie drogowe – autostrady A1 i A4,
• kolejowe z szerokim torem łączącym Europę z Azją,
• kolejowe europejskie,
• rzeczne z portem przeładunkowym w Gorzyczkach i potencjalnie w Gliwicach,
• lotnicze z lotniskiem w Pyrzowicach - z odprawą pasażerską i cargo.

Lotnisko w Pyrzowicach od centrum Katowic oddalone jest o ok. 20 km. Znacznie bliżej jest z miast Zagłębia. Z Gliwic odległość ta wynosi ponad 30 km. Jeżeli ktoś na siłę będzie chciał zbudować linię kolejową, której zadaniem będzie połączenie tych miast z lotniskiem, to stanie przed bardzo trudnym zadaniem. Które miasto połączyć z lotniskiem? Jeden z „mistrzów” intelektu wpadł na dwie alternatywne drogi. Jedna przez Tarnowskie Góry i Piekary Śląskie a druga przez Zagłębie do Zawiercia i lotniska.

Gdyby pasażer z Katowic mógł wyruszyć pociągiem pasażerskim, to bez względu na to jaki byłby to pociąg, byłby zmuszony jechać na lotnisko przez ok. godzinę. Jest prawie pewne, że wszyscy unikaliby tego środka transportu. Co należy zrobić, aby w przyszłości opłaciło się zbudowanie trasy kolejowej na tym odcinku?

Przede wszystkim trzeba zwiększyć ruch na lotnisku. Ale jak to zrobić? Wyobraźmy sobie, że intermodalne centrum Gorzycki funkcjonuje w swoich optymalnych warunkach, czyli obsługuje ok. 500 000 kontenerów rocznie Dodatkowo dobowo obsługuje kilkadziesiąt pociągów towarowych przyjętych z Azji do Europy i z powrotem, funkcjonuje w sieci transportu kolejowego całej Unii Europejskiej a ponadto ma port rzeczny na kanale Odra – Dunaj, którym przepływa do 80 mln ton towarów rocznie. Dzięki autostradzie A1 „za płotem”, całe centrum jest skomunikowane z Europą. I lokalnie obsługuje dwa najbardziej zurbanizowane i uprzemysłowione województwa: śląskie w Polsce i morawsko-śląskie w Czechach. Czy przy tak sprzyjających warunkach logistycznych nie będą kwitły inwestycje przemysłowe? Ile wykreują nowych miejsc pracy? A mając na uwadze, że właśnie kończy się budowa nowego pasa na lotnisku w Pyrzowicach, który umożliwi obsługę ciężkich samolotów cargo, oraz niezagospodarowane gospodarczo tereny wokół lotniska, to czy nie wzrośnie natychmiast zainteresowanie regionem? I inwestycjami wysoko technologicznymi? Trzeba dążyć do tego, aby wokół lotniska powstały firmy z branż high-tech i centra operacyjno –logistyczne międzynarodowych koncernów (taki mały Roterdam na lądzie). W momencie gdy liczba nowych miejsc pracy w powstałych dzięki takim warunkom firmach osiągnie poziom 50 000 a liczba pasażerów odprawionych w Pyrzowicach osiągnie pułap 5 mln rocznie, wtedy dopiero będzie miało sens zbudowanie linii kolejowej dla podróżnych dojeżdżających z Katowic. W tych okolicznościach będzie można nawet rozważyć powstanie szybkiej kolei między Pyrzowicami, Gliwicami, Rybnikiem, Gorzyczkami i Ostravą. Trzeba jedynie rozważać i wykorzystywać wszystkie potencjalne szanse. Słowa te dedykuję wicepremierowi i ministrowi gospodarki Januszowi Piechocińskiemu, bo nie wystarczy być tylko wołem roboczym, ale też trzeba mieć jaja.

Ostatnie wpisy

  • Telewizja kłamie8 mar 2016Pan Prezydent Miasta Chorzów mgr inż. Andrzej Kotala Rynek 1 41-500 Chorzów Szanowny Panie Prezydencie, Zwracam się do Pana z apelem o przywrócenie historycznego napisu, który widniał od marca 1981 do (najprawdopodobniej)...
  • Inicjatywa IQ20 Polska22 lut 2016Wprawdzie obiecałem inny temat, ale muszę się odnieść do tematów bieżących. Na początek kilka prostych zasad matematyki wyborczej: elektoraty się nie sumują! Jeżeli połączymy listę partii A z listą partii B to wynik wyborczy będzie słabszy niż...
  • Podatek od dużego handlu!8 lut 2016Są rzeczy które uwielbiam w życiu robić: pływać w ciepłym morzu, łowić duże ryby, obserwować dziką naturę i np. zjeść jakiś lokalny rarytas. Nie mówiąc o wypiciu dobrego trunku!
  • Kto dobije lewicę?29 sty 2016Nie ma znaczenia czy lewica ma reprezentację w parlamencie czy nie. I nie ma znaczenia czy na lewicy hegemonem będzie SLD czy jakaś inna formacja. Dopóki lewica będzie reprezentowana publicznie przez formacje takie jak: TR, UP, SLD, bądź chimerę...
  • Koniec lewicy!26 sty 2016Słowa te z pewnością nie będą na wyrost, ale w dniu 23.01.2016 zamknięto rozdział wielkiej polskiej polityki jakim był SLD. Właściwie koniec nastąpił tydzień wcześniej podczas wyborów bezpośrednich, gdzie do drugiej tury weszło dwóch kandydatów z...