Oczy w czasach kwarantanny

Oczy w czasach kwarantanny

Webinar
Webinar / Źródło: Materiały prasowe
Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zmieniła nasz styl życia. Codzienność została ograniczona do domowego zacisza, salony zmieniły się w domowe biura, a pokoje dziecięce w sale lekcyjne. Nawet czas wolny spędzamy głownie w „czterech ścianach”. Domowa kwarantanna i izolacja, wymusiła na nas jeszcze większą niż zwykle potrzebę korzystania z urządzeń elektronicznych i ogólnej pracy z bliskich odległości. Wykorzystując laptopy czy smartfony, pracujemy, uczymy się, robimy zakupy i pozostajemy w kontakcie z bliskimi. Czytając książki, grając w gry video, czy dziergając - odpoczywamy. Cierpi na tym cały nasz organizm, w tym nasze oczy, które zmuszone są znosić dużo większy wysiłek niż zwykle.

Oko ludzkie zbudowane jest tak, aby widzenie z daleka nie wymagało żadnego wysiłku. Niestety, postrzeganie obiektów położonych bliżej, jest procesem bardziej skomplikowanym a nasz układ wzrokowy potrzebuje dodatkowej mocy skupiającej – im bliżej, tym więcej. I taką właśnie zdolność „dodawania mocy” posiada soczewka wewnątrzgałkowa. Dysponuje ona unikatową umiejętnością zmiany swojego kształtu, co nazywamy akomodacją. Wiąże się to jednak z pewnym wysiłkiem ze strony naszego oka. Jeśli trwa on zbyt długo zaczyna być odczuwalny w postaci bólu oczu, głowy, pogorszenia widzenia czy zaczerwienienia i uczucia nadmiernej suchości.

W tym momencie nie zmienimy sposobu w jaki muszą uczyć się nasze dzieci, ani charakteru naszej pracy zdalnej. Możemy jednak zadbać o to, aby nasze oczy lepiej zniosły ten czas. Pomoże nam w tym przestrzeganie zasad higieny wzrokowej. Oto kilka z nich:

  • Zasada 20/20/20 – co 20 minut pracy w bliskiej odległości powinniśmy robić min. 20 sekundowe przerwy, podczas których obserwujemy przedmiot odległy od nas o min. 6 m (20 stóp);
  • Zachowanie odpowiedniej odległości pracy – nasze komputery, smartfony czy książki powinniśmy trzymać nie bliżej niż w odległości ok. 40 cm od naszych oczu.
  • Nawilżanie oczu – im bliżej patrzymy, tym rzadziej mrugamy, a więc nie rozprowadzamy łez - stosowanie kropli nawilżających zapobiega wysuszaniu powierzchni oka.
  • Odpowiednie oświetlenie – pracować powinniśmy w świetle naturalnym, a jeśli sytuacja na to nie pozwala, pilnujmy aby nasze stanowisko pracy było w pełni oświetlone.
  • Blokada światła niebieskiego – światło emitowane z urządzeń elektronicznych, ma negatywny wpływ nie tylko na oczy, ale cały nasz organizm. Zadbajmy o jego blokadę w monitorach i ograniczmy patrzenie na ekrany bezpośrednio przed snem.
  • Aktywność fizyczna i nawadnianie organizmu.

Jednak jeśli mimo zachowania zasad higieny wzrokowej w dalszym ciągu dokuczają Tobie lub Twojemu dziecku niepokojące objawy wzrokowe warto rozważyć e-konsultację z okulistą/optometrystą lub pełne badanie wzroku. Czasem sama profilaktyka nie wystarcza, a ulgę zmęczonym oczom przynieść może jedynie korekcja okularowa i/lub ćwiczenia wzrokowe.

Zapraszamy do zapisu na webinar » https://bit.ly/WAVMhomeschool ze specjalistą który odbędzie się 12.05.2020 o godzinie 18:00. W trakcie spotkania opowiemy, co dzieje się z naszymi - małymi i większymi - oczami podczas wielogodzinnej pracy z bliska. Zaproponujemy również pomocne rozwiązania, aby dziecięce oczy lepiej znosiły czas spędzony na nauce z domu. Wyjaśnimy, jak na widzenie wpływa wysiłek wzrokowy. Odpowiemy też na pytania o przyczyny występowania bólu głowy czy oczu po wielogodzinnej pracy z bliska.

Źródło: Vidium Medica
 0

Czytaj także