„Popular Mechanics”: Produkowany w Polsce samolot najbrzydszą maszyną w historii. Oto M-15 Belphegor

„Popular Mechanics”: Produkowany w Polsce samolot najbrzydszą maszyną w historii. Oto M-15 Belphegor

PZL M-15 Belphegor
PZL M-15 Belphegor / Źródło: Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0 / Dennis Jarvis from Halifax, Canada
Rolniczy samolot M-15 Belphegor został nazwany przez dziennikarza amerykańskiego magazynu „Popular Mechanics” najbrzydszym samolotem, jaki kiedykolwiek istniał. Produkowana w Polsce w latach 70. maszyna miała królować nad polami w ZSRR. Ostatecznie, ze względu na liczne wady wyprodukowano tylko paręset sztuk.

Pamiętajmy o najbrzydszym samolocie, jaki kiedykolwiek istniał. M-15 Belphegor był tak ohydny, że został nazwany imieniem demona” – zaczyna swój tekst amerykański dziennikarz Kyle Mizokami w tekście opublikowanym na stronie internetowej „Popular Mechanics”, ukazującego się od 1902 roku amerykańskiego magazynu.

Rzeczywiście, pochodząca od piekielnego demona nieoficjalna nazwa „Belphegor” nawiązującą do upiora Luwru została nadana przez Andrzeja Abłamowicza po prezentacji w 1976 roku na Paryskim Salonie Lotniczym na lotnisku Le Bourget.

Samoloty tworzone za żelazną kurtyną zazwyczaj nie były szczególnie ładne. Ale spośród wszystkich dziwacznych aeroplanów z państw Układu Warszawskiego żaden w swej brzydocie nie może się równać z M-15 Belphegor” – wskazuje dziennikarz.

PZL M-15 Belphegor

Produkowany w latach 1976-1981 w Mielcu PZL M-15 był dwupłatowym odrzutowcem rolniczym. To jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy, a także jeden z dwóch odrzutowców dwupłatowych. Pomysłodawcą samolotu był radziecki inżynier Riamir Izmajłow.

Samolot miał być wykorzystywany do robienia oprysków z powietrza. Eksperci wskazują, że sama koncepcja odrzutowego dwupłata była błędna od samego początku. Samoloty rolnicze latają wolno ze względu na wykonywane zadania, a silniki odrzutowe są ekonomiczne wyłącznie przy lotach z dużymi prędkościami. Z kolei zbiorniki na chemikalia poważnie zmniejszały stateczność poprzeczną samolotu, co zmniejszało jego zwrotność – jedną z nielicznych zalet dwupłatów i ważną cechę dla samolotu rolniczego, który często musi manewrować wokół drzew, zabudowań itp.

Mizokami w swoim artykule wskazuje również wiele wad konstrukcyjnych samolotu. „Nie ma tu ani jednej atrakcyjnej funkcji, co jest prawdziwym osiągnięciem, ponieważ większość samolotów ma zwykle co najmniej kilka zalet” – podkreśla w artykule.

ZSRR chciał wyprodukować tysiące takich samolotów. Ostatecznie, ze względu na liczne wady w Mielcu wyprodukowano tylko od 120 do 175 sztuk. Dziś już tylko kilka samolotów przetrwało w muzeach na całym świecie.

Czytaj też:
Airbus ogłasza stworzenie bezemisyjnych samolotów napędzanych wodorem

Galeria:
Produkowany w Polsce samolot PZL M-15 Belphegor uznany najbrzydszą maszyną w historii
Źródło: WPROST.pl
 2
  •  
    De gustibus non est disputandum. Pomijając kwestie estetyczne, to była po prostu nieudana konstrukcja. Rolniczy dwupłatowy samolot z silnikiem odrzutowym - to nie miało sensu i nie mogło się udać.
    •  
      "Samoloty tworzone za żelazną kurtyną zazwyczaj nie były szczególnie ładne"
      Po takim przemysleniu nie ma co dalej czytac...
      Tak sie sklada, ze praktycznie KAZDY ruski samolot bojowy byl zgrabniejszy od natowskiego odpowiednika... Rowniez polskie rolnicze Dromadery byly o niebo lepsze od konstrukcji zachodnich.
      Ba-nawet polskie szybowce bily na glowe swiatowa konkurencje.
      No ale pan dziennikarz pewnie ma pol etatu w magazynie dla majsterkowiczow, a drugie pol w gejowskim GQ...

      Czytaj także