PiS zarzuca niegospodarność marszałkowi z PO

PiS zarzuca niegospodarność marszałkowi z PO

Dodano:   /  Zmieniono: 
Śląscy radni PiS zarzucają marszałkowi woj. śląskiego z PO niegospodarność. Chodzi o planowany wynajem pomieszczeń biurowych na potrzeby Urzędu Marszałkowskiego. Do prokuratury trafiło doniesienie w tej sprawie - podał we wtorek szef klubu radnych PiS w Sejmiku Czesław Sobierajski.
Według Sobierajskiego za cztery lata wynajmu pomieszczeń z kasy województwa ma zostać przekazanych blisko 70 mln zł, tymczasem budowa nowego biurowca kosztowałaby 50 mln zł. Rzeczniczka marszałka Bogusława Śmigielskiego, Aleksandra Marzyńska podkreśla, że żadnej umowy dotychczas nie zawarto.

- Jako PiS byliśmy od początku przeciwni dzierżawieniu pomieszczeń od prywatnej spółki. Po pierwsze, nie zgadzamy się na wyprowadzkę z tego gmachu. Po drugie, to transfer środków publicznych w wysokości około 70 mln zł do spółki prywatnej -  powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Sobierajski. Według niego firmy deweloperskie zapewniały, że budynek dla  Urzędu Marszałkowskiego wybudowałyby za 50 mln zł.

Na wynajem pomieszczeń w nowych biurowcach przy ul. Francuskiej zgodzili się radni w przyjętej ostatnio uchwale. Właścicielem tych budynków jest warszawska spółka Globe Trade Center. Dziś urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach są rozsiani po pięciu różnych miejscach w  Katowicach. Zajmują w nich ponad 11 tys. m kw. Największy gmach -  Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego - dzielą z wojewodą i podległymi mu pracownikami. W tym samym budynku mieście się Sala Sejmu Śląskiego, w której obradują wojewódzcy radni.

Od lat mówi się o przeprowadzce, urzędnicy narzekają na ciasnotę. Zarząd województwa proponuje przeniesienie wydziałów do biurowców przy ul. Francuskiej, gdzie Urząd wynajmowałby 15 tys. m kw. Urzędnicy opuściliby wszystkie budynki poza gmachem Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Tu pozostałyby m.in. gabinety członków zarządu i biura prasowego.

Zdaniem zarządu województwa takie rozwiązanie pozwoli na zaoszczędzenie ponad 4 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt wynajmu biur przy ul. Francuskiej - uwzględniając coroczny 2-procentowy wskaźnik wzrostu cen - to 14,9 mln zł. Wynajem obecnych dodatkowych biur o podobnej powierzchni kosztowałby 15,7 mln zł.

Marzyńska podkreśliła, że z roku na rok Urzędowi Marszałkowskiemu przybywa kompetencji i zadań, a więc i pracowników. Obecnie urząd zatrudnia około tysiąca osób. Dlatego konieczne jest zwiększenie powierzchni biurowej. Proponowane rozwiązanie ma także umożliwić lepszą koordynację pomiędzy jednostkami urzędu.

Sobierajski jest zdania, że z gmachu dzielonego obecnie przez marszałka i wojewodę powinien "ewolucyjnie" wyprowadzić się ten drugi. - Skoro kompetencje przekazuje się samorządom, to winien urząd wojewódzki się ścieśniać, a w końcu - wyprowadzić - uważa radny.

zew, PAP